Fotobewerking gebruiken in je marketing

Fotobewerking heeft door de mode en media industrie een slechte reputatie.



Bij fotobewerking denken heel veel mensen gelijk aan dunner gemaakte modellen of oudere mensen die er opeens gladgestreken jong uit zien. Of een zekere Kardashian die bij elke foto die ze plaatst haar kont lijkt op te blazen… Maar dat is niet het soort fotobewerking waar ik het in dit blog over wil hebben.

Wist je dat een groot onderdeel van mijn werk als grafisch vormgever het (na)bewerken van foto’s is?



Marketing valt of staat met de juiste foto’s

Wanneer je een website hebt, of een flyer wilt verspreiden of je bedrijf middels een brochure of magazine wilt promoten dan heb je uiteraard steengoede teksten nodig om datgene te vertellen wat je doelgroep wil horen. Maar naast die tekst is de juiste foto ook super belangrijk. Wij krijgen heel vaak fotomateriaal van onze klanten doorgestuurd die nét niet het perfecte plaatje is. Vaak staat er een storend element in het beeld of is de kleur niet helemaal goed. Dat is het soort fotobewerking waar ik het over heb als ik zeg dat fotobewerking vaak onmisbaar is voor het perfecte plaatje.

Een paar voorbeelden van kleine fotobewerkingen voor het perfecte plaatje

Kleurbewerking

Laatst was ik een folder aan het ontwerpen. Voor het beeldmateriaal heb ik stockphoto’s gezocht en gevonden maar die waren net niet perfect om te gebruiken. En ik zal uitleggen waarom. Voor de voorkant wilde de klant graag houten huisjes gebruiken. Die foto heb ik gevonden maar de kleur was niet helemaal conform huisstijl. De achtergrond was blauw en moest worden omgezet naar zandkleurig. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik de huisjes uit de foto gesneden en in de achtergrond de kleur blauw vervangen met zand. Toen de huisjes er weer overheen gezet in de originele kleur en voilà; nu is de foto wél het perfecte plaatje voor de voorkant.

Beeld vrijstaand maken

Voor een andere klant heb ik een flyer ontworpen. Speciaal voor deze flyer en ook de website was een fotoshoot gehouden. Dana heeft prachtig mooie foto’s geschoten. Alleen in het beeld van de flyer is een vrijstaande foto van de zzp’er een veel krachtiger beeld dan een foto met achtergrond. Dus heb ik de klant volledig vrijstaand gemaakt, wat overigens alleen echt een mooi resultaat oplevert als de bron foto van hoge kwaliteit is, en met speciale tools in Photoshop wordt ook het haar ook perfect uitgesneden.

Imperfecties wegpoetsen

Voor onze eigen beeldbank laten Wendy en ik vier keer per jaar een reeks foto’s schieten. Zelf ben ik onwijs kritisch op de foto’s die wij gebruiken en waar anderen soms niet op letten val ik over kleine imperfecties. Zo vind ik het label in de sjaal van Wendy enorm storend. Met de tools in Photoshop zijn dat soort imperfecties heel goed weg te werken.

Horizon uitlijnen

Nog zo’n storend element in een foto kan een scheve horizon zijn. In het geval van het voorbeeld hieronder loopt optisch gezien de zee leeg in de originele foto. Door de foto recht te zetten verandert het hele beeld in een perfect plaatje.

Storende objecten verwijderen / retoucheren

Bij het maken van een foto heb je niet altijd in de hand wat er allemaal op komt te staan. Soms kom je in de achtergrond ongewenste objecten tegen die je eigenlijk weg wilt hebben. Met de juiste tools én skills in Photoshop kun je een foto helemaal opschonen van alle ongewenste en soms storende objecten.

Kleureffecten in foto’s aanbrengen

Afhankelijk van het doel van de foto’s kan het zijn dat deze geheel of gedeeltelijk in een andere kleurtoon gezet moet worden. Bijvoorbeeld het hele beeld zwart-wit behalve het focusobject. In dit geval zijn er wel een paar dingen om op te letten; Mensen kun je beter niet volledig in zwart-wit zetten, dan krijgen ze een lugubere tint en zien ze eruit als lijken. Als je daar altijd een heel klein tintje geel of rood in zet dan blijft het leven wel in de mensen, maar optisch is de foto zwart-wit.

Nieuw beeld creëren

Wat ook een veel voorkomende manier is van fotobewerking is het compleet creëren van een nieuw eigen beeld samen te stellen uit meerdere foto’s. Dat zijn de leukere opdrachten om aan te werken. Zo heb ik vanuit verschillende elementen voor een Direct Mailing een nieuw beeld met Photoshop gecreëerd om als sfeerbeeld te dienen in de mailing, de folder een beurswand en de header op de betreffende website.

Er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden voor het bewerken van foto’s

Kijk jij wel eens écht goed naar de foto’s die je maakt en gebruikt voor je marketing? Zijn er elementen van jouw eigen foto’s die je graag verbeterd/aangepast zou willen hebben? Vaak zijn het maar kleine aanpassingen die een wereld van verschil maken en ervoor zorgen dat jouw marketing item wel de juiste toon zet!

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

storytelling blog

Storytelling; Je hart in de hoofdrol van je blogs voor rake verhalen

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

404 pagina en 301 redirect

404 pagina’s, 301 redirects?

yoast bolletjes uitgelegt

Yoast voor dummies