Conversie optimalisatie; 4 pijlers om toe te passen op je website

Aantal woorden
Leestijd: 7 minuten
Online overtuigen - Neuro Marketing - Conversie optimalisatie

Door conversie optimalisatie toe te passen richt je je op het wegnemen van obstakels in je website waardoor bezoekers beter, sneller en gemakkelijker overgaan tot een aankoop of een contact.

 

Conversie optimalisatie kun je op vele manieren toepassen. Het gaat verder dan simpele AB testen op de vorm en kleur van de knoppen op je website. Denk aan: tekstuele aanpassingen, design aanpassingen en zelfs technische aanpassingen die de snelheid van jouw website vergroten.

Bij conversie optimalisatie zijn er vier belangrijke pijlers waar je naartoe werkt bij het toepassen van alle optimalisaties;

  • Vertrouwen
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Drempels wegnemen
  • Overtuiging

#1 Conversie verhogen door het vertrouwen van je bezoekers te winnen

Online start je altijd met een afstand tot je doelgroep ten opzichte van een ‘real life’ gesprek of ontmoeting. Online is vertrouwen een stuk moeilijker op te bouwen dan offline. Maar uiteraard niet onmogelijk. En om succesvol online te ondernemer is vertrouwen een must.

Helaas vinden veel mensen online aankopen nog steeds heel eng omdat mensen nu eenmaal minder binding hebben met een website dan met een fysieke winkel of bedrijf. Vertrouwen speelt daarom een belangrijke rol bij conversie optimalisatie. Dat gat tussen jouw onderneming + website en het beeldscherm waar iemand op moment van aankoop naar kijkt kun je opvullen met conversie optimalisatie.

Om vertrouwen op te bouwen plaats je speciale content op je website. Zoals:

  • een keurmerk of certificeringen – laat zien dat je opgeleid en expert bent
  • foto’s van jezelf en je medewerkers met naam - zodat je websitebezoeker het gevoel krijgt met mensen te maken te hebben in plaats van een ‘koude’ website.
  • reviews en quotes van tevreden klanten - monkey see = monkey do
  • case omschrijvingen (succesverhalen) - waarin je tot in details jouw werkproces en oplossingen uitlegt. Hoe meer details je blootgeeft, hoe vertrouwder je overkomt

#2 Conversie verhogen door de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren

Online zijn mensen zeer ongeduldig. Als een website niet snel genoeg inlaad op het beeldscherm wekt dat irritatie op en raak je je bezoekers kwijt. Je website versnellen doe je overigens niet alleen voor je bezoekers. Ook Google houd met het ranken van je website heel veel rekening met de laaddtijd. Het is op dit moment een van de grootste ranking factors die je kan optimaliseren voor je vindbaarheid in Google.

Naast super snelle laattijd is de structuur van je website ook een manier om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Als jouw website te ingewikkeld in elkaar zit raken je bezoekers de weg kwijt en zullen ze je website snel weer verlaten.

 

Om de gebruiksvriendelijkheid van je website te vergroten dien je te werken aan overzicht;

#3 Conversie verhogen door drempels weg te nemen

Conversie optimalisatie gaat helemaal over het wegnemen van drempels waarop mensen in hun koopcyclus afhaken. Jij kan in de teksten van je website de meest voorkomende struikelblokken benoemen en bezwaren wegnemen.

Bezwaren wegnemen van je bezoekers doe je zo;

  • Veel gestelde vragen beantwoorden op een FAQ pagina – lees ons blog; waarom elke website een FAQ pagina zou moeten hebben
  • Klanten laten vertellen wat hun bezwaren waren en waarom ze toch kozen voor jou
  • Je eigen USP’s (Unique Selling Points) uitlichten
  • Problemen waar jou klanten mee lopen in de teksten dramatiseren en de gevolgen omschrijven van niet kiezen voor jouw product of dienst.

#4 De conversie verhogen met overtuigingsprincipes (neuromarketing)

Een heel groot deel van onze aankoop impuls gebeurt onbewust in ons brein. Dat deel van het onbewuste brein kunnen we door studies bewust beïnvloeden. Hier zijn ook onwijs veel boeken over geschreven die zeer interessant zijn om te lezen;

 

 

Een voorbeeld van zo’n trucje die je kan toepassen is het gebruik van foto’s (mensen) die de leesrichting van je bezoekers sturen.

online overtuigen met neuro marketing

Probeer maar eens niet naar de teksten in deze slider te kijken…

 

Een ander voorbeeld trucje is wat veel makelaars toepassen;

In de fotografie op makelaars website gebruiken ze (als ze het goed doen) alleen foto’s met een VERKOCHT bord in beeld in plaats van een TE KOOP bord. Dat is om websitebezoekers te manipuleren in denken dat een huis via deze makelaar snel verkocht is.

Dat is ook de rede dat in veel plaatselijke krantjes een makelaarsrubriek naast huizen die te koop staan óók huizen staan die reeds verkocht zijn. Puur om aan te tonen dat de makelaar zijn werk goed heeft gedaan.

