Aantal woorden
Leestijd: 6 minuten
FotovanDana-LR-bedrijfsfotografie-8483

Er zijn diverse manieren om je klanten, bezoekers van je website met jou of je bedrijf in contact te laten komen. Aangezien er standaard geen mogelijkheid in WordPress zit om een contactformulier toe te voegen aan je website heb je daar een aparte plugin voor nodig. Met welke plugins wij zelf werken voor onze klanten vertellen we je hier.

Je kan natuurlijk altijd kiezen om alleen je e-mailadres te vermelden op je website. Maar als je meer informatie nodig hebt dan alleen het e-mailadres, of je wilt mensen laten aanmelden voor bijvoorbeeld een training of digitaal laten inplannen van een afspraak dan is een contactformulier wel heel erg makkelijk. Voor jezelf maar ook voor je klant.

 

Er zijn diverse plugins waar je een contact formulier mee kan maken. Ik licht er hier een paar uit:

 

Contactform 7

Dit is een hele bekende plugin. Maar vergt nog wel wat extra kennis als je het formulier helemaal naar je eigen naar wens wilt maken. Deze plugin is gratis te gebruiken en werkt met shortcodes om het formulier op de gewenste pagina te laten verschijnen.

 

Tot een paar jaar geleden werkten wij bij Sterk in MEDIA alleen maar met deze plugin maar toen ontdekten we Gravity Forms. Tja, als je daarmee kennis heb gemaakt, dan wil je niet meer terug 😀

 

Gravity Forms dus

Middels een drag en drop systeem maak jij je gewenste formulier in een handomdraai. Je hebt er geen kennis van coderen bij nodig en de mogelijkheden die het formulier standaard biedt voor het invoegen van velden en extra opties als aanvink lijstjes en beveiliging middels re-Captcha zijn enorm.  Deze plugin is overigens niet gratis maar voor 59 dollar per jaar heb je deze fantastische plugin al.

 

 

We laten de mogelijkheden zien met een aantal voorbeelden uit de praktijk:

Multi-inzetbaar formulier voor diverse diensten
Op onze eigen website hebben wij meerdere soorten formulieren staan. Op onze contactpagina hebben we een zeer uitgebreid formulier. Dit zodat er voor heel veel  voorkomende vragen in één formulier een aanvraag kan worden gedaan. Super handig in onderhoud en laagdrempelig voor onze bezoekers.

Dit is een voorbeeld van het formulier zoals hij op onze website staat:

 

Boekingsformulier met speciale keuzeopties

Voor een klant, een entertainer, hebben we een heel gaaf formulier gemaakt. Zij wil dat haar klant, naast het aangeven van de standaard gegevens en het soort optreden op de gewenste datum, zelf kan kiezen welke outfit zij draagt bij een optreden en ook zelf een voorkeur kan aangeven voor de liedjes welke er gezongen kunnen worden. Omdat dit als geheel wel een heel lang formulier ging worden hebben we er een uitklap (accordeon) formulier van gemaakt.

Om alle verschillende opties te kunnen realiseren hebben we nog 2 plugins als add-on in gravity verwerkt

 

Het eindresultaat is een super uitgebreid formulier waarbij onze klant nagenoeg geen opvolging hieft te geven aan de aanvraag, behalve de boekingsbevestiging. Het scheelt haar een hoop mails met vragen en keuzestress. Bekijk zelf het resultaat.

Het uitklap formulier.

Het formulier geopend bij de n.a.w gegevens.

Keuze uit liedjes, je kan eerst de fragmenten beluisteren als je wilt en vervolgens je keuze maken.

 

En dan, de keuze voor het outfit, wat gaat Debra aantrekken op jouw feestje. Met het loepje kan je plaatje vergroten en als je je keuze heb gemaakt dan klik je daarop.

Jetsloth: Add-on voor Gravity Forms

Om dit formulier te realiseren werken wij met JetSloth, zij hebben voor Gravity forms meerdere mooie toevoegingen gemaakt de al uitgebreide keuzes van Graviry zelf te verrijken met nóg betere opties en multi inzetbare oplossingen.

 

Mini webshop mogelijkheden voor verkoop van enkele producten

Maar contactformulieren is niet alles wat Gravity kan! Je kan ook iets verkopen met Gravity forms, dan hoef je direct die hele zware WooCommerce plugin op je website te installeren.

 

Met de plugin van Indigo, kan je een iDEAL koppeling maken als toevoeging in je formulier.
Op die manier kan je op een handige manier je training, een e-boek,  betaalde content of bijvoorbeeld een retreat verkopen;

 

Met behulp van goede formulieren kan je je conversie optimaliseren en zo de verkoop van je website omhoog krijgen.
Formulieren werken mee aan de gebruiksvriendelijkheid van je website als je ze op de juiste manier inzet. Vraag nooit overbodig veel informatie en zorg ervoor dat je formulier voldoen aan de AVG wetgeving. Er is niets irritanter voor je bezoeker dan het invullen van een formulier die overbodig lang is of waarbij de gegevens die worden gevraagd niet relevant is voor datgene waar het formulier voor bedoelt in. En irritatie is het laatste wat je wilt opwekken met je formulieren. Ga dus wel zorgvuldig om met de mogelijkheden van de velden en denk goed na wat het doel van het formulier is.

 

Zelf aan de slag!

Ga met bovenstaande tips zelf aan de slag! Loop op je website je eigen formulieren na en bedenk je per pagina; kan ik hier een formulier toevoegen om het mijn bezoekers makkelijker te maken om datgene te doen wat ik van hen vraag op die pagina?

 

En kom je er zelf niet uit, of weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan zijn wij je graag van dienst, zo is het nog makkelijker voor jou om meer rendement te behalen uit je website!  :-D.

Lees ook:

yoast voor dummies

Yoast voor dummies; een handige uitleg van alle bolletjes in het Nederlands

fotobewerking_FB-LI-TW

Fotobewerking gebruiken in je marketing

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over onze ontwerper:

Wendy bouwt WordPress websites van 2011. Zij heeft dit geleerd bij internetbedrijf Van Ons - Bas van der Lans.
Diverse trainingen heeft zij daar gevolgd van WordPress developer, WooCommerce developer tot PHP programmeren.

wendy-weel

Advies nodig?

Neem contact op met Wendy.

E: wendy@sterkinmedia.nl
T: 06 - 48 403 058

Laat een reactie achter