
De 5 succesfactoren van focus op je online zichtbaarheid

Online marketing is een vak, een vak apart. Maar dat betekent niet dat je álles altijd moet uitbesteden aan een marketingbureau om van jouw online zichtbaarheid een succes te maken.
Zelf werken aan je online zichtbaarheid
Een aantal onderdelen van jouw content marketing kun je best zelf (leren).
Ik geef je hieronder 5 onderdelen die iedereen, als ondernemer, zelf zou moeten/kunnen leren. Ook als je niet zelf aan de slag wilt met je marketing, maar het wél allemaal wilt uitbesteden, dan nog is enige basiskennis van belang om jou wensen en doelen over te kunnen brengen op diegene die voor jou aan de slag gaat. Maar… Alles valt of staat uiteraard met een goede basis!
De 5 succesfactoren van online zichtbaarheid
#1. Werk regelmatig aan je website
Zelf vergelijk ik een website vaak met een (koop)woning. Die is nooit af. Er is altijd wel een klusje te doen, je kan ergens een kamer opruimen en schilderwerk heeft om ze zoveel tijd een opfrisbeurt nodig. Zo is het ook met je website. Als hij gebouwd is, is hij nooit helemaal af. Er valt altijd iets te verbeteren, bij te schaven, toe te voegen of te verwijderen.
En dat kun je heel makkelijk zelf leren door je website te (laten) maken in een Open Source programma, bijvoorbeeld WordPress. Elke twee maanden de content van je pagina’s bewerken, is echt geen overbodige luxe. En bonus… Google vind het ook onwijs fijn als je website veel in beweging is. Dan kom je dus hoger in de organische rankings!
Lees tips voor werken aan je website zonder technische kennis >
Is jouw website in TOP conditie?
Deze checklist gaat je helpen om:
#2. Zorg voor herkenbare en aansprekende visuals op Social Media
Wanneer jij online zichtbaar wilt zijn, dan is social media het perfecte (gratis) podium. Het klinkt zo makkelijk; je maakt een account aan op bijvoorbeeld LinkedIn en hup, je begint met wekelijks één post. Maar… er komen maar weinig reacties op… Waarschijnlijk komt dat doordat je post niet aansprekend genoeg is.
Goede visuals is de sleutel tot succes op elk social media platform. De inhoud van je post moet uiteraard ook waardevol zijn, maar met de juiste visual scrollen mensen minder snel door.
Gebruik altijd de kleuren en lettertypes van jouw huisstijl. Dit zorgt voor herkenbaarheid en wanneer jouw berichten gedeeld worden zorgt dit voor een groter bereik. Visuals maken kun je doen in een programma als Canva. Gratis in gebruik en super handig voor mensen die geen achtergrond hebben in de marketing.
#3. Ga bloggen en schrijf deze commercieel
Misschien wel de beste manier om heel veel content te creëren voor je website, maar ook voor posts op social media is het schrijven van blogs een enorme boost in content. Kennisdeling is hier key.
Jij als professional in je vak hebt waarschijnlijk een bak aan ervaring en verhalen die jij kunt vertellen om zo jouw status als expert te laten zien aan de hele wereld. Begin gewoon met één blog per maand en schroef de frequentie op als je een beetje feeling hebt met schrijven en inspiratie genoeg hebt voor blog-onderdelen.
Geef het vergaren van een fanbase vergt wel tijd. Je eerste paar blogs zullen niet meteen heel veel reacties genereren en ook niet direct meetbaar leiden tot nieuwe klanten. Maar begin en zet door. Je zult zien dat het gaat werken als jij de juiste tone-of-voice weet te vinden om jou doelgroep aan te spreken.
#4. Maak leuke videocontent
Nog beter dan visuals werken video’s op social media. Gebeurt er iets leuks binnen je bedrijf en wil je dat graag delen met de wereld, dan is video content een geweldige manier om je zichtbaarheid en expertstatus te vergroten.
Onderzoek uit welke hoek je het beste naar voren komt, let erop dat je niet tegen de zon in kijkt en je ogen dichtknijpt als je zelf in beeld bent en zorg ervoor dat de wind niet in de microfoon blaast en jij kunt zelf aan de slag met je mobiele telefoon. Je kan bijvoorbeeld ook je geschreven blogs omzetten tot een vlog. Dan kun je je blogs geschreven en op video aanbieden via je website en social media. Sommige mensen lezen namelijk graag een blog, en andere luisteren liever. Dus kies je voor beiden, heb je een nóg groter bereik!
En bonus; op je bedrijfspagina in Facebook worden video’s vaker gedeeld met je volgers dan statische plaatjes.
Weten hoe jouw website beter voor je kan werken?
Vraag dan een website verbeterplan aan. Wij screenen de hele website en vertellen jou in heldere taal op welke punten jij je website kan verbeteren.
#5 Werk aan je vindbaarheid in Google
Okee. Je hebt een geweldige website. Je hebt hard gewerkt aan de content. Je hebt alles gedaan wat je maar kunt om de website perfect aan te laten sluiten bij je doelgroep. En dan… krijg je geen bezoekers. Al dat werk voor niets…
Je kan op heel veel manieren zorgen dat Google jouw website net zo belangrijk en relevant gaat vinden als jij zelf, zonder dat je meteen een betaalde adwords campagne moet starten. Heel veel SEO (Search Engine Optimization) kun je zelf op je website uitvoeren.
In WordPress gebruik je daar bijvoorbeeld de plugin van Yoast voor (gratis in gebruik). Deze helpt je door uit te leggen wat je kan verbeteren en geeft daarbij suggesties. Naast de plugin van Yoast kun je ook op content niveau heel veel doen om je zoekwoorden hoger in Google te laten verschijnen. Denk dan aan interne links, goed gebruik van H1 en H2 headings, vergeet ook niet je plaatjes te optimaliseren en maak gebruik van unieke content.
Zo houdt je FOCUS op je eigen zichtbaarheid
Wij hebben elke week een volledige dag “vrij” in onze agenda om te werken aan ons bedrijf. Ook wij komen anders niet toe aan écht stappen maken in onze marketing. Op die dagen werken wij aan onze website, plannen we onze social media tijdlijnen vol en werken we de ideeën uit die in de weken daarvoor zijn komen opborrelen.
Op die focus dagen plannen wij bewust geen afspraken, geen telefoontjes en doen we geen klantwerk. Geen afleidingen en geen terugval in de normale werkroutine. Dat zouden veel meer ondernemers moeten doen! 😉
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Deel dit blog op Social Media
Website laten maken

Laat door ons je website maken die slimme functies bevat die jou tijd en geld op gaan leveren.
WordPress Onderhoudsabonnement

Laat ons het onderhoud aan je Wordpress website doen, zodat jij meer tijd hebt om te ondernemen!
Download de gratis Website onderhoud checklist

Zelf je website onderhouden maar weet je niet waar te beginnen? Met deze checklist kun jij zelf controleren of je website nog in topconditie is of toch nodig toe is aan onderhoud.
Bedrijfsmagazine

Je eigen magazine laten maken en inzetten als krachtige zichtbaarheidstool
Vraag ons gratis magazine aan!
Een slimme website zit boordevol super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijke gaat maken!


Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.

15+ jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.
West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.
Contact opnemen:
Sterk in MEDIA
De Veken 17
1716 KE Opmeer