
Maak je pagina’s leesbaar door goed gebruik van koppen en subkoppen.
Voordat iemand online begint aan een lange tekst, scant men eerst de subkoppen om te kijken of elke alinea de moeite waard is.
Bezoekers VS Google
Mensen (bezoekers van jouw website) lezen online niet graag veel tekst, tenzij de content écht interessant is en antwoord geeft op hun vraag. Jij kunt je website verbeteren door deze tips.
Google leest een website op een andere manier dan mensen doen. Een kop in codetaal wordt aangeduid met H1, H2 , H3 etc…. En dan staan de cijfers voor belangrijkheid. Voor zoekmachines is dat de enige manier om koppen van teksten te onderscheiden. Laat daarom niet al je teksten in een alinea staan, maar gebruik de optie om koppen toe te voegen.
Hoe kun je de koppen verbeteren?
#1 Schrijf een pakkende H1 kop
Als je met de koppen aan de slag gaat let er dan op de eerste kop (de H1) altijd de titel van de pagina is en dat die aantrekkelijk is geschreven; dat die in één zin precies vertelt waar de pagina over gaat. Als het ware is dat het antwoord op de zoekvraag die in Google is ingevuld, of een zin die triggert om door te lezen. De spanning als het ware opbouwt.
Extra tip: een H1 kop mag maar één keer voorkomen op een pagina en moet bovenaan de pagina staan.
#2 Deel je teksten op in hapklare alinea’s
Zet boven je alinea’s een subkop (H2) die ook weer in één zin de alinea omschrijven en ook een zoekwoord bevatten waar jij op gevonden wilt worden. Op die manier kan je bezoeker de pagina scannen en de alinea’s lezen die voor hem relevant zijn en kan Google zien dat je tekst meerdere zoekvragen kan beantwoorden en dus ook meer keer in de zoekresultaten naar voren kan komen.
#3 codeer je koppen correct in CSS
Wanneer je gaat werken met de juiste html tags voor koppen, zorg er dan voor dat in je CSS de stijl voor H1, H2 etc. goed staat ingesteld. Op die manier krijgt de opmaak van je teksten een uniforme herkenbare stijl en omdat je de opmaak zelf in de hand hebt hoef je niet voor elke kop de html code zelf handmatig in te voegen. Dat zorgt ervoor dat er niet onnodig veel code op je pagina komt wat de pagespeed van je pagina aantast. En dat is weer beter voor je ranking in Google.
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.