De 5 succesfactoren van focus op je content marketing

Content marketing is een vak, een vak apart. Maar dat betekent niet dat je álles altijd moet uitbesteden aan een marketingbureau om van jouw online zichtbaarheid een succes te maken.

Zelf werken aan je content marketing

Een aantal onderdelen van jouw content marketing kun je best zelf (leren).

Ik geef je hieronder 5 onderdelen die iedereen, als ondernemer, zelf zou moeten/kunnen leren. Ook als je niet zelf aan de slag wilt met je marketing, maar het wél allemaal wilt uitbesteden, dan nog is enige basiskennis van belang om jou wensen en doelen over te kunnen brengen op diegene die voor jou aan de slag gaat. Maar… Alles valt of staat uiteraard met een goede basis!

De 5 succesfactoren

#1. Werk regelmatig aan je website

Zelf vergelijk ik een website vaak met een (koop)woning. Die is nooit af. Er is altijd wel een klusje te doen, je kan ergens een kamer opruimen en schilderwerk heeft om ze zoveel tijd een opfrisbeurt nodig. Zo is het ook met je website. Als hij gebouwd is, is hij nooit helemaal af. Er valt altijd iets te verbeteren, bij te schaven, toe te voegen of te verwijderen.

En dat kun je heel makkelijk zelf leren door je website te (laten) maken in een Open Source programma, bijvoorbeeld WordPress. Elke twee maanden de content van je pagina’s bewerken, is echt geen overbodige luxe. En bonus… Google vind het ook onwijs fijn als je website vaak in beweging is. Dan kom je dus hoger in de organische rankings!

Lees tips voor werken aan je website zonder technische kennis >

Is jouw website in TOP conditie?

Deze checklist gaat je helpen om:

  • Te ontdekken wat er allemaal komt kijken bij website onderhoud
  • Welke tools je het beste kan gebruiken
  • Waar je op moet letten voordat je druk aan het updaten slaat

#2. Zorg voor herkenbare en aansprekende visuals op Social Media

Wanneer jij online zichtbaar wilt zijn, dan is social media het perfecte (gratis) podium. Het klinkt zo makkelijk; je maakt een account aan op bijvoorbeeld Facebook en hup, je begint met wekelijks één post. Maar… er komen maar weinig reacties op… Waarschijnlijk komt dat doordat je post niet aansprekend genoeg is.

Goede visuals is de sleutel tot succes op elk social media platform.

Zorg er ook altijd voor dat élk plaatje voorzien is van branding van jouw bedrijf; zet je logo erop of een huisstijl element als watermerk over een foto. Gebruik ook altijd de kleuren en lettertypes van jouw huisstijl. Dit zorgt voor herkenbaarheid en wanneer jouw berichten gedeeld worden zorgt dit voor een groter bereik. Visuals maken kun je doen in een programma als Canva. Gratis in gebruik en super handig voor mensen die geen achtergrond hebben in de marketing.

Wil je leren hoe? Boek dan onze workshop Social Media Visuals maken >

#3. Ga bloggen en schrijf deze commercieel

Misschien wel de beste manier om heel veel content te creëren voor je website, maar ook voor posts op social media is het schrijven van blogs een enorme boost in content. Kennisdeling is hier key.

Jij als professional in je vak hebt waarschijnlijk een bak aan ervaring en verhalen die jij kunt vertellen om zo jouw status als expert te laten zien aan de hele wereld. Begin gewoon met één blog per maand en schroef de frequentie op als je een beetje feeling hebt met schrijven en inspiratie genoeg hebt voor blog-onderdelen.

Geef het vergaren van een fanbase wel even de tijd. Je eerste paar blogs zullen niet meteen heel veel reacties genereren en ook niet direct meetbaar leiden tot nieuwe klanten. Maar begin en zet door. Je zult zien dat het gaat werken als jij de juiste tone-of-voice weet te vinden om jou doelgroep aan te spreken.

