Content Marketing
Wat is het en hoe pak je dat aan?

Content marketing is een verzamelnaam voor alle activiteiten die jij online doet om je doelgroep te bereiken.

Wat je creëert met content marketing is een duidelijke online aanwezigheid met in de basis jouw unieke kijk op jouw vakgebied.

Het zorgt ervoor dat je je doelgroep bindt aan jou en je bedrijf en ze steeds bij je terugkomen voor meer. Meer kennis, meer informatie, meer aanbiedingen of meer waarde voor zichzelf.

3 redenen waarom Content Marketing essentieel is in je marketingmix

Expertstatus

met Content marketing zet jij jezelf in de markt als expert in jouw vakgebied. 

Expertstatus vergroten

Gunfactor

Je gunfactor is je meest waardevolle eigenschap als ondernemer. Mensen die zaken met mensen die omzet gunnen.

Zo vergroot je jouw gunfactor

Vindbaarheid in Google

Een constante stroom aan waardevolle informatie vergroot je positie in de zoekmachines als Google. 

Je vindbaarheid vergroten

In een wereld waarin we door concurrentie overspoeld worden zijn er maar weinig manieren je te onderscheiden in de online massa. Maar wat elk bedrijf uniek maakt is de menselijke factor; jijzelf en/of je medewerkers.

Door het creëren van unieke content laat je een stukje van die unieke factor van jouw bedrijf zien.

Deze 6 marketingmiddelen zijn onmisbaar in jouw content marketing strategie

Website

Je website is altijd het middelpunt van je (content) marketing strategie. Hier lijden alle paden naartoe om jouw doelgroep te bereiken.

WordPress Website

Eigen beeldbank

Door gebruik te maken van eigen foto’s met jouw eigen unieke stijl en werkwijze vastgelegd gaan jouw geschreven verhalen nóg meer leven.

Creëer je eigen beeldbank

Blog

Onze tip voor élke ondernemer: Ga bloggen, ga bloggen, ga bloggen! Het versterkt je expertstatus en vergroot je bereik enorm.

Bloggen

Commerciële teksten

Een activerende tekst die de lezer aanspoort tot actie. Gebaseerd op feiten, géén fabels, keiharde verkooptekst of mooi weer verhalen.

Commercieel schrijven

Social Media

Je website en blog zijn niet voldoende. De deling en verspreiding vindt plaats op Social Media.

Social Media

Yoast SEO Premium

De tool geeft verbetertips voor je individuele blogs en pagina's en helpt mee de structurering te optimaliseren. Plus nog heel veel meer...

Meer over Yoast SEO Premium

Hoe ga je je verhalen vertellen? Met video, met beeld, of met tekst. Ga je een bedrijfsfilm maken? Inspirerende blogs, misschien ga je wel vloggen. Een mooie whitepaper met daarin kennis waar je doelgroep mee verder kan.

Let er wel op dat je kijkt welke content past bij jouw doelgroep; is dat B2B of B2C dit is wel heel belangrijk voor je contentcreatie. Uiteindelijk draait het allemaal om één doel; jouw content moet pakkend zijn, inspirerend en vooral waardevol!

TIP: Met goede content marketing vergroot je je expertstatus en je gunfactor door online je bereik te verveelvoudigen.

Hoe begin je met Content Marketing?

Ongetwijfeld is er ook in jouw vakgebied al heel veel geschreven en bevind je je in goed gezelschap van andere experts. En toch is content marketing met storytelling dé manier bij uitstek om jouw doelgroep online te bereiken en verbinding mee te maken.

Goede content marketing werkt het beste als je een strategie hebt. Het geeft je richting en focus en een steady stroom aan content.

TIP: Wees niet bang om te starten met grootse doelen. Zet je dromen op papier. Waar wil je zijn in 5 jaar, in 1 jaar en in 6 maanden. Zodra je dat weet kun je al je pijlen daarop richten en groeien!

