
Dit is waarom het gebruik van stockphoto’s je serieus veel geld kan kosten
Iedereen kent het wel; de perfecte mensen op de perfecte locatie.
Wat is de definitie van een Stockphoto?
Gestandaardiseerde stockfoto’s van veelal algemene onderwerpen die voor vele bedrijven toegepast kunnen worden. Hetzelfde model die voor zo’n beetje elk beroep poseert. Extreem gelukkig ogende mensen met hagelwitte tanden en figuren om jaloers op te worden.
Stockphoto’s zijn op veel website voor relatief weinig geld te koop en dus een relatief kleine investering. Er zijn ook een aantal goede gratis sites, maar wees wel voorzichtig met gebruik van gratis foto’s er kan auteursrecht op liggen.
Stockphoto’s zijn dus in grote getale aan te kopen en vaak wordt op de foto het ideale beeld geschept. Klinkt perfect toch?
Waarom stockphoto’s je bedrijf serieus veel geld kan kosten
En daar ligt nu ook net het probleem; Wij Nederlanders identificeren ons heel slecht met de perfecte situatie op stockphoto’s. Het zijn totaal ongeloofwaardige foto’s die niet uniek zijn en niets zeggen over je bedrijf.
Ons oerbrein prikt daar direct doorheen en haalt de geloofwaardigheid van je bedrijf onderuit. Het maakt je bedrijf inspiratieloos en toont aan dat je geen budget hebt voor het laten maken van je eigen beeldbank. Geen budget = Onprofessioneel.
Waar een eigen beeldbank je expertstatus vergroot en je reputatie als professional verhoogt haalt te veel gebruik van stockphoto’s die opgebouwde gunfactor keihard onderuit. Een reputatie waar je ongetwijfeld lang en hard aan hebt gewerkt.
Wanneer die reputatie schade oploopt is het lastig weer opnieuw op te bouwen. Dat kost meer tijd en geld dan de eerste keer opbouwen en dat is natuurlijk doodzonde.
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Kunnen stockphoto’s dan beter helemaal niet gebruikt worden?
Ons advies: Balans is hier het sleutelwoord.
Leg je eigen persoonlijke beeldbank aan en vul deze waar nodig aan met stockphoto’s waar bij voorkeur geen mensen pontificaal op staan.
Standaard beeldmateriaal als sfeerbeeld om een tekst te illustreren kan prima met een standaard beeld. Maar gebruik de foto’s niet om te doen lijken alsof de mensen die erop staan voor je bedrijf werken. Dat geeft een verkeerd beeld aan je doelgroep.
Het is onbegonnen werk om al je beeldmateriaal zelf te (laten) schieten. Zéker als je blogt en een prominente aanwezigheid is op Social Media heb je een hele sloot aan beeldmateriaal nodig voor een consistente stroom aan content. Dan is het gebruik van stockphoto’s een prima aanvulling op je eigen beeldmateriaal.
Onze tip: Laat een beeldbank fotograferen door een professionele fotograaf, bijvoorbeeld één van de fotografen waar wij veelvuldig mee samenwerken. Leer zelf goed fotograferen met je smartphone en vul dan je beeldbank alleen aan wanneer dat absoluut noodzakelijk is. Variatie in beeldmateriaal is belangrijk, maar zorg wel altijd voor een duidelijke eenduidige stijl; jouw stijl!
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.