Conversie-optimalisatie tip: Leesbaarheid van je teksten optimaliseren

Mensen die surfen op internet zijn lui.

Belangrijkste boodschap en zoekwoorden


Waarschijnlijk ben jij, voor het lezen van deze blog, eerst naar beneden gescrold om te kijken of de informatie die gegeven wordt relevant is voor jou, en hoe lang deze tekst is. Je hebt de koppen gescand en bent erachter gekomen dat je graag meer over dit onderwerp wilt lezen en zo startte je met lezen. TOP!

Om mensen te binden aan je blogpost en webteksten moet je ze vangen wanneer ze nog in de oriënterende fase zijn. Zet je belangrijkste boodschap en zoekwoorden daarom ook in de koppen. Daar vang je je publiek.

Uit Deens onderzoek is gebleken dat slechts 15% van de lezers van een tekst op een website, deze woord-voor-woord leest. De overige 85% scant de tekst en baseert binnen een paar seconden of de tekst waardevol genoeg is om te lezen. Zo niet, dan verlaat de bezoeker de website.

Wat is een leesbare webtekst?

Goede webteksten schrijven is daarom ook niet alleen het uittypen van inhoudelijk goede teksten. Maar het is de manier van opbouw en de manier van aanbieden van die informatie die ervoor zorgen dat je lezer geboeid blijven. Een goede tekst is geschreven in hapklare brokjes en voor de lezer makkelijk scanbaar, opgedeeld met goede tussenkopjes. Zodat je lezer niet de héle tekst hoeft te lezen om de essentie te begrijpen.

Naast de lezer van je tekst is Google ook een belangrijke factor om rekening mee te houden bij conversie optimalisatie. Google weet dat bezoekers van websites graag binnen een paar seconden de juiste informatie kunnen vinden. Daarom is het ook voor Google van belang om je webteksten leesbaar te maken. Google let bij het testen op leesbaarheid op een aantal factoren in de codering zoals;

  • Structuur;
  • Gebruik van kopjes;
  • Bulletpoints;
  • Positie van zoekwoorden.

Is jouw website in TOP conditie?

Deze checklist gaat je helpen om:

  • Te ontdekken wat er allemaal komt kijken bij website onderhoud
  • Welke tools je het beste kan gebruiken
  • Waar je op moet letten voordat je druk aan het updaten slaat

Zo maak je je webteksten scanbaar

Graag wil ik voorop stellen dat het schrijven van (web)teksten een vak is, die schrijvers als de beste beheersen. Wij raden dan dus ook altijd aan om je algemene webteksten te laten schrijven. Maar voor je blog kun je ze het beste zelf schrijven. Jij bent immers de expert in jouw vakgebied.

Graag geven we je dan ook 5 tips om jou teksten beter scanbaar te maken voor je bezoekers en daarmee ook gelijk voor de vindbaarheid in Google. Onthoud; alles wat je aan optimalisaties doet en goed is voor je bezoeker is automatisch ook goed voor Google. 😉

1. Opsommingen

Opsommingen van korte zinnen zijn het beste scanbaar. Ze zijn voor een lezer zeer efficient. Met zo weinig mogelijk woorden kunnen lezers de essentie in één oogopslag bevatten.

2. Tussenkoppen

Wanneer je je tekst opdeelt in korte alinea’s met een pakkende en activerende kop erboven kan je bezoeker makkelijk alleen die alinea’s lezen die op dat moment interessant voor hem of haar zijn. Dat maakt je tekst minder tijdrovend en dus prettiger leesbaar.

3. Gebruik geen vakjargon

Wij noemen het altijd jip-en-janneke taal. Maar dat klinkt soms denigrerend. Feit is dat jij expert ben in je vakgebied, maar je lezer wellicht niet altijd het vakjargon begrijpen. Hou je teksten daarom ook simpel. Als je lezer je tekst niet begrijp haken ze af voordat ze bij jou call 2 action zijn aangekomen en dat moet je natuurlijk ten alle tijden voorkomen.

4. Korte zinnen

Anders dan in boeken is het op internet niet wenselijk om lange zinnen te lezen. Mensen verliezen op een beeldscherm namelijk de lijn van de tekstregel. Als de zin dan te lang is raken ze de draad kwijt.
Vuistregel is dan een zin nooit langer mag zijn dan 20 woorden.

5. Zoekwoord dichtheid

In het verleden was een veelgebruikte SEO-techniek om de zoekwoorden zo vaak mogelijk terug te laten komen in een tekst. Die techniek is echter al weer enige tijd achterhaald, maar veel mensen gebruiken het nog steeds, helaas. Het is zelfs zo dat Google website dit deze techniek nog steeds hanteren zelfs afstraft. Niet meer doen dus!

Gebruik je zoekwoord op strategische plaatsen en wissel af met synoniemen. Google is onwijs slim en herkent synoniemen als hetzelfde onderwerp en ziet dat je dat doet voor de leerbaarheid van je teksten voor je bezoekers en zal de moeite die je daarvoor hebt gedaan belonen met een hogere ranking.

Bonus tips: let op je typografie

Naast het typen van je teksten, het toevoegen van tussenkopjes en opdelen in alinea’s is een saaie platte tekst niet heel uitnodigend voor je lezers. Als expert op het gebied van typografie geef ik je nog wat extra tips;

  • Gebruik een groot genoeg lettertype; Voor webteksten minimaal 20 punten
  • Gebruik een fijn leesbaar font; bij voorkeur van Google Fonts
  • Zorg ervoor dat de afstand tussen de regels voldoende is. Voor webteksten minimaal 1.4 m



Op elkaar gepropte kleine letters lezen niet prettig. Een tekst heeft ademruimte nodig om volledig tot zijn recht te komen en een fijnere leeservaring te bieden.

Weten hoe jouw website beter voor je kan werken?

Vraag dan een website verbeterplan aan. Wij screenen de hele website en vertellen jou in heldere taal op welke punten jij je website kan verbeteren.

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep