Hoe zet je jezelf neer als expert in jouw vakgebied?

Jij bent onwijs goed in wat je doet. Je hebt veel vakkennis en weet als geen ander jouw klanten snel en efficiënt te bedienen.

Expertstatus


Maar hoe overtuig je jouw doelgroep van jouw expertise en laat jij jouw concurrentie ver achter je en zet jij jezelf neer als expert in jouw vakgebied?

Een open deur is natuurlijk dat je gewoon kwaliteit moet leveren bij alles wat je doet. Maar dat ligt zó voor de hand dat ik die niet als tip ga noemen 😉


Uiteraard is goed werk afleveren alleen niet voldoende om een expertstatus te verkrijgen. Je kan onwijs veel kennis en idioot veel talent hebben voor wat je doet, maar mensen kunnen dat niet aan je zien. Zéker in de online wereld waarin wij leven is het lastig om je te onderscheiden. Maar uiteraard niet onmogelijk. Jij hebt namelijk iets wat geen enkele van jouw concurrenten heeft: jij zelf!

Weet wat jouw dienstverlening uniek maakt

Je kunt net als je concurrenten exact dezelfde opleiding volgen, exact dezelfde cursussen doen en exact dezelfde doelgroep bedienen. Maar het is jouw unieke persoon(lijkheid) die al die ervaringen en al die kennis samenvoegt tot een unieke mix, volledig geblend met jouw eigen unieke kijk op jouw vakgebied.


Hier 6 tips om jezelf neer te zetten als expert.

1. Schreeuw van de daken waar jij uitzonderlijk goed in bent. Wees niet verlegen maar vertel het in overmaat.

Maak voor jezelf inzichtelijk wat uniek is aan jouw dienstverlening ten opzichte van wat je concurrenten doen en zorg ervoor dat je dat veelvuldig communiceert richting je doelgroep. Wees niet bang om af te wijken van wat als normaal gezien wordt; juist door een totaal andere benadering of aanpak uit te lichten, kun je jezelf onderscheiden van de rest.

2. Maak je eigen zakelijke magazine

Een van de beste manieren om je te onderscheiden en jezelf neer te zetten als expert is het uitgeven van je eigen vak-magazine. In een magazine vertel je uitgebreid wie jij bent en wat je doet, ga je uitweiden over bepaalde onderdelen en trends in je vakgebied en jouw eigen unieke werkwijze. Mooie klantverhalen en case-omschrijvingen met super gave foto’s vormen een showcase en samenwerking met partners verrijken je content nog verder.

Een magazine kun je laten drukken en weggeven aan je klanten of bij verkoopgesprekken achterlaten. Maar je kunt ook kiezen voor een, interactief, online magazine die je kan aanvullen met geluid en video. Of een combinatie van beiden uiteraard. 😊

Wil jij ook je eigen magazine uitgeven? Lees hier de redenen waarom je dat absoluut zou moeten doen! >



3. Vraag je klanten om testimonials

Een hele goede manier om je expert status te vergroten is je bestaande klanten om referenties te vragen. Zij kunnen als geen ander in hun eigen woorden uitleggen waarom ze kozen voor jou en wat jou uniek maakt. Hoe meer referenties jij kunt delen met je doelgroep hoe meer als expert jij gezien wordt.

Kijk ook eens naar onze referentiepagina. Daar vind je een heleboel mooie klantverhalen waarom wij experts zijn in wat wij doen. 😉



4. Geef stukjes van je kennis weg in een blog, e-book of webinars

Wanneer je wil dat mensen weten dat jij expert bent, zul je jouw kennis moet delen. Alleen door te delen kun jij mensen overtuigen van je expertise. Pas wel op dat je net genoeg kennis weggeeft zodat je een tipje van de sluier oplicht, waar mensen wel wat aan hebben maar niet zoveel dat jouw dienstverlening aan de hand van de tips zelf uitgevoerd kan worden. Borg de waarde van je kennis en je inkomen!

Er zijn drie soorten content en kennis die je kan inzetten om je expert status neer te zetten;

  • Gratis content

    Hiermee ontdekt je doelgroep dat jij er bent, ze leren je kennen en gaan begrijpen dat jij expert ben. Voorbeelden van deze content zijn: blogs, video’s met tips en infographics
  • Content in ruil voor een e-mailadres

    Deze content is iets waardevoller dan de gratis content en geef je dus niet volledig gratis weg. Hiermee bouw je een mailinglijst op. Voorbeelden van deze content zijn: e-books, whitepapers, worksheets en webinars
  • Content tegen betaling

    Dit kan een instap model van volledige dienstverlening zijn. Hiermee kun je doelgroep laagdrempelig kennis met je maken. Voorbeelden van deze content zijn workshops, een uitgebreide kennissessie of training  in een online leeromgeving

De drie soorten content hierboven zijn een hiërarchische manier van klanten naar je volledige diensten trekken (een marketing funnel). Start met de gratis content, verwijst daarin naar de content in ruil voor een e-mail adres en biedt in die content je betaalde content aan.

Als je mensen dan zover aan je gebonden hebt dat ze betalen voor je kennis, is dat het moment om ze om te zetten naar écht klanten die jouw volledige dienstverlening afnemen.

5. Kies een goede niche

Wanneer je die expertstatus wil verkrijgen, is het noodzakelijk dat je een duidelijke focus hebt en dat anderen je meteen associëren met een bepaalde dienst. Je kunt geen expert worden in twaalf verschillende vakgebieden, dan ben je een allrounder, en daar zijn er al onwijs veel van. Richt je op datgene wat het beste past bij je vaardigheden, passies en talenten en waar jij het meest blij van wordt.

Probeer het eens:
Schrijf elke dienst die jij op dit moment aanbiedt op. Hoeveel heb je er dan?

En bij elke dienst stel je jezelf deze drie vragen:

  1. Als dit het enige is dat ik elke dag weer doe, wordt ik daar dan blij van?
  2. Levert het me genoeg op om van te leven?
  3. Komt al mijn kennis hierin samen en kan ik mijzelf hier volledig in kwijt?

Als alle drie de vragen met JA beantwoord worden dan is dat een goede dienst om je als expert neer te gaan zetten.

EXTRA TIP: heb je meer dan één dienst met alle antwoorden op JA en wil je tot in de diepte weten welke dienst nu écht jouw passie is? Volg dan de Passion for Business Focus Workshop van Clara Overes. Zij helpt ondernemers hun core-passie te vinden.



6. Haal een diepe lange adem en heb geduld

Een expertstatus heb je niet zomaar opgebouwd. Dat heeft tijd nodig en veel geduld. Wij zelf zijn nu ongeveer een jaar elke week aan het bloggen en sinds twee maanden merken we een echt significante stijging in onze organische vindbaarheid via ons blog en ook stijgt het aantal aanvragen voor onze betaalde content en offerteaanvragen.

En dat is ook volkomen logisch. Je bent niet van de een op de andere dag expert. Daar heb je veel ervaring, training en tijd voor nodig. Die tijd heeft jouw doelgroep ook nodig om vertrouwen op te bouwen. Haak dus bij het opbouwen van je content niet te snel af!

Aan de slag!

Hoe ga jij jezelf de komende 12 maanden neerzetten als expert?

Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?

Kom online een kopje koffie met me drinken!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

profielfoto-kelly-blogs

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep

Logo_Sterk-in-MEDIA_wit_250

15+ jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.

West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.

Contact opnemen:

Sterk in MEDIA
De Veken 17
1716 KE Opmeer

kelly@sterkinmedia.nl
06 – 50 969 173