
De ultieme handleiding voor starten met content marketing
Maar hoe doe je dat nu? Starten met content marketing…
Content marketing
Met het online plaatsen van een website die je daarna volledig met rust laat sla jij volledig de plank mis. Content marketing, daar ga je de wedstrijd mee winnen… Maar wat betekent het nu eigenlijk?
Het internet staat vol. Heel vol. Vol met onzin en matige tot heel waardevolle content. Om op te vallen in de enorme wereld van het wijde web heb je meer nodig dan “een website”. Mensen worden steeds ongevoeliger voor reclames. We prikken met zijn allen zo door de gemaakte droomwereld van advertenties heen. Al in 2011 toonde onderzoeken aan dat 70 procent van de gebruikers op internet zich liever door artikelen dan reclameboodschappen laat informeren. Om de doelgroep te bereiken zetten daarom steeds meer ondernemingen in op een nieuwe strategie: content marketing.
Met goede content marketing vergroot je je expert status en je gunfactor door online je bereik te verveelvoudigen.
Content marketing is een verzamelnaam voor alle activiteiten die jij online doet om je doelgroep te triggeren te kiezen voor jouw bedrijf, producten of diensten. Het is bloggen, vloggen, actief deelnemen aan Social Media en jouw mening laten horen op fora. Wat je creëert met content marketing is een duidelijke online aanwezigheid met in de basis jouw unieke kijk op je vakgebied. Het zorgt ervoor dat je je doelgroep bindt aan jouw en je bedrijf en ze steeds bij je terugkomen voor meer. Meer kennis, meer informatie, meer aanbiedingen of meer waarde voor zichzelf.
Stap 1. Leer je doelgroep door en door kennen
Je doelgroep met de juiste snaar bereiken werkt het beste als je je doelgroep door en door kent.
Start daarom altijd met het maken van een Buyer of User-persona.
Leer je ideale klant door en door kennen. Alsof het je beste vriend/ vriendin is. Pas dan kun je écht die gevoelige snaar raken die van een bezoeker een klant en zelf ambassadeur maakt.
Weten hoe je een persona maakt >
Stap 2. Zet een marketing-funnel op
Zoals bij elke vorm van marketing heb je een uitgedachte strategie nodig voordat je start. Een strategie waarmee je de juiste doelen stelt en waarmee je kunt sturen op de richting en de resultaten. Eén van die strategieën is de marketing-funnel.
Met een marketing funnel kun je sturen op het vangen van voor jouw interessante bezoekers op je website door het creëren van kwalitatief goede content, toegespitst op de door jouw gespecificeerde doelgroep.
Leer hoe je in 4 stappen de perfecte marketing funnel opzet >
Stap 3. Maak een content kalender
Een content kalender voor je social media-kanalen geeft focus, overzicht en inspiratie.
In een contentkalender hou je bij welke content je op welke dag gaat delen. Je plant van te voren welk onderwerp er aan bod komt; bijvoorbeeld een maandelijks thema. Bovendien geeft een contentkalender in één oogopslag overzicht van de planning en je kunt er super snel in brainstormen naar nieuwe content.
Het vooruitplannen van je content is dan ook absoluut geen overbodige luxe. Content marketing werkt onwijs goed mits je consistent bent in het posten van die content en je met een gestructureerd plan aan de slag gaat.
Weten hoe wij onze marketingkalender opzetten en gebruiken in Trello >
Stap 4. Werk altijd met een content strategie
Je kent het vast wel. Je schrijft zo nu en dan een blog en je post berichten op Sociale kanalen wanneer je tijd en inspiratie hebt. Je wilt hiermee jouw doelgroep aanspreken en al je kennis en ervaring overdragen en zo je klanten helpen. Maar je merkt dat je inspanningen maar weinig resultaten opleveren. Dan wordt het tijd om terug te gaan naar het begin en te starten met een goede basis.
Goede content marketing werkt het beste als je een strategie hebt. Het geeft je richting en focus en een steady stroom aan content.
Hoe zet je een content strategie op >
Stap 5. Laat je online publiek groeien!
Wanneer je een website hebt wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen die site bezoeken. Zonder bezoekers had je net zo goed niet kunnen investeren in een strakke webpagina. Maar hoe zorg je er nu voor dat de juiste bezoekers naar je website komen? Hoe bereik je jouw doelgroep en zorg je dat Google je op de eerste pagina van de zoekmachine plaatst?
Lees onze 5 tips over het laten groeien van je online publiek >
Weten hoe jouw website beter voor je kan werken?
Vraag dan een website verbeterplan aan. Wij screenen de hele website en vertellen jou in heldere taal op welke punten jij je website kan verbeteren.
Stap 6. Zorg ervoor dat jouw gunfactor hoog is.
Wist je dat gemiddeld 80% van je doelgroep hun aankoop impuls laat afhangen van jouw persoonlijke gunfactor? Jouw (zakelijke) connectie gunt jou dus een opdracht, productverkoop of klus. Of niet.
Wij geven je 9 tips om je gunfactor positief te beïnvloeden >
Stap 7. De vier kernpunten van Content marketing
Wil je gaan werken met content marketing en deze naar een hoog niveau willen brengen dan moet je toch echt zelf aan de bak! Van achterover leunen is nog niemand rijk geworden.
Lees hier de welke vier stappen dat zijn, en ga er mee aan de slag >
Content marketing is geen Quick Fix
Wanneer je gaat werken met content marketing heb je een lange adem nodig. Je hebt niet opeens heel veel loyale lezers op je blog of enorme aantallen volgers op Social Media en Youtube. Je fanbase moet groeien over tijd en dat gaat maar langzaam. Geef daarom ook niet op als je niet direct een verhoging van je verkoop ziet. Zeker bij een informatief blog zul je dat niet direct merken. Veel mensen die dan je blog lezen zullen voornamelijk informatie zoeken en als ze het antwoord op hun vraag hebben gevonden weer bij je weg gaan zonder iets bij je te kopen. Met je blog gok je erop dat ze op een later moment met een andere vraag zitten en dan contact met je opnemen om het antwoord te krijgen of van je diensten gebruik te maken.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.