De vier kernpunten van content marketing

Wil je gaan werken met contentmarketing en deze naar een hoog niveau willen brengen dan moet je toch echt zelf aan de bak!

Content marketing

Van achterover leunen is nog niemand rijk geworden. Maar voordat je lukraak zelf aan de slag gaat, zijn er een paar stappen die je moet nemen en ook moet snappen. Daar gaan wij jou een beetje mee op weg helpen, we gaan het hebben over: Strategiebepaling, Contentcreatie en -productie, Contentdistributie en uiteindelijk Conversie

De 4 kernpunten

#1 Strategiebepaling

Je gaat hiervoor op zoek naar je eigen verhaal, je story, waarom doe je wat je doet. Onderzoek het verhaal achter je merk. Heb je dit in zicht, dan kan je verder kijken.
Wie is je doelgroep, welke klanten wil je bereiken, wat lezen en kijken deze mensen, wat is hun interesse? Verdiep je zo goed mogelijk in deze mensen, scroll door hun timeline om te ontdekken wat hen beweegt en wat JIJ hierin kunt betekenen, wat kan jij toevoegen om te zorgen dat ze jou verhaal gaan lezen? Uiteindelijk zul je met twee soorten content aan de slag kunnen gaan. Namelijk je gaat je doelgroep helpen of je inspireert je doelgroep.

#2 Contentcreatie en -productie

Oké, je hebt nu alles verzameld, tijd voor stap 2; contentcreatie en -productie. Ofwel we gaan content creëren!

Hoe ga je je verhalen vertellen? Met video, met beeld, of met tekst. Ga je een bedrijfsfilm maken? Inspirerende blogs, misschien ga je wel vloggen. Een mooie whitepaper met daarin kennis waar je doelgroep mee verder kan.

Let er wel op dat je kijkt welke content past bij jouw doelgroep; is dat B2B of B2C dit is wel heel belangrijk voor je contentcreatie. Uiteindelijk draait het allemaal om één doel; jouw content moet pakkend zijn, inspirerend en vooral waardevol!

#3 Contentdistributie

Dit is de weg waar je content op laat verschijnen en waar je je doelgroep naartoe leid. Vroeger was het allemaal wat simpeler, je liet je flyers verspreiden, of middels een radio- of TV commercial. Tegenwoordig zit de consument overal, en jij moet in hun timeline verschijnen!

Een paar belangrijke onderdelen moet je hiervoor hebben, namelijk een goede contentsite (je blog) op je eigen website, zorg dat alles daar terug te vinden is. Je website is de thuisbasis van jouw waardevolle content.

Zorg ook dat je zichtbaar bent als expert op social media, bijvoorbeeld in Instagram, LinkedIn en Facebook groepen. Misschien zit jouw doelgroep wel op Twitter of Pinterest dan moet je natuurlijk daar ook aanwezig zijn.

#4 Conversie = return on content

Ga in gesprek met je doelgroep. Als je waardevolle content deelt dan zul je uiteindelijk ook gesprekken kunnen voeren op je website, je social media, mail of waar dan ook. Je bent een stapje dichterbij het vertrouwen van je doelgroep en zij zijn bijna klaar om de volgende stap te zetten, kopen!

Zorg er dus ook voor je dat ten alle tijden ergens in je verhaal, story ook een Call 2 action plaatst, dit kan je bijvoorbeeld in je blog doen door middel van een knop; Bestel hier, koop hier, neem contact op met, etc……

Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?

Kom online een kopje koffie met me drinken!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.

De contentpiramide

Je hebt met het delen van je verhaal te maken 3 soorten content, deze kunnen we in een piramide vorm zetten zodat het visueel herkenbaar wordt.

In de eerste onderste laag vinden we de basiscontent; dit is content welke je als merk moet aanbieden, denk aan je blogs, vlogs, de whitpaper etc.

De tweede middelste laag is het zg. campagnecontent; dit zou ieder merk eigenlijk gemiddeld 3x per jaar uit moeten rollen, ieder keer weer in een andere vorm. Denk hiermee bijvoorbeeld aan het verkrijgen van Awards, business prijzen etc.

Dan de bovenste en laatste laag; topcontent; hiermee wordt bedoeld dat jij een unieke positie bij de klant opbouwt. De klant herkend zich helemaal in de content welke jij deelt. Om deze positie te behalen zul je wel wat stappen moeten zetten maar als je eenmaal deze positie heb behaald, dan heeft jouw doelgroep vertrouwen in je gekregen en is een logische vervolg stap dat het je klant gaat worden.

Hieronder nog even de stappen op een rijtje:

01 Strategie: Ambitie / Doelen, Voor wie, Doelgroep keuze, Je boodschap

02 Content: Video, Blogs, Infographics, Interview / Podcasts, Whitepapers, Persbericht, Foto’s, Stappenplannen.

03 Distributie: Website met blog, Email, PR, Social Media, Magazine, Events, Samenwerkingen, Google, YouTube, Apps

04 Conversie: Monitoren, Conversatie, Meld u aan, Meer informatie? Maak kennis met. Bestel nu. Wilt u onze nieuwsbrief? Wordt lid van onze community.

En dan nu tijd om er zelf mee aan de slag te gaan!



Kijk goed om je heen, luister goed, neem eens een kijkje bij de buren, en daarmee doel ik op onze buurlanden maar steek ook eens de oceaan over hoe ze het doen in bijvoorbeeld Amerika.

Wil je eerst nog verder lezen over de materie, lees dan een de volgende blogs nog even;



> En wat wordt jou eerste stap? Wat is jouw doelgroep? Wat is jouw verhaal? Kun je ons dat vertellen als reactie onder dit blog?

Dit blog is gebaseerd op het boek boek ‘Aan de slag met Contentmarketing’ door Aart Lensink. Welke je hier kan aanschaffen.

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep