
Dit is waarom je website nooit af is
Na oplevering van je gloednieuwe website kun je niet in een hangmat gaan liggen wachten. Je website genereert geen leads automatisch.
Automatisch leads
Stel: je bent ondernemer (of werkt op een marketingafdeling) en je hebt een website laten maken en na oplevering denk jij: nu gaat het gebeuren… Ik heb alles goed op orde, website is nieuw en helemaal van deze tijd. We zijn online dus vindbaar en de deuren staan open. Maar je website genereert geen leads automatisch.
Je wacht geduldig af tot het contactformulier op die website wordt ingevuld en je voor een nieuwe klant aan het werk kan…
Maar… er gebeurt niets… je checks zelf een aantal keer of het formulier wel werk. Je vult overal “test” is en je eigen emailadres en voila. De mail staat in je mailbox. Het werkt dus wel…
Je gaat ook even in Google kijken… typt je zoekwoord in met de plaatsnaam en jahoor, daar sta je. In de zoekresultaten kom jij keurig naar voren. Ook dat werkt dus. Gelukkig!
Maar alsnog heb jij geen nieuwe aanvragen in je mailbox. Dat is gek! Waarom genereert je website automatisch geen leads?
Waarom stromen de aanvragen niet binnen op je nieuwe website?
Laten wij je uit deze droom helpen; je website is na oplevering niet opeens een emmer die je onder een kraan zet en die dan alle mensen die op zoek zijn naar jou product of dienst opvangt en voor je verzameld. Er zullen er nog steeds een heleboel door de gootsteen wegspoelen. Bij oplevering heb je die emmer in handen, maar die moet je nog wel onder die kraan zetten.
Je moet zelf ook keihard werken om die mensen naar je website te lokken. En als ze eenmaal op je site zijn aangekomen dan moet je ze overtuigen op de juiste knoppen te klikken.
Bij Sterk in MEDIA leveren wij websites op die volledig ingericht zijn en ook volledig geoptimaliseerd voor vindbaarheid in Google en conversie. Maar dat betekent dat alle middelen aanwezig zijn om het je makkelijker te maken om hoog te ranken in de zoekresultaten en die je bezoekers leiden naar de knoppen die jij wilt dat mensen aanklikken. Dat betekent niet dat dat op de volledige automatische piloot ook daadwerkelijk gebeurt. Het maak jouw werk als website eigenaar makkelijker, maar doet het werk niet voor je.
Woonklaar is niet hetzelfde als bewoonbaar.
Je kan een nieuwe website vergelijken met de aankoop van een nieuwbouw huis. Bij oplevering staat het huis en is hij klaar om bewoont te worden. Maar zodra jij de sleutels krijgt kun je er nog niet daadwerkelijk wonen… er zit geen keuken of badkamer in… de tuin is niet aangelegd, de muren en vloeren zijn nog niet voorzien van bekleding en je meubels moet je er nog in zetten…
En als je dat allemaal hebt gedaan en je woont daadwerkelijk in je huis, dan moet je hem schoonmaken, onderhouden en je verplaatst zo nu en dan wat meubels, koopt er nieuwe bij, gooit wat oude weg. Eens in de vijf jaar schilder je buitenom en elk jaar ga je met de hogedrukreiniger om door je tuin om je terras weer schoon te maken. Zo werkt dat ook op je website.
Bij Sterk in MEDIA is het echter wel zo dat bij de “sleuteloverdracht” je website wel écht helemaal af is. Wij verven je muren, plaatsen de keuken en badkamer en we sjouwen je meubels naar binnen. Jij kan gelijk “wonen”. Maar… de rest, het schoonmaken, verplaatsen, nieuw aankopen en weggooien van je spullen…. dat doen we niet voor je.
Is jouw website in TOP conditie?
Deze checklist gaat je helpen om:
Content management
In deze metafoor bedoelen we “de rest” je content management. Na lancering van de website zul je steeds weer nieuwe content moeten genereren. In de loop van de tijd maak je nieuwe pagina’s aan en haal je pagina’s weg, je reorganiseert misschien wel de website structuur en je inhoud van de media bibliotheek (alle afbeeldingen en downloads).
