
Geloof niet zomaar Google PageSpeed Insights
Je website is af en je wilt hem nu gelijk checken op snelheid, want hé, als ie snel is wordt ie beter gevonden in Google toch?
Dus ga je naar Google PageSpeed Insights, je voert je URL in en voilá je ziet het direct het resultaat!
Echter zie je veel punten waar je niet echt blij van wordt, er moet nog veel werk gedaan worden, volgens Google, om deze lijst in het groen te krijgen. Die webbouwer heeft zijn of haar werk dus niet goed gedaan hoor ik je denken…
Plugin
Bij ons is het zo dat bij elke website die wij opleverende plugin WP Rocket geïnstalleerd. Hier kan je diverse instellingen invoeren in het belang van je website. Met de name de cachegeheugen kan je hiermee inregelen. Dit maakt je website aanzienlijk sneller. Toch is dit niet altijd zichtbaar in de tools, zoals Google Page Speed, om je website snelheid te meten.
De simpele waarheid is dit:
De score voor Google PageSpeed doet er niet toe. Ja! Je leest dit goed; ik zei dat het er niet toe doet!
Dit is waarom:
De behoefte aan snelheid
Snelheid, dat wil zeggen de laadtijd, van je website is het belangrijkste meetpunt, samen met de waargenomen prestaties, van Google om de website te kwalificeren. “Waargenomen presentaties zijn de maatstaven van hoe snel een gebruiker voelt dat de website is.” Deze twee meetpunten zijn wat telt voor gebruikerservaring en voor SEO. Wanneer de Google-spider de website crawlt (helemaal vanuit Amerika), kan deze het “cijfer” niet zien, alleen de snelheid.
Wist je dat Google PageSpeed niet eens de laadtijd van je website meet?
Google PageSpeed meet niet écht de snelheid van je website. Om hier meer van te begrijpen is het interessant om dan ook even dit blog (over PageSpeed API) te lezen.
Zelf gebruiken wij Pingdom Tools om de laadtijd te meten.
Check maar eens je eigen website, en vergelijk deze met de resultaten van Google PageSpeed. Houdt daarbij volgende punten in acht:
- Pingdom-test:
- PageSpeed voor desktop:
- PageSpeed voor mobiel:
Je kunt aan de hand van deze voorbeelden zien dat de Google PageSpeed-score geen echte snelheidsindicator is en eigenlijk gewoon verspilde moeite om hier energie aan te besteden.
Geen enkele website (zelfs Pagespeed zelf niet) krijgt een perfecte score, in feite is het vrijwel onmogelijk om dit te bereiken en omdat het niet in verband staat met de daadwerkelijke snelheid, waarom zou je dit dan willen?
Als je een perfect score probeert te behalen, door alle suggesties van Google PageSpeed te implementeren, dan wordt je snel geïrriteerd en ben je dagen bezig. Met als resultaat nog steeds geen zichtbaar verbeterede website prestaties.
Je kunt niet letterlijk alle suggesties van Google PageSpeed implementeren, omdat ze soms onrealistisch of onmogelijk zijn; Bijvoorbeeld dat je aflopende headers moet verkleinen (?), of toe moet voegen aan een bestand dat niet op de website wordt gehost (?). Dit is onmogelijk… (of je snapt er geen bal van)
Is jouw website in TOP conditie?
Deze checklist gaat je helpen om:
Dus waar is PageSpeed goed voor?
Google PageSpeed kan nuttig zijn zolang je het het als een richtlijn gebruikt.
Als er bijvoorbeeld staat dat je afbeeldingen te groot (lees zwaar) zijn en je website daardoor te traag wordt, kijk dat is echt iets waar je wat mee kan en waar je wat aan hebt!
Lees hier meer over het comprimeren van de afbeeldingen >
Wp Rocket heeft zelf ook nog de eigenschap dat het bijdraagt aan de snelheid van je website. In de achtergrond werkt deze app zelf actief aan het versnellen van de laaddtijd van de gehele website.
En vergeet de server niet én de plek waar de server staat!
En als je server in Nederland staat (zoals dat bij onze hoster het geval is) en je gaat een PageSpeed test doen met een tool die ergens in Amerika staat… dan is deze uitkomst ook niet echt betrouwbaar. Een server die geografisch dicht bij je potentiële klanten staat is natuurlijk veel sneller dan eentje die aan de andere kant van de wereld staat. Dus met een doelgroep in Nederland en een server die in Nederland staat kun jij zelf wel uitrekenen dat dat snel werkt.
Conclusie over Page Speed:
Het is dus het beste om PageSpeed te beschouwen als een van de verschillende tools die je een richtlijn kan geven en die misschien een aantal aanknopingspunten biedt, maar je doel moet altijd zijn om je werkelijke snelheid te verbeteren, niet je “PageSpeed” -score.
Richtlijnen voor het gebruik van PageSpeed
- Vertrouw niet alleen op PageSpeed om de prestaties van je website te beoordelen. Gebruik het als een van de verschillende indicatoren.
- Lees de aanbevelingen altijd zorgvuldig door en beoordeel zelf, met behulp van je boeren verstand, of ze bijdragen aan de prestaties. En of het de tijd en moeite waard is. Als het je vraagt om iets onmogelijks te doen, kun je dat beter negeren!
- Vergeet niet om altijd op snelheid te focussen en maak je geen zorgen over het achtervolgen van een cijfer.
- Gebruik altijd verschillende tools zoals Pingdom, Website Grader of GTMetrixom om de impact te zien van eventuele wijzigingen die je op jouw site hebt aangebracht.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.