Veel gestelde vragen over marketing, websites, WordPress en drukwerk
Wij krijgen vaak vragen over algemene onderwerpen die te maken hebben met WordPress, website, vindbaarheid in Google, drukwerk, papiersoorten en andere aanverwante onderwerpen. De antwoorden proberen we zoveel mogelijk in onze blogs te omschrijven, maar we hebben ze ook makkelijk inzichtelijk gemaakt op deze pagina.
De kosten van een website zijn geheel afhankelijk van de doelen die jij zelf stelt en de functionaliteiten die jij in de website gebouwd wil hebben.
Ik hoor het je denken: een website is een website… Maar dat is hetzelfde als zeggen: een auto is een auto. In beiden zitten enorm veel verschillen in merk, formaat, opties, luxe en accessoires. Iedereen weet dat een Fiat Panda niet hetzelfde is als een Porsche. Zo werkt dat ook met websites.
Deze vraag krijgen we heel vaak. En het antwoord is ja.
Alle website die we maken is 100% responsive. Dat betekent dat je website zich vormt naar elk beeldscherm waar hij op getoond wordt.
Zelf moeten we altijd een beetje lachen om de vraag, omdat het tegenwoordig standaard is dat een website schaalt naar het beeldscherm. Eerlijk gezegd zouden wij niet eens weten hoe we dat tegen kunnen gaan... 😉
Ja, na oplevering en betaling is de website van jou!
Jij als eigenaar krijgt een inlog met beheerdersrechten en zijn ook de FTP gegevens in jouw bezit.
Nee, hoewel het wel verstandig is. Het ontzorgt jou van het updaten etc. Zo is de kans ook minder groot dat je website gehacked wordt of iets dergelijks.
Wij bieden een onderhoudspakket aan voor €27,50 per maand.
Jazeker, WordPress is een zeer gebruiksvriendelijk CMS voor de eindgebruiker. Bij elke website die wij ontwikkelen krijg je van ons een workshop hoe je zelf aan de slag kunt.
SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel: zoekmachineoptimalisatie. SEO zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten op Google wordt getoond, zonder dat je hiervoor een Adwords-campagne moet opzetten. Dit houdt in dat je je website beter vindbaar maakt. Dit kan op verschillende manieren:
- Je pagina’s moeten aan Google-spelregels voldoen;
- Je teksten moeten zoekmachinevriendelijk worden geschreven;
- Zoekwoorden waarop jouw doelgroep zoekt, moet je ook in je teksten gebruiken;
- Wanneer je een website hebt die draait op een CMS-systeem kun je verschillende modules installeren die je helpen bij het optimaliseren van je pagina’s;
- De teksten op je website moeten altijd unieke teksten zijn. Twee identieke teksten op verschillende websites wordt gezien als plagiaat en dat straft Google direct af.
Yoast is wereldwijd de meest gebruikte Plugin om je website te optimaliseren voor Google en je bezoeker.
De Yoast plugin in gratis te gebruiken met de basisfunctionaliteiten. Daarnaast is er ook een betaalde Premium licentie. Deze kost €89 op jaarbasis.
Verschil tussen de gratis en de premium Plugin.
Het verschil tussen de gratis en premium versie is best heel groot. De premium plugin bevat een heleboel kleine technische snufjes die in de achtergrond jou als eigenaar enorm meehelpen in technisch SEO.
Waar de basis plugin voornamelijk draait op de stoplichtjes voor het gebruik van zoekwoorden, gaat de premium plugin veel verder in het sturen van de interne links, positie van je zoekwoorden, de leesbaarheid van je teksten en het maken van de correcte redirects.
Zelf zijn wij als Sterk in MEDIA gecertificeerd in professioneel gebruik van de plugin.
Je leest er hier meer over >
In onze mening is de waarde van de premium plugin zeker weten die €89 per jaar waard.
Wij werken samen met een goede en betrouwbare webhost, Natuurlijk! Hosting. Omdat het lijntje kort is kunnen wij super snel schakelen en communiceert het heel prettig.
De ontwikkeling van een website is een creatief en technisch proces. De gemiddelde doorlooptijd vanaf het eerste kennismakingsgesprek is 8 tot 12 weken. Dit lijkt heel lang, maar dit kunnen we opdelen in drie fasen;
• Ontwerp (4 weken)
• Technische bouw (4 weken)
• Vullen, fine-tunen en opleveren (4 weken)
De doorlooptijd is daarnaast zeer afhankelijk van je wensen, de grootte van de website (hoeveelheid pagina’s) en hoe snel jij zelf meewerkt aan de aanleveringen, de terugkoppeling en de afronding van de site. Soms gaat het sneller en andere keren duurt het langer.
Nee, natuurlijk ben je niet verplicht meer mensen in te huren. Als je zelf je teksten schrijft en je hebt al foto's, of je wilt gebruik maken van stockfoto's, dan heb je geen tekstschrijver en fotograaf nodig. Ook wanneer je zelf een drukkerij weet voor jouw drukwerk is dat prima; dan leveren wij een drukklare PDF aan.
WordPress is een open source CMS (Content Managment Systeem).
Open source houdt in dat het gratis is, dat iedereen het kan downloaden en gebruiken.
CMS houdt in dat je zonder technische kennis de website kan onder- en bijhouden. Je website staat dus niet op een computer maar op een server waardoor je overal kan inloggen op je eigen website.
WordPress was van origine een weblog maar de laatste jaren is dit uitgegroeid tot een volwaardig website platform. Inmiddels zijn 33% van alle websites in de wereld gebouwd met WordPress.
Deze vraag krijgen we heel vaak wanneer we een offerte sturen voor het drukken van flyers (en folders en visitekaartjes want dezelfde regel geldt daar).
Het antwoord is heel technisch, maar we proberen het in Jip en Janneke taal te vertellen:
Drukwerk kan op twee manieren geproduceerd worden; digitaal geprint en offset gedrukt. (Let op de woorden printen en drukken)
Digitaal printen
Deze druktechniek is geschikt voor kleine oplages. Hierbij wordt, net als bij jou thuis, het drukwerk geprint in vier kleuren met inkt in toner. Toner is relatief gezien duur en daarom wil je daar geen hoge oplages mee laten printen.
Digitaal printen kan ook alleen in full colour mengkleuren. Bij offset printen kun je kiezen voor pantone kleuren en dus in minder kleuren drukken.
Offset drukken
Bij Offset worden er per kleur die je wilt printen aluminium drukplaten gemaakt (bij een full color print heb je 4 drukplaten nodig) en die platen worden voorzien van de drukkleur. Het papier waarop gedrukt wordt gaat dus vier keer door de machine heen en als je mengkleuren gebruikt dan mengen de kleuren op het papier. De instelkosten van de machine en het vervaardigen van de platen is duur. Daarom wil je geen lage oplages offset laten drukken.
Het kantelpunt bij drukwerk om te kiezen ligt meestal op 500 stuks. Alles onder de 500 stuks kun je beter kiezen voor digitaal printen, alles boven de 500 stuks kun je beter kiezen voor offset printen.
Wanneer je zelf je drukwerk wil bestellen, kom je vaak de term Pantone-kleur tegen. Je kunt Pantone-kleuren het beste vergelijken met RAL-kleuren in de verfwinkel. Het zijn vaste kleurtinten die altijd exact hetzelfde zijn, geen mengkleuren die per blikje verf van tint kunnen verschillen.
Als je logo uit twee kleuren bestaat, kan het voordeliger zijn om dit op te bouwen uit twee Pantone-kleuren. Dan hoef je bij druk maar voor twee kleuren te betalen.
Normale kleuren die je kan drukken en printen, zijn opgebouwd uit vier kleuren: cyaan, magenta, yellow en black. Wanneer je dus een tweekleurig logo hebt dat is opgebouwd uit normale kleuren in plaats van Pantone-kleuren, dan betaal je voor vier kleuren.
Afhankelijk van de gebruikte drukvorm, de oplage en de papiersoort kan de keuze voor Pantone-kleuren je dus veel geld schelen.
Een logo in JPG is gemaakt voor gebruik op internet. Het is opgebouwd uit pixels en heeft een klein formaat waardoor het snel wordt geladen op bijvoorbeeld websites. Juist doordat het zo klein is, is het meestal niet goed te gebruiken voor drukwerk. Pixels zijn een vast gegeven; gekleurde blokjes die samen een plaatje of een vorm weergeven.
Wanneer jouw logo is ontworpen door een professionele vormgever, dan maakt hij/zij hiervan naast een JPG ook een EPS of een PDF, opgebouwd uit vectoren. Vectoren zijn wiskundige lijnen die berekenen hoe een figuur eruit ziet. Dit is géén vast gegeven. Hierdoor kun je een vectorbestand altijd 'schalen': vergroten en verkleinen. De lijnen worden na schaling opnieuw berekend en neergezet. Daardoor blijven ze altijd scherp, of je een logo op een visitekaartjes zet of op een spandoek van 100 m2.
Om een vectorbestand te kunnen bekijken, gebruiken en maken, heb je wel een programma als Adobe Illustrator nodig. Om die reden is een vectorlogo niet geschikt om te gebruiken op je website. Niemand zou hem kunnen zien.
Strikt juridisch genomen, is alles wat een vormgever vanuit het niets creëert zijn/haar intellectueel eigendom. Daar heeft de vormgever de rechten op. Zo denken veel vormgevers ook over hun werk. Echter, wanneer jij Sterk in MEDIA inhuurt om een logo te maken voor jouw bedrijf, zijn wij van mening dat het jouw logo is. Daarom staan wij ons intellectueel eigendom af aan jou als eigenaar van jouw bedrijf.
Wanneer jij om wat voor reden dan ook een bestand van je logo nodig hebt, krijg je het logo in het juiste bestandsformaat toe. Zo kun jij altijd zelf bepalen wat ermee gaat gebeuren.
Drukkleuren en beeldschermkleuren hebben een andere opbouw. Drukkleuren zijn opgebouwd uit vier kleuren: cyaan, magenta, yellow en black. Een beeldscherm is opgebouwd uit drie kleuren: rood, groen en blauw. Wanneer je tinten uit die twee verschillende kleursoorten mengt, krijg je ook andere tinten gemengde kleuren. Wat oranje is op je beeldscherm kan rood zijn als je het drukt. Of geel op je drukwerk kan er groen uitzien op je scherm.
Je kan daardoor nooit een PDF op je beeldscherm vergelijken met een gedrukt bestand dat je ernaast houdt, en dan verwachten dat het een 1-op-1 match is.
Er zijn uitzonderingen; veel vormgevers hebben beeldschermen die speciaal gekalibreerd zijn voor weergave overeenkomstig met drukwerk. Daardoor zijn de verschillen minimaal.
De weergave op je beeldscherm is een andere dan een folder die je in je handen vast hebt. Zonder al te technisch te worden, is het lastig uitleggen. Een beeldscherm is opgebouwd uit dots per inch (pixels naast elkaar). Een beeldscherm heeft 72 dots per inch (dpi). Drukwerk dat er scherp uitziet heeft minimaal 300 dpi.
Dus een beetje grof gezegd: alles wat je op je beeldscherm ziet, is in drukwerk minimaal 4 keer zo klein. Wanneer jij dus een foto op je beeldscherm bekijkt en denkt: die is wel goed genoeg om groot te printen in mijn folder, maak hem dan vier keer zo klein en beoordeel of dat nog steeds groot genoeg is in centimeters.
Daarnaast kan een bestand dat in 72 dpi is opgeslagen niet worden omgezet naar 300 dpi. De pixels hebben een vaste grote. Dit kun je vergelijken met een emmer vol met tennisballen. Wanneer er 72 tennisballen in de emmer passen, kun je er niet opeens 300 inproppen. Minder past echter wél. Als is de emmer dan niet meer vol. Verkleinen van een foto kan daardoor altijd. Vergroten niet.
Sterk in MEDIA werkt met verschillende drukkerijen samen. De één is goed in visitekaartjes, de ander in speciale folders en weer een ander is expert in drukwerk met spotlak. Zo hebben wij voor elke vorm van drukwerk een andere specialist. Afhankelijk van jou wensen, budget en levertijden.
Voor alle drukwerk ontwerpen die wij maken gebruiken de programma's van Adobe.
Wij hebben een abonnement op de Adobe Creative Suit en hebben dus álle programma's tot onze beschikking. 90% van de tijd werken wij met:
• Photoshop;
• Illustrator;
• Indesign.
Wij hebben ervoor gekozen om te werken op PC. Expliciet geen Apple systemen en dat maakt ons een beetje een vreemde eend in de creatieve branche.
Wij hebben ervoor gekozen om te werken op PC. Expliciet géén Apple systemen en dat maakt ons een beetje een vreemde eend in de creatieve branche.
Maar tegenwoordig maakt het geen verschil meer en met het onderling uitwisselen van bestanden verloopt vlekkeloos. Wij kunnen dus prima overweg met bestanden die zijn gemaakt op een MAC en kunnen ook prima cPDF's aanleveren bij elke drukkerij.
Nee, zeker niet!
Drukwerk neemt weer een opmars. Met de komst van nieuwe media en de vele manieren om je bedrijf online te profileren was het gebruik van drukwerk wat naar de achtergrond verdwenen.
Maar met de komst van al die beeldschermen raakt met ook het gevoel van papier kwijt. En dat gevoel wil men ook weer terug. Er komt dus weer meer vraag naar drukwerk en een mix van toepassingen in combinatie met online. Vergeet niet dat mensen keuzes maken op basis van gevoel. 😉
Staat jouw vraag er niet tussen?
Stuur ons dan een bericht met je vraag en wij zullen deze zo snel mogelijk beantwoorden
15+ jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.
West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.
Contact opnemen:
Sterk in MEDIA
De Veken 17
1716 KE Opmeer
Kelly Eekhof:
kelly@sterkinmedia.nl
06 – 50 969 173
Bekijk ook eens:
Werken aan je website
Website verbeterplan
Website onderhoud Checklist
Website onderhoud
Marketing webshop