Conversie optimalisatie; 4 pijlers om toe te passen op je website

Conversie optimalisatie kun je op vele manieren toepassen.

Conversie optimalisatie

Het gaat verder dan simpele AB testen op de vorm en kleur van de knoppen op je website. Denk aan: tekstuele aanpassingen, design aanpassingen en zelfs technische aanpassingen die de snelheid van jouw website vergroten.

Door conversie optimalisatie toe te passen richt je je op het wegnemen van obstakels in je website waardoor bezoekers beter, sneller en gemakkelijker overgaan tot een aankoop of een contact.

De 4 pijlers

Bij conversie optimalisatie zijn er vier belangrijke pijlers waar je naartoe werkt bij het toepassen van alle optimalisaties;

  • Vertrouwen;
  • Gebruiksvriendelijkheid;
  • Drempels wegnemen;
  • Overtuiging.

#1 Conversie verhogen door het vertrouwen van je bezoekers te winnen

Online start je altijd met een afstand tot je doelgroep ten opzichte van een ‘real life’ gesprek of ontmoeting. Online is vertrouwen een stuk moeilijker op te bouwen dan offline. Maar uiteraard niet onmogelijk. En om succesvol online te ondernemer is vertrouwen een must.

Helaas vinden veel mensen online aankopen nog steeds heel eng omdat mensen nu eenmaal minder binding hebben met een website dan met een fysieke winkel of bedrijf. Vertrouwen speelt daarom een belangrijke rol bij conversie optimalisatie. Dat gat tussen jouw onderneming + website en het beeldscherm waar iemand op moment van aankoop naar kijkt kun je opvullen met conversie optimalisatie.

Om vertrouwen op te bouwen plaats je speciale content op je website. Zoals:

  • Een keurmerk of certificeringen – laat zien dat je opgeleid en expert bent;
  • Foto’s van jezelf en je medewerkers met naam – zodat je websitebezoeker het gevoel krijgt met mensen te maken te hebben in plaats van een ‘koude’ website;
  • Reviews en quotes van tevreden klanten – monkey see = monkey do;
  • Case-omschrijvingen (succesverhalen) – waarin je tot in details jouw werkproces en oplossingen uitlegt. Hoe meer details je blootgeeft, hoe vertrouwder je overkomt.

#2 Conversie verhogen door de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren

Online zijn mensen zeer ongeduldig. Als een website niet snel genoeg inlaad op het beeldscherm wekt dat irritatie op en raak je je bezoekers kwijt. Je website versnellen doe je overigens niet alleen voor je bezoekers. Ook Google houdt met het ranken van je website heel veel rekening met de laaddtijd. Het is op dit moment een van de grootste ranking factors die je kan optimaliseren voor je vindbaarheid in Google.

Naast super snelle laattijd is de structuur van je website ook een manier om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Als jouw website te ingewikkeld in elkaar zit raken je bezoekers de weg kwijt en zullen ze je website snel weer verlaten.

Om de gebruiksvriendelijkheid van je website te vergroten dien je te werken aan overzicht;

Is jouw website in TOP conditie?

Deze checklist gaat je helpen om:

  • Te ontdekken wat er allemaal komt kijken bij website onderhoud
  • Welke tools je het beste kan gebruiken
  • Waar je op moet letten voordat je druk aan het updaten slaat

#3 Conversie verhogen door drempels weg te nemen

Conversie optimalisatie gaat helemaal over het wegnemen van drempels waarop mensen in hun koopcyclus afhaken. Jij kan in de teksten van je website de meest voorkomende struikelblokken benoemen en bezwaren wegnemen.

Bezwaren wegnemen van je bezoekers doe je zo;

  • Veel gestelde vragen beantwoorden op een FAQ pagina – lees ons blog; waarom elke website een FAQ pagina zou moeten hebben;
  • Klanten laten vertellen wat hun bezwaren waren en waarom ze toch kozen voor jou;
  • Je eigen USP’s (Unique Selling Points) uitlichten;
  • Problemen waar jou klanten mee lopen in de teksten dramatiseren en de gevolgen omschrijven van niet kiezen voor jouw product of dienst.

#4 De conversie verhogen met overtuigingsprincipes (neuromarketing)

Een heel groot deel van onze aankoop impuls gebeurt onbewust in ons brein. Dat deel van het onbewuste brein kunnen we door studies bewust beïnvloeden. Hier zijn ook onwijs veel boeken over geschreven die zeer interessant zijn om te lezen;

Een voorbeeld van zo’n trucje die je kan toepassen is het gebruik van foto’s (mensen) die de leesrichting van je bezoekers sturen.

Probeer maar eens niet naar de teksten in deze slider te kijken…

Een ander voorbeeld trucje is wat veel makelaars toepassen;

In de fotografie op makelaars website gebruiken ze (als ze het goed doen) alleen foto’s met een VERKOCHT bord in beeld in plaats van een TE KOOP bord. Dat is om websitebezoekers te manipuleren in denken dat een huis via deze makelaar snel verkocht is.

Dat is ook de rede dat in veel plaatselijke krantjes een makelaarsrubriek naast huizen die te koop staan óók huizen staan die reeds verkocht zijn. Puur om aan te tonen dat de makelaar zijn werk goed heeft gedaan.

Een paar overtuigingstechnieken die jij kunt toepassen zijn;

  • Iets gratis weggeven (een e-boek bijvoorbeeld) in ruil voor contactgegevens;
  • Referenties of reviews van anderen plaatsen (sociale bewijskracht leveren);
  • Autoriteit of expert status tonen – tip: heb je een e-boek geschreven of houd je een blog bij? Dan ben je al auteur! En de titel auteur dwingt automatisch autoriteit af 😉;
  • Schaarste creëren – uitverkoop en op = op aanbiedingen werken altijd goed.Kijk maar eens op booking.com. maakt niet uit naar welk hotel je kijk als je even op de pagina blijft komen er opmerkingen te staan als;
    • nog maar 2 kamers vrij
    • dit hotel is al 5 keer geboekt in het afgelopen uur
    • op dit moment kijken 3 mensen naar deze aanbieding op dit moment.
    Works like a charm!

Tips voor het verhogen van je conversie

Naast de vier pijlers voor online overtuigen met neuro marketing zijn er ook nog andere tips die we graag met je delen over het verhogen van je conversie.

#Tip 1: schrijf je teksten actief

Er zijn twee soorten teksten; passieve en actieve teksten. Het zin in onze natuur, zéker in West – Friesland, om te schrijven in een terughoudende en passieve toon. Het is echter zo dat hoe passiever jij schrijft hoe minder overtuigend jouw teksten zijn en hoe minder conversie je hebt. Dat is zonde.

Kom uit je comfort zone en schrijf je teksten actief!

Voorbeeld:
Passief: Wij doen ons uiterste best je de beste kwaliteit te bieden op het gebied van …
(je uiterste best doen kan ook resulteren in falen).

Actief: Wij bieden de beste kwaliteit … die er is!
(geen twijfel. Dit is de beste kwaliteit).

Vermijd woorden die twijfel opwekken; Je zou kunnen, wellicht wil je, we proberen zo goed mogelijk, wij streven ernaar, wij hopen er op deze manier

Al deze voorbeelden kun je achteraan ‘of niet’ zetten. Dat wekt twijfel op. Gebruik zinnen waar “of niet” niet achter past.

#Tip 2: plaats activerende call 2 actions op elke pagina met een duidelijke knop.

Letterlijk vertaald betekent Call 2 Action (C2A) het een oproep tot actie. Je wilt immers dat de bezoekers van je website “iets” doet op je website. Dat iets moet jij wel zo duidelijk en makkelijk mogelijk maken. Zorgen dat je bezoeker datgene gaat doen wat jij wilt.

Lees alles over het activerende Call 2 Actions >

#Tip 3: maak je teksten makkelijk leesbaar

Wat is een leesbare webtekst?
Goede webteksten schrijven is daarom ook niet alleen het uittypen van inhoudelijk goede teksten. Maar het is de manier van opbouw en de manier van aanbieden van die informatie die ervoor zorgen dat je lezer geboeid blijven. Een goede tekst is geschreven in hapklare brokjes en voor de lezer makkelijk scanbaar, opgedeeld met goede tussenkopjes. Zodat je lezer niet de héle tekst hoeft te lezen om de essentie te begrijpen.

Lees alles over het leesbaar maken van je webteksten >

#Tip 4: denk goed na over het kleurgebruik op je website

  • Wat doet kleur met je merk, je huisstijl en je doelgroep?
  • Welke kleur heb jij gebruikt in je huisstijl?
  • Heb jij een kleur gekozen die je gewoon mooi vond of heb je er écht over nagedacht?

Kleur heeft (onbewust) een enorme invloed op ons mensen. Het kan onze stemming beïnvloeden, ons koopgedrag sturen en zelfs ervoor zorgen dat we wel of geen honger krijgen.

Lees alles over de psychologie van kleur >

Weten hoe jouw website beter voor je kan werken?

Vraag dan een website verbeterplan aan. Wij screenen de hele website en vertellen jou in heldere taal op welke punten jij je website kan verbeteren.

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep