Hoe zet je jezelf neer als expert in jouw vakgebied?

Aantal woorden
Leestijd: 6 minuten
Hoe zet je jezelf neer als expert in jouw vakgebied?

Jij bent onwijs goed in wat je doet. Je hebt veel vakkennis en weet als geen ander jouw klanten snel en efficiënt te bedienen. Maar hoe overtuig je jouw doelgroep van jouw expertise en laat jij jouw concurrentie ver achter je en zet jij jezelf neer als expert in jouw vakgebied?

Een open deur is natuurlijk dat je gewoon kwaliteit moet leveren bij alles wat je doet. Maar dat ligt zó voor de hand dat ik die niet als tip ga noemen 😉

 

Uiteraard is goed werk afleveren alleen niet voldoende om een expertstatus te verkrijgen. Je kan onwijs veel kennis en idioot veel talent hebben voor wat je doet, maar mensen kunnen dat niet aan je zien. Zéker in de online wereld waarin wij leven is het lastig om je te onderscheiden. Maar uiteraard niet onmogelijk. Jij hebt namelijk iets wat geen enkele van jouw concurrenten heeft; Jijzelf!

Weet wat jouw dienstverlening uniek maakt

Je kan net als je concurrenten exact dezelfde opleiding volgen, exact dezelfde cursussen doen en exact dezelfde doelgroep bedienen. Maar het is jouw unieke persoon(lijkheid) die al die ervaringen en al die kennis samenvoegt tot een unieke mix, volledig geblend met jouw eigen unieke kijk op jouw vakgebied.

Hier 6 tips om jezelf neer te zetten als expert.

1. Schreeuw van de daken waar jij uitzonderlijk goed in bent. Wees niet verlegen maar vertel het in overmaat.

Maak voor jezelf inzichtelijk wat uniek is aan jouw dienstverlening ten opzichte van wat je concurrenten doen en zorg ervoor dat je dat veelvuldig communiceert richting je doelgroep. Wees niet bang om af te wijken van wat als normaal gezien wordt; juist door een totaal andere benadering of aanpak uit te lichten, kun je jezelf onderscheiden van de rest.

2. Maak je eigen zakelijke magazine

Een van de beste manieren om je te onderscheiden en jezelf neer te zetten als expert is het uitgeven van je eigen vak-magazine. In een magazine vertel je uitgebreid wie jij bent en wat je doet, ga je uitweiden over bepaalde onderdelen en trends in je vakgebied en jouw eigen unieke werkwijze. Mooie klantverhalen en case-omschrijvingen met super gave foto’s vormen een showcase en samenwerking met partners verrijken je content nog verder.

Een magazine kun je laten drukken en weggeven aan je klanten of bij verkoopgesprekken achterlaten. Maar je kan ook kiezen voor een, interactief, online magazine die je kan aanvullen met geluid en video. Of een combinatie van beiden uiteraard. 😊

Wil jij ook je eigen magazine uitgeven? Lees hier de redenen waarom je dat absoluut zou moeten doen! >

 

3. Vraag je klanten om testimonials

Een hele goede manier om je expert status te vergroten is je bestaande klanten om referenties te vragen. Zij kunnen als geen ander in hun eigen woorden uitleggen waarom ze kozen voor jou en wat jou uniek maakt. Hoe meer referenties jij kan delen met je doelgroep hoe meer als expert jij gezien wordt.

Kijk ook eens naar onze referentiepagina. Daar vind je een heleboel mooie klantverhalen waarom wij experts zijn in wat wij doen. 😉

4. Geef stukjes van je kennis weg in een blog, e-book of webinars

Wanneer je wilt dat mensen weten dat jij expert bent, zul je jouw kennis moet delen. Alleen door te delen kun jij mensen overtuigen van je expertise. Pas wel op dat je net genoeg kennis weggeeft zodat je een tipje van de sluier oplicht, waar mensen wel wat aan hebben maar niet zoveel dat jouw dienstverlening aan de hand van de tips zelf uitgevoerd kan worden. Borg de waarde van je kennis en je inkomen!