 

Een paar overtuigingstechnieken die jij kunt toepassen zijn;

  • Iets gratis weggeven (een e-boek bijvoorbeeld ) in ruil voor contactgegevens
  • Referenties of reviews van anderen plaatsen (sociale bewijskracht leveren)
  • Autoriteit of expert status tonen – tip: heb je een e-boek geschreven of houd je een blog bij? Dan ben je al auteur! En de titel auteur dwingt automatisch autoriteit af. 😉
  • Schaarste creëren – uitverkoop en op = op aanbiedingen werken altijd goed.Kijk maar eens op booking.com. maakt niet uit naar welk hotel je kijk als je even op de pagina blijft komen er opmerkingen te staan als;
    • nog maar 2 kamers vrij
    • dit hotel is al 5 keer geboekt in het afgelopen uur
    • op dit moment kijken 3 mensen naar deze aanbieding op dit moment.
    Works like a charm!

Tips voor het verhogen van je conversie

Naast de vier pijlers voor online overtuigen met neuro marketing zijn er ook nog andere tips die we graag met je delen over het verhogen van je conversie.

#Tip 1; Schrijf je teksten activerend.

Er zijn twee soorten teksten; passieve en actieve teksten. Het zin in onze natuur, zéker in West – Friesland, om te schrijven in een terughoudende en passieve toon. Het is echter zo dat hoe passiever jij schrijft hoe minder overtuigend jouw teksten zijn en hoe minder conversie je hebt. Dat is zonde.

Kom uit je comfort zone en schrijf je teksten actief!

Voorbeeld:
Passief: Wij doen ons uiterste best je de beste kwaliteit te bieden op het gebied van …
(je uiterste best doen kan ook resulteren in falen).

Actief: Wij bieden de beste kwaliteit … die er is!
(geen twijfel. Dit is de beste kwaliteit).

Vermijd woorden die twijfel opwekken; Je zou kunnen, wellicht wil je, we proberen zo goed mogelijk, wij streven ernaar, wij hopen er op deze manier

Al deze voorbeelden kun je achteraan ‘of niet’ zetten. Dat wekt twijfel op. Gebruik zonnen waar “of niet” niet achter past.

#Tip 2; plaats activerende call 2 actions op elke pagina met een duidelijke knop.

Letterlijk vertaald betekent Call 2 Action (C2A) het een oproep tot actie. Je wilt immers dat de bezoekers van je website “iets” doet op je website. Dat iets moet jij wel zo duidelijk en makkelijk mogelijk maken. Zorgen dat je bezoeker datgene gaat doen wat jij wilt.

Lees alles over het activerende Call 2 Actions >

#Tip 3; Maak je teksten makkelijk leesbaar

Wat is een leesbare webtekst?
Goede webteksten schrijven is daarom ook niet alleen het uittypen van inhoudelijk goede teksten. Maar het is de manier van opbouw en de manier van aanbieden van die informatie die ervoor zorgen dat je lezer geboeid blijven. Een goede tekst is geschreven in hapklare brokjes en voor de lezer makkelijk scanbaar, opgedeeld met goede tussenkopjes. Zodat je lezer niet de héle tekst hoeft te lezen om de essentie te begrijpen.

Lees alles over het leesbaar maken van je webteksten >

#Tip 4; denk goed na over het kleurgebruik op je website

  • Wat doet kleur met je merk, je huisstijl en je doelgroep?
  • Welke kleur heb jij gebruikt in je huisstijl?
  • Heb jij een kleur gekozen die je gewoon mooi vond of heb je er écht over nagedacht?

 

Kleur heeft (onbewust) een enorme invloed op ons mensen. Het kan onze stemming beïnvloeden, ons koopgedrag sturen en zelfs ervoor zorgen dat we wel of geen honger krijgen.

Lees alles over de psychologie van kleur >

Aan de slag!

Ga aan de slag met deze tips en blablabla
In hac habitasse platea dictumst. Vestibulum imperdiet varius nisl, quis congue ligula laoreet sit amet. Nunc vitae urna ac lectus faucibus lobortis. Nunc ultrices nisl quis elit aliquam, ac condimentum mi mattis. Vivamus aliquet est ac leo dapibus, sed elementum.

 

Wil jij graag je website verbeteren, maar kom je er zelf niet helemaal uit?

Wij geven je graag expert tips in een super handig website verbeterplan waar jij daarna concreet zelf aan de slag kan!

Lees ook:

conversie optimalisatie tip leesbaarheid teksten verhogen

Conversie optimalisatie tip: Leesbaarheid van je teksten optimaliseren.

recap-september-FB-LI-TW

De ultieme handleiding voor starten met content marketing

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

Kelly heeft heel goed naar onze wensen geluisterd. Zij kwam elke keer met goede ideeën van foto’s, opmaak, films etc.

Daarnaast leveren Wendy en Kelly meer dan afgesproken waardoor de foundation nog beter tot uiting komt. Dit alles hebben zij grotendeels gesponsord waarvoor mijn dank


Jeffrey Stuut Foundation

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

2 reacties

  1. Dutch Blue op 16 oktober 2019 om 13:49

    Wat een interessant blogartikel! Dank je voor je tips!

    • Sterk in MEDIA op 16 oktober 2019 om 13:51

      Bedankt voor het compliment Carla! 😀

Laat een reactie achter