Formulieren op je website slim inzetten, zodat ondernemen makkelijker wordt

Bij een formulier op een website denken veel ondernemers aan het standaard “stuur een bericht” formulier op de contactpagina die ook nog eens nooit wordt ingevuld voor hun doelgroep. Maar als je een goed systeem gebruikt die écht slimme formulieren kan maken kan je hier onwijs veel voordeel uit halen en zelfs onderdelen volledig automatiseren wat vaak tijd en geld bespaart.

Zelf werken wij met Gravity Forms voor onszelf en onze klanten. Naast de standaard basisformulieren zoals de welbekende “stuur een bericht” op je contactpagina kan je met de technieken van Gravity Forms slim ondernemen met geavanceerde formulieren. In dit artikel vertel ik je graag over de meest gebruikte features.

Uitgebreide formulieren opdelen in pagina’s

Een van mijn eigen favorieten is de optie om een langer formulier op te delen in pagina’s. Het voordeel is dat de bezoeker van je site niet afgeschrikt wordt door een lang formulier. Die krijgt steeds maar een klein stukje te zien, met een progressie balk, en wordt daardoor niet ontmoedigt tot het invullen van alle velden.

Vooral bij het aanvragen van een kennismakings-gesprek kan het heel handig en waardevol zijn om op voorhand wat voorbereidende vragen te stellen. Zelf hebben wij voor het maken van een afspraak om een nieuwe website te laten ontwikkelen een aantal vragen in ons formulier staan die ons voorbereiden op het gesprek, maar ook onze klant alvast aan het denken zet. Het idee hierachter is dat het formulier fungeert als eerste filter op weg naar werken met onze ideale klanten. Ondernemers die niet de moeite nemen om het formulier in te vullen zijn niet onze gewenste doelgroep en zullen dus, met opzet, de afspraak niet inplannen.

Maar de ondernemers die deze moeite wel nemen komen zelf ook al voorbereid naar het gesprek toe en dat bevordert onze salesgesprekken enorm.

Online test met diverse uitslag mogelijkheden

Nog een heel leuke functionaliteit is dat je het formulier ook kan inzetten als marketingtool om mensen warm te maken voor jouw diensten.

De test op onze website is gemaakt in Gravity Forms en aan de hand van de antwoorden rolt er één van drie mogelijke resultaten uit die de afnemer in de mailbox ontvangt. Deze kan je vervolgens laten opvolgen in een automatische mailfunnel.

Ik daag je uit de test op onze site uit te voeren om zelf te zien hoe dat werkt.

Formulier met voorwaardelijke logica

Lange, complexe formulieren zijn vaak nodig om de informatie te verzamelen die je nodig hebt, maar kunnen een slechte gebruikerservaring opleveren en van grote invloed zijn op de conversieratio. Maar met intelligentere formulieren en alleen relevante, gepersonaliseerde velden is de gebruikerservaring opeens een heel stuk beter.

Om een voorbeeld te geven: Stel je hebt verschillende diensten die je aanbied en bij die diensten horen allemaal verschillende eigenschappen. Dan kan je voor elke dienst een eigen formulier maken, maar je kan ook binnen het formulier de vragen afstemmen op keuzes die iemand maakt.

Bij ons zou dat er zo uitzien: Bij het aanvragen van een kennismaking kan je kiezen uit een soort project waar je over wilt sparren.

De eerste vraag in het formulier is dan: Wat voor project wil je laten uitvoeren?

> Website ontwikkeling
> Bedrijfsmagazine
> NEXT LEVEL Zichtbaarheid programma

Aan de hand van de keuze, komen dan de volgende vragen in beeld die alleen gelden bij die keuze. Kiest iemand voor Website ontwikkeling dan krijgt men de keuze uit
> Website zonder toeters en bellen
> Een beetje NEXT LEVEL website
> Volledig NEXT LEVEL website

Aan de hand van die keuze komen dan ook weer unieke elementen naar voren etc. Zo kristalliseert het formulier helemaal uit welke info nodig is en welke niet getoond hoeft te worden.

Dit houd je website aan de achterkant overzichtelijk en maakt hem niet groter dan nodig. Ook voor het instellen van de meldingen en bevestigingen maakt het je een stuk makkelijker omdat je dat maar één keer hoeft te doen, in plaats van voor elk formulier opnieuw alles instellen.

Verkoopformulier gekoppeld met Mollie

Een vaak gemaakte denkfout is dat wanneer je iets wil verkopen via je website, je gelijk een webshop moet optuigen. Maar niets is minder waar! Een koppeling tussen Gravity Forms en Mollie maken het voor iedereen mogelijk om online te verkopen. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Een betaalde strategiesessie
  • Een massage, yoga of reiki behandeling
  • De verkoop van een worksheet of checklist
  • Je eigen geschreven (e-)boek direct via je website verkopen
  • Een workshop laten boeken

Hiervoor maak je een boekings- of verkoopformulier die je laat eindigen met een betaalknop. Via Mollie kan men dan direct online betalen en pas als de betaling rond is komt de bevestiging in de mail binnen. Mij scheelt dat een hoop administratie elke week door gebruik te maken van deze optie bij het boeken van een workshop via onze website.

Formulieren met een upload mogelijkheid voor bestanden

Op onze website hebben wij ook het “Content aanleveren formulier” staan. Ondernemers die door ons hun website laten ontwikkelen kunnen via dat formulier alle benodigde content aanleveren zoals teksten, foto’s, huisstijl elementen en juridische documenten. Zo verzamelen wij alle benodigde onderdelen op één plek en voor onze klanten werkt het heel fijn dat ze eerst alles verzamelen en dan in één keer alles helemaal compleet kunnen aanleveren.

Met upload knoppen voor documenten kunnen zij hun Word-documenten, PDF bestanden en JPG afbeeldingen eenvoudig uploaden zonder limieten. Waar bijlages in een e-mail nog wel eens te groot zijn waardoor mail niet aankomt, of versnippert in meerdere mails, is dat in het formulier geen issue. En omdat alle elementen in het formulier benoemd worden wordt er ook niets vergeten.

Maar ook bij het aanvragen van een offerte kan het handig zijn als iemand een foto of document kan meesturen met een situatieschets of idee. Zo wordt het maken van een offerte makkelijker en specifieker.

Slim werken met je website bespaard je zo een hoop tijd en geld.

Dit is slechts een greep uit alle mogelijke functionaliteiten om toe te passen met Gravity Forms die het leven van een ondernemer echt veel makkelijker kan maken. Om te kunnen groeien als ondernemer, zonder mensen te moeten inhuren voor repeterende taken, is automatiseren echt een must en je website heeft de potentie om je veel werk uit handen te nemen.

BONUSTIP:

Eindig een formulier altijd met een bedanktpagina, géén standaard melding. Een gerichte bedanktpagina aan het einde van het formulier bevordert de gehele klantbeleving van je bezoekers.

Dit is ook de perfecte pagina voor een upsell oftewel exclusieve aanbieding!

Dit artikel is afkomstig uit ons Marketing Magazine: NEXT LEVEL Website

Een magazine bom vol met tips en tricks om je website naar een volgend niveau te tillen en er een ware marketingmachine van te maken. Luchtig om te lezen en zeer gevarieerd in aanbod en artikelen.

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep