
Ontdek hoe je in 6 makkelijke stappen een content strategie maakt
Content marketing met storytelling dé manier bij uitstek om jouw doelgroep online te bereiken en verbinding mee te maken.
Content strategie
Het internet is aan het groeien en verwilderen. Er zijn over de hele wereld meer dan 1,24 miljard websites, 2 miljoen daarvan zijn er geschreven in het Nederlands. Om nog maar te zwijgen over het aantal webpagina’s en blogberichten. Ongetwijfeld is er ook in jouw vakgebied al heel veel geschreven en bevind je je in goed gezelschap van andere experts.
Je kent het vast wel. Je schrijft zo nu en dan een blog en je post berichten op Sociale kanalen wanneer je tijd en inspiratie hebt. Je wilt hiermee jouw doelgroep aanspreken en al je kennis en ervaring overdragen en zo je klanten helpen. Maar je merkt dat je inspanningen maar weinig resultaten opleveren. Dan wordt het tijd om terug te gaan naar het begin en te starten met een goede basis.
Goede content marketing werkt het beste als je een strategie hebt. Het geeft je richting en focus en een steady stroom aan content. Maar hoe zet je een content strategie op?
Hieronder leggen we het je stap voor stap uit.
De 6 stappen
#Stap 1: stel je doelen scherp. Dan heb je iets om naartoe te werken.
Je bent wellicht begonnen met bloggen of posten om je doelgroep te inspireren, kennis te delen of gewoon anderen helpen. (zo zijn wij ook begonnen 😉 ). Maar met anderen helpen alleen kun je geen rekeningen betalen. Uiteindelijk wil je er dus ook daadwerkelijk “iets” uithalen. Bepaal voor jezelf wat dat iets is;
- Naamsbekendheid
- Nieuwe leads naar je website
- Expert-status
- Het vergroten van je mailinglijst
Zodra je je doelen helder hebt kun je daar naartoe werken en zul je ook resultaten zien. En dan wordt content marketing pas écht leuk!
Wees niet bang om te starten met grootse doelen. Zet je dromen op papier. Waar wil je zijn in 5 jaar, in 1 jaar en in 6 maanden. Zodra je dat weet kun je al je pijlen daarop richten en groeien!
Aan de slag: Welke dromen ga jij waarmaken?
#Stap 2: leer je doelgroep kennen.
Creëer voor je content strategie één of maximaal twee persona’s. Wees niet bang om (delen van) je doelgroep uit te sluiten. Zij herkennen zich ongetwijfeld in bepaald gedrag van jouw persona en weten je dan evengoed wel te vinden.
Lees hoe je een persona schrijft >
Aan de slag: Op welke persona richt jij je pijlen?
#Stap 3: schrijf in één zin exact welk probleem jij oplost
Die oplossing wordt de centrale boodschap van al je uitingen. Dat betekent niet dat je die zin ook in al je uitingen opschrijft, dat zou saai worden. Maar het is wel het focus punt van al je uitingen.
Voorbeeld; Ons focuspunt van onze content marketing is; “Wij helpen ondernemers een succes te maken van hun website/online marketing” In deze zin vertellen we meerdere dingen; Wij helpen ondernemers, wij zorgen dat online marketing succesvol wordt en wij delen onze kennis zodat ondernemers zelf aan de slag kunnen. Onze missie is; het internet mooier en beter maken zonder ondernemers op hoge kosten te jagen.
Aan de slag: Welk probleem los jij écht op?
#Stap 4: bepaal je pijlers; Over welke onderwerpen ga jij schrijven?
Start met je hoofdpijlers verzin er een stuk of vier. Die hoofdpijlers ga je uitdiepen in subpijlers en zo creëer je een onderwerpen boom. Al je blogs en social posts zijn straks naar één van je hoofdpijlers terug te leiden. Zo hou je het overzichtelijk en kun je toch eindeloos creatief aan de slag.
Voorbeeld: Onze hoofdpijlers zijn WordPress, Content Marketing, SEO en Marketing als je naar ons blog kijkt zijn alle berichten op één van die pijlers te herleiden en wij waarborgen onze expert status op deze vier onderwerpen.
Aan de slag: Probeer dit eens door te vertalen naar je eigen bedrijf. Bepaal een stuk of vier thema’s die passen binnen jouw expertise en ga hiermee aan de slag.
#Stap 5: pick your poison; welke kanalen ga jij inzetten voor je content marketing?
Je kan op vele manieren werken aan content marketing. Aan de hand van je doelgroep en bijbehorende persona kun je herleiden wat de beste manier voor jou is om mee aan de slag te gaan.
3 manieren om sterke content te creëren >
Aan de slag: Onderzoek welke kanalen bij jou en je doelgroep passen
#Stap 6: maak je eigen content kalender
Met een contentkalender maak je overzichtelijk welke content je wanneer en waar gaat publiceren. Er zijn vele manieren om een kalender samen te stellen. Je kan werken in excel, met papier, een whiteboard aan de muur van je kantoor of via apps. Zelf werken wij met papier voor het brainstormen naar onze onderwerpen en subpijlers.
Voor zowel Wendy als mijzelf werkt spuien met pen en papier het beste. Maar als we eenmaal de ideeën op papier hebben staan dan werken we die online uit in Trello. Trello is een gebruiksvriendelijke tool die van oorsprong bedoeld is om projecten te managen. Trello werkt eigenlijk als een online scrumbord. Het is super gebruiksvriendelijk en gratis in gebruik.
Aan de slag: Gewoon starten met één bord met daarop één kaart en dit uitbreiden. Stap voor stap, dan leer je Trello snel kennen en heb jij in een mum van tijd je contentkalender voor de komende maanden staan.
Waar wacht je op? Aan de slag!
Nu je de zes stappen naar een content strategie weet houdt werkelijk niets je meer tegen om te starten. Ons advies; Gebruik de tijd die je eigenlijk zou spenderen aan het schrijven van je volgende blog aan het formuleren van jouw strategie.
Kom je er niet uit; je kan altijd bij ons een 1 op 1 training boeken. Dan gaan wij samen met jou werken aan jouw content strategie, je pijlers en je kalender.
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.