 

Er zijn drie soorten content en kennis die je kan inzetten om je expert status neer te zetten;

  • Gratis content – hiermee ontdekt je doelgroep dat jij er bent, ze leren je kennen en gaan begrijpen dat jij expert ben. Voorbeelden van deze content zijn: blogs, video’s met tips en infographics
  • Content in ruil voor een e-mailadres – Deze content is iets waardevoller dan de gratis content en geef je dus niet volledig gratis weg. Hiermee bouw je een mailinglijst op. Voorbeelden van deze content zijn: e-books, whitepapers, worksheets en webinars
  • Content tegen betaling – Dit kan een instap model van volledige dienstverlening zijn. Hiermee kan je doelgroep laagdrempelig kennis met je maken. Voorbeelden van deze content zijn workshops, een uitgebreide kennissessie of training  in een online leeromgeving

De drie soorten content hierboven zijn een hiërarchische manier van klanten naar je volledige diensten trekken (een marketing funnel) . Start met de gratis content, verwijst daarin naar de content in ruil voor een e-mail adres en biedt in die content je betaalde content aan.

Als je mensen dan zover aan je gebonden hebt dat ze betalen voor je kennis, is dat het moment om ze om te zetten naar écht klanten die jouw volledige dienstverlening afnemen.

5. Kies een goede niche

Wanneer je die expertstatus wilt verkrijgen, is het noodzakelijk dat je een duidelijke focus hebt en dat anderen je meteen associëren met een bepaalde dienst. Je kunt geen expert worden in twaalf verschillende vakgebieden, dan ben je een allrounder, en daar zijn er al onwijs veel van.

Richt je op datgene wat het beste past bij je vaardigheden, passies en talenten en waar jij het meest blij van wordt.

 

Probeer het eens:
Schrijf elke dienst die jij op dit moment aanbiedt op. Hoeveel heb je er dan?

 

En bij elke dienst stel je jezelf deze drie vragen:

  1. Als dit het enige is dat ik elke dag weer doe, wordt ik daar dan blij van?
  2. Levert het me genoeg op om van te leven?
  3. Komt al mijn kennis hierin samen en kan ik mijzelf hier volledig in kwijt?

 

Als alle drie de vragen met JA beantwoord worden dan is dat een goede dienst om je als expert neer te gaan zetten.

 

EXTRA TIP: heb je meer dan één dienst met alle antwoorden op JA en wil je tot in de diepte weten welke dienst nu écht jouw passie is? Volg dan de Passion for Business Focus Workshop van Clara Overes. Zij helpt ondernemers hun core-passie te vinden.

6. Haal een diepe lange adem en heb geduld

Een expertstatus heb je niet zomaar opgebouwd. Dat heeft tijd nodig en veel geduld. Wij zelf zijn nu ongeveer een jaar elke week aan het bloggen en sinds twee maanden merken we een echt significante stijging in onze organische vindbaarheid via ons blog en ook stijgt het aantal aanvragen voor onze betaalde content en offerteaanvragen.

 

En dat is ook volkomen logisch. Je bent niet van de een op de andere dag expert. Daar heb je veel ervaring, training en tijd voor nodig. Die tijd heeft jouw doelgroep ook nodig om vertrouwen op te bouwen. Haak dus bij het opbouwen van je content niet te snel af!

Aan de slag!

Hoe ga jij jezelf de komende 12 maanden neerzetten als expert?

Lees ook:

Welk lettertype kan je het beste gebruiken op een website

Wat is het beste lettertype om te gebruiken op je website?

Klant testimonials vragen verhoogt je expertstatus

Klant testimonials verhoogt je expert status!

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

Voor onze nieuwe bedrijfsfolder zochten wij de samenwerking met Sterk in MEDIA. Samen met Kelly gingen wij om tafel met de mededeling: de tekst hebben we al, dit zijn onze logo’s… veel plezier ermee en maak er wat moois van! Ik had verder even geen inspiratie.

Een week later ontvingen we de proef en daarmee was het klaar! Niet omdat Kelly het genoeg vond, wij waren direct helemaal blij met opzet. In de kleurstelling waren onze logo’s heel mooi verwerkt en uit de grafische beelden die Kelly had gebruikt, bleek al dat zij zich goed in ons onderwerp en onze diensten had ingeleefd. Ruim op tijd werden de folders bij mij op kantoor afgeleverd.

Yolanda van der Arend - Business Square

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter