Hoe weet je of jouw webdesigner goed is?

Plaatje bij blog: hoe weet je of jouw webdesigner goed isWanneer je op zoekt bent naar een webdesigner, merk je dat het verschil in prijzen enorm is. Je kunt al een website krijgen voor 200 euro, maar een beetje ontwerpbureau vraagt al gauw 1500-2000 euro voor het maken van, wat lijkt, diezelfde website. Wat maakt het prijsverschil in websites zo groot, ze zien er allemaal prima uit, toch?

Allereerst is er een enorm verschil tussen een webwinkel en een (informatieve) website. In deze blog ga ik niet te ver uitweiden over de webwinkel. Maar laat ik dit zeggen: een goede webwinkel, die veilig is, jaren mee kan en kan meegroeien met je onderneming is een hele investering. Laat je goed informeren over de (on)mogelijkheden voordat je overgaat op de aanschaf van een webwinkel. In mijn volgende blog zal ik daar meer over vertellen.
De standaard (informatieve) website is een website zoals bijna elk bedrijf heeft. Puur ter informatie en om gevonden te worden in zoekmachines. Nothing fancy, gewoon een goede website.

CMS systemen als WordPress

De meeste van deze websites werken tegenwoordig met een Content Management Systeem (CMS). Een CMS houdt simpelweg in dat je als eigenaar van de website zelf kunt inloggen en wijzigingen kunt doorvoeren, zonder verstand te hebben van coderen. De meeste CMS’en hebben een editor die lijkt op Word. Super makkelijk in gebruik dus en het scheelt een hoop geld. Je hoeft namelijk niemand in te huren om de content op je pagina’s te wijzigen.

Er zijn heel veel aanbieders van (CMS-)websites. Dit varieert van studenten die op hun zolderkamertje bouwen, tot gerenommeerde reclame- en marketingbureaus die hoogopgeleide programmeurs en andere specialisten in dienst hebben om die ogenschijnlijk zelfde website te bouwen. Maar wat is dan het verschil? De prijs is één ding. Een student maakt voor 200 euro een website terwijl het reclamebureau daar rustig 2000 euro voor rekent. Voor de leek is het verschil nauwelijks te zien, behalve dan dat er wellicht meer tijd en aandacht is besteed aan de vormgeving van de website. Het verschil zit hem dan ook in de achterkant, de code en werking op het web.

Waar moet een goede website aan voldoen?

  • Hij moet er aantrekkelijk uitzien voor de doelgroep
  • Makkelijk in gebruik zijn
  • Duidelijk en overzichtelijk zijn (De bezoeker moet binnen enkele klikken bij de juiste informatie uitkomen.)

 

Tot zover komt elke webbouwer wel. Maar dan begint het echte werk pas. Want waar een student stopt, gaat de echte webbouwer verder:
  • Het ontwerp moet uniek zijn, toegespitst op jouw bedrijf, branche en doelgroep (Niet een standaard template waarvan alleen het logo nog even gewisseld hoeft te worden.)
  • Hij moet zoekmachinevriendelijk zijn. (Iedereen wil hoog in Google komen zonder daarvoor (veel) te moeten betalen.)
  • Hij moet veilig zijn in gebruik (Veel CMS systemen zijn Open Source (gratis) maar niets is gratis in deze wereld. Open Source betekent voor iedereen toegankelijk. Ook hackers en andere mensen die kwaad in de zin hebben. Wees dus voorzichtig met ‘gratis’ en gebruik alleen onderdelen van de websites die veilig zijn!)
  • Hij moet regelmatig worden geüpdatet naar de laatste standaarden en CMS-versies. (Dat voorkomt gaten in de code en toegang voor hackers)
  • Regelmatig een back-up maken is ook geen overbodige luxe.
  • Hulp op afstand, mocht je er niet uitkomen bij het zelf updaten van je website
  • De teksten die op de website staan moeten goed leesbaar zijn voor de doelgroep, maar ook voor zoekmachines als Google. Content is alles, ook voor je vindbaarheid.
  • Goede koppelingen met Social Media. (Niet meer weg te denken uit de marketing is social media. Laat die voor jou werken, door ze goed te koppelen met je website.)
  • Hij moet responsive zijn (Dat houdt in dat hij zowel op een computer, tablet en telefoon goed leesbaar is.)

 

Dáár zit het verschil in.

Website op de kop tikken

Vaak kom ik zzp’ers of bedrijven tegen die een website op de kop hebben getikt, om er een jaar of twee later achter te komen dat die site helemaal niets voor hun bedrijf doet. De software is verouderd, er komen virussen op, in Google worden ze helemaal niet gevonden en de webbouwer is in geen velden of wegen meer te bekennen. Dat is dus niet handig en kost je uiteindelijk klauwen vol met geld om op te lossen.

Zie de aanschaf van een website als de aanschaf van een huis.

Laat je vooraf goed informeren, luister naar de adviezen van experts en maak geen overhaaste beslissing. Een echte expert pik je er zo uit. Die gaat niet gehaast te werk en laat je niet snel kiezen uit een standaard ontwerp. Een expert gaat met je in gesprek: wat zijn je wensen, wie is je doelgroep, wat wil je met de website bereiken, wat kun je zelf en wat wil je laten doen? Dat zijn maar een paar simpele vragen, maar die zijn heel belangrijk. Zonder gedegen onderzoek kun je nooit de juiste mensen bereiken. Zonder gedegen ontwerp ben je nooit uniek en zonder de juiste tools, heb je niets aan de website.

Over Wendy:

Samenwerken met Wendy is echt een feestje zonder de professionaliteit uit het oog te verliezen

~René Sluis

wendy_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Wendy.

E: wendy@sterkinmedia.nl
T: 06 - 48 403 058

Laat een reactie achter