Genereer meer verkeer naar jouw website met behulp van een zoekwoordenonderzoek

Aantal woorden
Leestijd: 7 minuten
Genereer meer verkeer naar jouw website met behulp van een zoekwoordenonderzoek

Meer verkeer op jouw website, wie wil dat nou niet? Maar hoe doe je dat precies? Linkbuilding? Nee, te ingewikkeld.

In dit artikel leg ik je uit hoe je het verkeer van jouw website laat stijgen met behulp van een zoekwoordenonderzoek. Zo ga je onder andere leren wat een zoekwoordenonderzoek is en hoe je zo’n onderzoek precies uitvoert.

Met een zoekwoordenonderzoek zorg jij ervoor dat jouw website gevonden gaat worden op zoekwoorden waar concurrenten nog nooit aan gedacht zullen hebben.

Wat je gaat leren:

  • Wat zoekwoorden zijn
  • Wat een zoekwoordenonderzoek is
  • Wat het doel van een zoekwoordenonderzoek is
  • Wat de waarde van een goed uitgevoerd zoekwoordenonderzoek is
  • Concreet stappenplan over hoe je een zoekwoordenonderzoek precies uitvoert

Wat zijn zoekwoorden?

Om te beginnen moet je natuurlijk weten wat zoekwoorden zijn. Ik kan het erg simpel zeggen. Zoekwoorden zijn (combinaties van) woorden waar mensen op zoeken. Die combinaties worden vaak ook wel zoekopdrachten genoemd.

 

Bijvoorbeeld wanneer jij niet weet wat je ‘s avonds moet eten en zoekt naar “lekkere recepten” op Google. Het stukje “lekkere recepten” is dus een zoekopdracht. In dit artikel ga ik beide termen gebruiken, dus onthoudt ze goed!

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Nu je weet wat zoekwoorden en zoekopdrachten zijn kunnen we door naar het zoekwoordenonderzoek. Ook dit is erg simpel. Een zoekwoordenonderzoek is het doen van een onderzoek naar zoekwoorden. Met zo’n onderzoek wil je zoekwoorden vinden waar jouw website nog niet op gevonden wordt. Vervolgens kun je een nieuwe pagina aanmaken voor dat specifieke zoekwoord.

Waarom een goed uitgevoerd zoekwoordenonderzoek zo waardevol is

Met een zoekwoordenonderzoek kun je waardevolle zoekwoorden vinden waar jouw concurrenten nog niet op gevonden worden. Echter pakken de meeste mensen een zoekwoordenonderzoek erg simpel aan. Ze pakken de meest voor de hand liggende zoekwoorden in hun markt of branche, voegen wat woorden toe of zoeken de synoniemen op.

 

Prima, maar dit zorgt ervoor dat iedereen in die branche vrijwel dezelfde zoekwoorden (zoekopdrachten) gebruikt.

 

Het probleem hiermee is als volgt; iedereen zal dan gevonden worden op dezelfde zoekwoorden, en dan zal je verkeer alleen stijgen wanneer jij bovenaan de pagina’s van die zoekwoorden staat. Dat is natuurlijk weer afhankelijk van jouw SEO score. Dan schiet je niet zoveel op.

 

Dus wanneer je waardevolle zoekwoorden hebt, kun je hier pagina’s voor aanmaken en meer bezoekers trekken!

Hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert 

Voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek gaan we gebruik maken van een aantal tools. Deze tools gaan we gebruiken om de zoekwoorden te vinden. Tools die gebruikt worden om zoekwoorden mee te vinden worden ook wel eens zoekwoordplanners genoemd. De zoekwoordplanners die we gaan gebruiken zijn Yoast Google Suggest Expander en de Google Keyword Planner.

 

Daarnaast heb je iets nodig om de zoekwoorden in te noteren. Denk aan iets als Excel, Word of Google Spreadsheets.

 

Nu je weet wat je nodig hebt kunnen we door naar de volgende stap. Je begint met het noteren van alle producten of diensten die je hebt. Dan ga je voor elk product of elke dienst een aantal vragen stellen.

Hoofdvragen:

  • Wat voor product of dienst is het?
  • Hoe gebruiken mensen het product of de dienst?  
  • Waar gebruiken mensen het product of de dienst?  
  • Waarvoor gebruiken mensen het product of de dienst?
  • In welke categorie valt het product of de dienst?
  • Wat zijn veelvoorkomende vragen over het product of de dienst?

 

Optioneel:

  • Voor welk probleem is dit product of de dienst een oplossing?
  • Welke middelen worden gebruikt tijdens deze oplossing?
  • Hoe noem je deze oplossing?

 

Misschien denk je: “Oké, maar waarom moet ik deze vragen stellen?” Nou, met behulp van deze vragen kom je meer te weten over je eigen producten en of diensten. Op basis daarvan kun je gemakkelijk zoekwoorden bedenken.

 

Naast deze vragen kun je zelf nog een heleboel vragen bedenken. Hoe meer vragen, hoe meer antwoorden en dus hoe meer zoekwoorden. Let op dat je alle zoekwoorden zorgvuldig noteert. Succes!