Naast dat je je website in beweging moet houden zodat hij niet verstijft en uit het blikveld van Google verdwijnt nadat hij bij oplevering wordt aangemeld moet je ook van alle daken die je maar kan vinden schreeuwen dat je deuren open staan. Je moet je doelgroep daadwerkelijk uitnodigen om binnen te komen.
Opvallen in de massa met aanwezigheid
Dat van de daken schreeuwen kan je doen op heel veel manieren;
- Social media – praat over je diensten en producten en zet overal de link naar je website bij.
- Drukwerk uitingen – Flyers, folders, visitekaartjes en noem maar op
- In je email handtekening – dat is de perfecte plek voor aanbiedingen en aankondigingen
- Ga actief netwerken – deel je visitekaartjes uit aan geïnteresseerden
- Organiseer een kennismakingsvent (die je weer online deelt om naamsbekendheid en deelnemers te werven)
- Wees actief aanwezig op relevante fora – reageer op topics, open discussies en zet ook daar steeds weer jou websiteadres bij
- Etc…
Hoe meer jij doet om naamsbekendheid te vergaren hoe mee je gaat opvallen bij je doelgroep en ook bij Google. Het werkt vrij simpel: internet is één grote vergaarbak van informatie. Hoe vaker jij opvalt hoe meer jij opvalt en hoe groter de kans is dat je bij nieuw publiek onder de aandacht wordt gebracht op een organische manier.
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Een website in beweging behaald betere resultaten
Internet is, net als alles in het leven, onderhevig aan verandering. En jij moet meebewegen met die stroming. Je bedrijf, je dienstverlening of je producten veranderen ook constant. Laat iedereen dat weten. Via je website. In de ogen van Google is stilstand achteruitgang. Dus zorg voor die constante beweging!
De missie van Google is: het beste antwoord geven op de vraag die wordt gesteld. Zorg dus dat jij de vragen van je doelgroep via jou website zo goed mogelijk beantwoord. Elke keer dat jij iets nieuws leert of een ervaring rijker bent, verandert het antwoord op die vragen. Dus verandert ook de inhoud van je website. Zo blijf je scherp en daarmee je website ook.
Een goede website is geen online visitekaartje; één keer laten maken en daarmee is de kous af. Zo werkt het online helaas niet. Blijf investeren (in tijd of in middelen) om je website actief en in goede conditie te houden. Alleen op die manier krijg je het voor elkaar dat dat contactformulier wordt ingevuld en je een mooie stroom van nieuwe klanten kunt bedienen.
Holistisch en organisch ranking vs Betalen voor aandacht met Adwords
De enige andere manier om onder de aandacht te komen is gebruik te gaan maken van betaalde opties als Google Adwords. Dat is lekker makkelijk. Jij huurt een bedrijf in die jou Adwords gaat beheren en dan hoef je niets te doen va wat hierboven omschreven staat. Want pomp je geld in Google zet die je ook wel bovenaan. Ongeacht of je de vraag van je doelgroep beantwoord of niet. Maar dan moet je wel bakken met geld blijven smijten elke maand.
Adwords is een manier om heel snel hoger in de ranking te komen, maar om daar te blijven moet je er steeds weer in blijven investeren. Holistisch of organisch hoger in de rankings komen heeft een langere tijd nodig, maar als je er eenmaal bent dan hoef je er relatief weinig geld in te stoppen en blijf je op een natuurlijke manier resultaat behalen. Waar in Adwords het zo werkt dat wanneer jij de geldkraan dicht draait je ook direct uit die resultaten wordt gegooid.
Ons advies is dan ook altijd om eerst te werken aan organisch bereik en dan als je een actie hebt of een event gebruik te maken van betaalde middelen om een piek te genereren. Maar niet afhankelijk te worden van betaalde advertentiemiddelen om aan nieuwe klanten te komen.
Dus vul jij liever een emmer met water onder een lopende kraan, of smijt jij emmers met geld over de balk? De keus in aan jou.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.