Jouw ideale klant bereiken

Weet wie je ideale klant is; omschrijf een persona en leer je doelgroep kennen. Met content marketing probeer je een zo groot mogelijke groep potentiële klanten te bereiken. Maar “een groep” is niet handig om je pijlen op te richten.

Wat je wilt is jouw ideale klant bereiken. Die mensen die daadwerkelijk naar jouw product of dienst op zoek zijn. Alleen als jij in kaart brengt wie jouw ideale klant is kun je gericht je marketing inzetten. Dat in kaart brengen heet een persona omschrijving maken.

Voordat je driftig van start gaat is het belangrijk te begrijpen wát een persona precies is; Een persona is een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van een converterende persoon (op je website). Je omschrijft dit personage op basis van gedrag, pijnpunten en doelen, door in de huid te kruipen van je ideale klant. Leer hem of haar kennen alsof het je beste vriend(in) is!

Een digitale marketing funnel

Met een marketing funnel kun je sturen op het vangen van voor jouw interessante bezoekers op je website door het creëren van kwalitatief goede content, toegespitst op de door jouw gespecificeerde doelgroep.

De vier elementen van een perfecte marketingfunnel

  1. Bezoekers naar je site halen; Aantrekken
  2. Bezoekers omzetten tot leads; Converteren
  3. Van lead naar klant; Verkopen
  4. Van klant naar ambassadeur; Verrassen

Laat je online publiek groeien!

Yeah, je blog is online en je Social Media kanalen zijn ingericht! Maar hoe zorg je er nu voor dat de juiste bezoekers je berichten lezen? Hoe bereik je jouw doelgroep en zorg je dat Google je op de eerste pagina van de zoekmachine plaatst?

Stem je marketing af op je missie en je doelgroep
Met het opstellen van de missie heb je als het goed is ook goed nagedacht over je doelgroep. Past je missie bij het soort klanten dat je wilt aantrekken. Pas dan kun je hem volledig uitdragen.

Bij het bepalen van je marketing kanalen doe je hetzelfde; kijk goed waar jouw doelgroep of publiek zich bevind en wees daar een actieve deelnemer.

TIP: Experimenteer met meerdere soorten content en kijk welke de meeste reacties oplevert op je huidige Social Media kanalen.

Wanner jouw doelgroep zich veel op Instagram bevind, wees daar dan een dominante verschijning en maak een beeldbank met super gave foto’s. Of wanneer jouw doelgroep Youtube als zoekmachine gebruikt, zorg dan dat je videocontent gaat gebruiken in plaats van stilstaande beelden.

Hoe kunnen wij jou helpen met je content marketing?

Voor content marketing hebben wij verschillende abonnementen. Je hoeft als ondernemer namelijk echt niet álles zelf te doen.

Content marketing is geen Quick Fix

Wanneer je gaat werken met content marketing heb je een lange adem nodig. Je hebt niet opeens heel veel loyale lezers op je blog, onwijs veel inschrijvingen voor je nieuwsbrief of enorme aantallen volgers op Social Media en Youtube. Je fanbase moet groeien over tijd en dat gaat maar langzaam.

Geef daarom ook niet op als je niet direct een verhoging van je verkoop ziet. Zeker bij een informatief blog zul je dat niet direct merken. Veel mensen die dan je blog lezen zullen voornamelijk informatie zoeken en als ze het antwoord op hun vraag hebben gevonden weer bij je weg gaan zonder iets bij je te kopen. Maar ze onthouden wél waar ze de antwoorden vandaan hebben.

NOTE: Bij ons duurde het 9 MND voordat we begonnen te merken dat onze blogs aanslaan vanaf de maand dat we wekelijks gingen bloggen.

Wil jij tips ontvangen in je mailbox?

Over het verbeteren van je website en je (content) marketing?
Wij schrijven elke week Maandag = Blogdag! boordevol tips en trics waar jij zelf mee aan de slag kan.

Logo_Sterk-in-MEDIA_wit_250

13 jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.

West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.

Volg ons op:

Contact opnemen:

Sterk in MEDIA
Galileistraat 67
1704 SE Heerhugowaard