Dit is waarom het gebruik van stockphoto’s je serieus veel geld kan kosten

Iedereen kent het wel; de perfecte mensen op de perfecte locatie.


Wat is de definitie van een Stockphoto?

Gestandaardiseerde stockfoto’s van veelal algemene onderwerpen die voor vele bedrijven toegepast kunnen worden. Hetzelfde model die voor zo’n beetje elk beroep poseert. Extreem gelukkig ogende mensen met hagelwitte tanden en figuren om jaloers op te worden.

Stockphoto’s zijn op veel website voor relatief weinig geld te koop en dus een relatief kleine investering. Er zijn ook een aantal goede gratis sites, maar wees wel voorzichtig met gebruik van gratis foto’s er kan auteursrecht op liggen.

Stockphoto’s zijn dus in grote getale aan te kopen en vaak wordt op de foto het ideale beeld geschept. Klinkt perfect toch?

Waarom stockphoto’s je bedrijf serieus veel geld kan kosten

En daar ligt nu ook net het probleem; Wij Nederlanders identificeren ons heel slecht met de perfecte situatie op stockphoto’s. Het zijn totaal ongeloofwaardige foto’s die niet uniek zijn en niets zeggen over je bedrijf.

Ons oerbrein prikt daar direct doorheen en haalt de geloofwaardigheid van je bedrijf onderuit. Het maakt je bedrijf inspiratieloos en toont aan dat je geen budget hebt voor het laten maken van je eigen beeldbank. Geen budget = Onprofessioneel.

Waar een eigen beeldbank je expertstatus vergroot en je reputatie als professional verhoogt haalt te veel gebruik van stockphoto’s die opgebouwde gunfactor keihard onderuit. Een reputatie waar je ongetwijfeld lang en hard aan hebt gewerkt.

Wanneer die reputatie schade oploopt is het lastig weer opnieuw op te bouwen. Dat kost meer tijd en geld dan de eerste keer opbouwen en dat is natuurlijk doodzonde.

Kunnen stockphoto’s dan beter helemaal niet gebruikt worden?

Balans is hier het sleutelwoord. Ons advies; leg je eigen persoonlijke beeldbank aan en vul deze waar nodig aan met stockphoto’s waar bij voorkeur geen mensen pontificaal op staan.

Standaard beeldmateriaal als sfeerbeeld om een tekst te illustreren kan prima met een standaard beeld. Maar gebruik de foto’s niet om te doen lijken alsof de mensen die erop staan voor je bedrijf werken. Dat geeft een verkeerd beeld aan je doelgroep.

Het is onbegonnen werk om al je beeldmateriaal zelf te (laten) schieten. Zéker als je blogt en een prominente aanwezigheid is op Social Media heb je een hele sloot aan beeldmateriaal nodig voor een consistente stroom aan content. Dan is het gebruik van stockphoto’s een prima aanvulling op je eigen beeldmateriaal.

Onze tip: Laat een beeldbank fotograferen door een professionele fotograaf, bijvoorbeeld één van de fotografen waar wij veelvuldig mee samenwerken. Leer zelf goed fotograferen met je smartphone, bijvoorbeeld door een workshop bij Ellen Pichotte te volgen en vul dan je beeldbank alleen aan wanneer dat absoluut noodzakelijk is. Variatie in beeldmateriaal is belangrijk, maar zorg wel altijd voor een duidelijke eenduidige stijl; jouw stijl!  

Inspiratie nodig?

strategiesessie afspraak maken

Heb je geen idee wat er allemaal mogelijk is op marketing gebied?

Kom met ons brainstormen!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je gaat gegarandeerd met een leuk idee naar huis.

Gratis en vrijblijvend uiteraard. 🙂

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

Bedrijfsmagazine uitbrengen

Je eigen bedrijfsmagazine uitbrengen hoe start je daarmee?

neuromarketing tips

5 neuromarketing tips om middels fotografie de conversie te verhogen

mobile-first-Header_BLOG

Is jouw website klaar voor mobile first?

storytelling blog

Storytelling; Je hart in de hoofdrol van je blogs voor rake verhalen