Zoekwoordplanners

Vervolgens kunnen we met behulp van de zoekwoordplanners nog meer zoekwoorden vinden. Als eerste ga ik laten zien hoe de tool van Yoast werkt. Het is handig als je de tool er zelf even bij pakt. Wanneer je op de website komt krijg je het volgende scherm te zien:

yoast google suggest expander uitleg

 

Bij “Keyword:” kun je een zoekwoord invoeren, voor het voorbeeld gebruiken we het zoekwoord “koptelefoon kopen”. Wanneer je het zoekwoord hebt ingevuld dan geeft Yoast  je een lijst met gerelateerde zoekwoorden. En bij “Language:” kun je de taal selecteren.

 

Let op: Gebruik bij Yoast Google Suggest Expander altijd een zoekwoord met een zoekvolume van 200 of hoger. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van de zoekwoorden die Yoast Suggest je gaat geven een stuk hoger en dus waardevoller worden.

 

Wanneer je alles hebt ingevoerd, klik dan op het gele knopje “Verzenden”.

 

Boem, als het goed is krijg je dan de volgende pagina te zien:
resultaten google suggest

 

Een heleboel resultaten, alfabetisch geordend, zorg er dus voor dat je alle waardevolle zoekwoorden zorgvuldig noteert in een bestand dat je later gemakkelijk terug kunt vinden.

 

Tip: Als je gebruik maakt van Google Drive kun je bij Yoast Suggest ook een CSV bestand van alle zoekwoorden downloaden, dit bestand kun je vervolgens uploaden in Google Drive, zo hoef je alles niet handmatig over te nemen.

Google Keyword Planner

Ga naar Google Keyword Planner en log in. Als je nog geen account hebt moet je die even aanmaken. Zodra je een nieuw account hebt aangemaakt, krijg je de onderstaande pagina te zien. Klik op ‘U bent ervaren met Google Ads?’.

Dan krijg je het volgende scherm te zien. Voer je bedrijfsgegevens in en klik op ‘verzenden’.

Het volgende scherm komt er zo uit te zien. Voor nu is het even niet nodig om een campagne te maken. Klik op ‘Maak een account zonder campagne’.

Gefeliciteerd, je hebt de setup doorlopen. Als laatste krijg je dit scherm te zien, klik op ‘Uw account verkennen’ om door te gaan.

Nu krijg je het overzicht te zien. Rechts bovenaan is staat er ‘tools’. Klik hier op.

Je dan een overzicht te zien met verschillende tools, klik nu op ‘Zoekwoordplanner’.

En hoppakee, daar hebben we de Zoekwoordplanner. Klik nu op ‘Nieuwe zoekwoorden te vinden’.

Nu kunnen we een zoekwoord invoeren. Voor het voorbeeld heb ik gebruik gemaakt van het zoekwoord ‘koptelefoon kopen’.

Als je op ‘resultaten ophalen’ hebt geklikt krijg je het volgende scherm te zien, een hele grote lijst. Op basis hiervan ga je geschikte zoekwoorden selecteren en deze noteren in je spreadsheet.

Let daarnaast op het zoekvolume (Gem. maandelijkse zoekopdrachten), in dit geval hebben de meeste zoekwoorden een erg hoog zoekvolume, maar het kan ook voorkomen dat het zoekvolume wat lager is. Meestal zijn zoekwoorden met een zoekvolume van 100 of meer al erg waardevol.

Zoekwoorden clusteren 

De laatste stap van een zoekwoordenonderzoek is het clusteren en prioriteren van de gevonden zoekwoorden.

 

Dit houdt in dat je zoekwoorden gaat zoeken die aan elkaar gerelateerd zijn, maar los van elkaar weinig zoekvolume hebben. Deze zoekwoorden kun je clusteren op basis van zoekvolume, schrijfwijze en intentie van de bezoekers. Zo maak je van meerdere zoekwoorden een pagina maken. Gooi dus niet gelijk alle zoekwoorden met een laag zoekvolume (minder dan 100) weg, kijk eerst of er nog geclusterd kan worden.

 

Vervolgens kun je aan de slag met het aanmaken van de pagina’s, succes!

 

Zo, nu kun je zelf aan de slag gaan met je zoekwoordenonderzoek. In dit artikel heb ik je alles over een zoekwoordenonderzoek uitgelegd. Wil je nog meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan het internet marketing blog van Klik Proces. Ik wens je veel succes met jouw zoekwoordenonderzoek!

Lees ook:

Welk lettertype kan je het beste gebruiken op een website

Wat is het beste lettertype om te gebruiken op je website?

Klant testimonials vragen verhoogt je expertstatus

Klant testimonials verhoogt je expert status!

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Bart, de schrijver van deze blog:

Bart is een geboren ondernemer uit Bodegraven. Al op jonge leeftijd startte hij zijn eigen online marketing bedrijf, Klik Proces. Klik Proces is gespecialiseerd in alles wat met SEO te maken heeft, zoals zoekwoordenonderzoeken, copywriting en linkbuilding.

Naast zijn werk zijn dochter Lynn en labrador James zijn grote hobby's.

bart-van-der-meer

Advies nodig?

Neem contact op met Bart via LinkedIn

Laat een reactie achter