Wij hebben diverse blog en content marketing abonnementen

#4. Maak leuke videocontent

Nog beter dan visuals werken video’s op social media. Voor je bedrijfspresentatie raad ik ten alle tijden aan om die door een professionele filmmaker te laten maken. Maar gebeurt er iets leuks binnen je bedrijf en wil je dat graag delen met de wereld, dan is video content een prima oplossing.

Onderzoek uit welke hoek je het beste naar voren komt, let erop dat je niet tegen de zon in kijkt en je ogen dichtknijpt als je zelf in beeld bent en zorg ervoor dat de wind niet in de microfoon blaast en jij kunt zelf aan de slag met je mobiele telefoon. Je kan bijvoorbeeld ook je geschreven blogs omzetten tot een vlog. Dan kun je je blogs geschreven en op video aanbieden via je website en social media. Sommige mensen lezen namelijk graag een blog, en andere luisteren liever. Dus kies je voor beiden, heb je een nóg groter bereik!

En Bonus; op je bedrijfspagina in Facebook worden video’s vaker gedeeld met je volgers van statische plaatjes.

#5 Werk aan je vindbaarheid in Google

Okee. Je hebt een geweldige website. Je hebt hard gewerkt aan de content. Je hebt alles gedaan wat je maar kunt om de website perfect te maken voor jou doelgroep. En dan… krijg je geen bezoekers. Al dat werk voor niets…

Je kan op heel veel manieren zorgen dat Google jouw website net zo belangrijk en relevant gaat vinden als jij zelf, zonder dat je meteen een betaalde adwords campagne moet starten. Heel veel SEO (Search Engine Optimization, in het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie) kun je zelf op je website uitvoeren.

In WordPress gebruik je daar bijvoorbeeld de plugin van Yoast voor (gratis in gebruik). Deze helpt je door uit te leggen wat je kan verbeteren en geeft daarbij suggesties. Naast de plugin van Yoast kun je ook op content niveau heel veel doen om je zoekwoorden hoger in Google te laten verschijnen. Denk dan aan interne links, goed gebruik van H1 en H2 headings, vergeet ook niet je plaatjes te optimaliseren en maak gebruik van unieke content.

Volg een training Yoast SEO om zelf aan de slag te gaan

Weten hoe jouw website beter voor je kan werken?

Vraag dan een website verbeterplan aan. Wij screenen de hele website en vertellen jou in heldere taal op welke punten jij je website kan verbeteren.

Zo houdt je FOCUS op je eigen marketing

Zelf plan ik, samen met mijn businesspartner, om de 4 weken een volledige dag vrij in onze agenda om te werken aan ons bedrijf. Ook wij komen anders niet toe aan écht stappen maken in onze marketing. Op die dagen werken wij aan onze website, plannen we voor de komende twee maanden onze social media tijdlijnen vol en werken we de ideeën uit die in de weken daarvoor zijn komen opborrelen.

Op die focus dagen gaan wij ook bewust buiten de deur aan de slag. Geen afleidingen en geen terugval in de normale werkroutine. Altijd op een inspirerende locatie. Dit is naast enorm productief ook een écht uitje. Heerlijk lunch, gezellig sfeer en volledige focus op ons bedrijf.

Waar wacht je nog op; Maak werk van jouw merk en wordt marktleider in jouw vakgebied!

Ga gewoon van start en kom er zelf achter hoe leuk en makkelijk het is om je online bereik te vergroten. Met de juiste focus en de drive om écht aan jouw merk te werken kom jij een heel eind!

En op de punten waar jij hulp nodig hebt, kun je altijd een workshop volgen, of deelnemen aan ons “Open Kantoor Dag, waar je naast werken aan je eigen bedrijf ook gebruik kunt maken van onze expertise. Wij zijn er niet voor niks!

Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?

Kom online een kopje koffie met me drinken!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep