
Fotobewerking gebruiken in je marketing
Fotobewerking heeft door de mode en media industrie een slechte reputatie.
Bij fotobewerking denken heel veel mensen gelijk aan dunner gemaakte modellen of oudere mensen die er opeens gladgestreken jong uit zien. Of een zekere Kardashian die bij elke foto die ze plaatst haar kont lijkt op te blazen… Maar dat is niet het soort fotobewerking waar ik het in dit blog over wil hebben.
Wist je dat een groot onderdeel van mijn werk als grafisch vormgever het (na)bewerken van foto’s is?
Marketing valt of staat met de juiste foto’s
Wanneer je een website hebt, of een flyer wilt verspreiden of je bedrijf middels een brochure of magazine wilt promoten dan heb je uiteraard steengoede teksten nodig om datgene te vertellen wat je doelgroep wil horen. Maar naast die tekst is de juiste foto ook super belangrijk. Wij krijgen heel vaak fotomateriaal van onze klanten doorgestuurd die nét niet het perfecte plaatje is. Vaak staat er een storend element in het beeld of is de kleur niet helemaal goed. Dat is het soort fotobewerking waar ik het over heb als ik zeg dat fotobewerking vaak onmisbaar is voor het perfecte plaatje.
Een paar voorbeelden van kleine fotobewerkingen voor het perfecte plaatje
Kleurbewerking
Laatst was ik een folder aan het ontwerpen. Voor het beeldmateriaal heb ik stockphoto’s gezocht en gevonden maar die waren net niet perfect om te gebruiken. En ik zal uitleggen waarom. Voor de voorkant wilde de klant graag houten huisjes gebruiken. Die foto heb ik gevonden maar de kleur was niet helemaal conform huisstijl. De achtergrond was blauw en moest worden omgezet naar zandkleurig. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik de huisjes uit de foto gesneden en in de achtergrond de kleur blauw vervangen met zand. Toen de huisjes er weer overheen gezet in de originele kleur en voilà; nu is de foto wél het perfecte plaatje voor de voorkant.
Voor kleurcorrectie Na kleurcorrectie
Beeld vrijstaand maken
Voor een andere klant heb ik een flyer ontworpen. Speciaal voor deze flyer en ook de website was een fotoshoot gehouden. Dana heeft prachtig mooie foto’s geschoten. Alleen in het beeld van de flyer is een vrijstaande foto van de zzp’er een veel krachtiger beeld dan een foto met achtergrond. Dus heb ik de klant volledig vrijstaand gemaakt, wat overigens alleen echt een mooi resultaat oplevert als de bron foto van hoge kwaliteit is, en met speciale tools in Photoshop wordt ook het haar ook perfect uitgesneden.
Origineel (Foto van Dana) Vrijstaand uitgesneden
Imperfecties wegpoetsen
Voor onze eigen beeldbank laten Wendy en ik vier keer per jaar een reeks foto’s schieten. Zelf ben ik onwijs kritisch op de foto’s die wij gebruiken en waar anderen soms niet op letten val ik over kleine imperfecties. Zo vind ik het label in de sjaal van Wendy enorm storend. Met de tools in Photoshop zijn dat soort imperfecties heel goed weg te werken.
Origineel (foto van Dana) SJaal zonder label
Horizon uitlijnen
Nog zo’n storend element in een foto kan een scheve horizon zijn. In het geval van het voorbeeld hieronder loopt optisch gezien de zee leeg in de originele foto. Door de foto recht te zetten verandert het hele beeld in een perfect plaatje.
De zee loopt leeg De horizon kaasrecht
Storende objecten verwijderen / retoucheren
Bij het maken van een foto heb je niet altijd in de hand wat er allemaal op komt te staan. Soms kom je in de achtergrond ongewenste objecten tegen die je eigenlijk weg wilt hebben. Met de juiste tools én skills in Photoshop kun je een foto helemaal opschonen van alle ongewenste en soms storende objecten.
Bordjes op de tafel die het beeld verstoren Bordjes van de tafels gepoetst Tafelkleed met vouwen Keurig digitaal gestreken
Kleureffecten in foto’s aanbrengen
Afhankelijk van het doel van de foto’s kan het zijn dat deze geheel of gedeeltelijk in een andere kleurtoon gezet moet worden. Bijvoorbeeld het hele beeld zwart-wit behalve het focusobject. In dit geval zijn er wel een paar dingen om op te letten; Mensen kun je beter niet volledig in zwart-wit zetten, dan krijgen ze een lugubere tint en zien ze eruit als lijken. Als je daar altijd een heel klein tintje geel of rood in zet dan blijft het leven wel in de mensen, maar optisch is de foto zwart-wit.
Nieuw beeld creëren
Wat ook een veel voorkomende manier is van fotobewerking is het compleet creëren van een nieuw eigen beeld samen te stellen uit meerdere foto’s. Dat zijn de leukere opdrachten om aan te werken. Zo heb ik vanuit verschillende elementen voor een Direct Mailing een nieuw beeld met Photoshop gecreëerd om als sfeerbeeld te dienen in de mailing, de folder een beurswand en de header op de betreffende website.
Bronbeeld: alles start met een goede basis Hand uitgesneden en juiste QR code erin De brief in bronbeeld vervangen met een andere brief Nieuwe brief voor in beeld opgestelt En ook nog een extra beeld voor de website header
Er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden voor het bewerken van foto’s
Kijk jij wel eens écht goed naar de foto’s die je maakt en gebruikt voor je marketing? Zijn er elementen van jouw eigen foto’s die je graag verbeterd/aangepast zou willen hebben? Vaak zijn het maar kleine aanpassingen die een wereld van verschil maken en ervoor zorgen dat jouw marketing item wel de juiste toon zet!
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.