Contactformulieren verhogen de conversie op je website

Er zijn diverse manieren om je klanten, bezoekers van je website met jou of je bedrijf in contact te laten komen.



Aangezien er standaard geen mogelijkheid in WordPress zit om een contactformulier toe te voegen aan je website heb je daar een aparte plugin voor nodig. Met welke plugins wij zelf werken voor onze klanten vertellen we je hier.

Je kan natuurlijk altijd kiezen om alleen je e-mailadres te vermelden op je website. Maar als je meer informatie nodig hebt dan alleen het e-mailadres, of je wilt mensen laten aanmelden voor bijvoorbeeld een training of digitaal laten inplannen van een afspraak dan is een contactformulier wel heel erg makkelijk. Voor jezelf maar ook voor je klant.

Er zijn diverse plugins waar je een contact formulier mee kan maken. Ik licht er hier een paar uit:

Contactform 7

Dit is een hele bekende plugin. Maar vergt nog wel wat extra kennis als je het formulier helemaal naar je eigen naar wens wilt maken. Deze plugin is gratis te gebruiken en werkt met shortcodes om het formulier op de gewenste pagina te laten verschijnen.

Gravity Forms

Middels een drag en drop systeem maak jij je gewenste formulier in een handomdraai. Je hebt er geen kennis van coderen bij nodig en de mogelijkheden die het formulier standaard biedt voor het invoegen van velden en extra opties als vink lijstjes en beveiliging middels re-Captcha zijn enorm. Deze plugin is niet gratis maar voor 59 dollar per jaar heb je deze fantastische plugin al.

We laten de mogelijkheden zien met een aantal voorbeelden uit de praktijk:

Multi-inzetbaar formulier voor diverse diensten.

Op onze eigen website hebben wij meerdere soorten formulieren staan. Op onze contactpagina hebben we een zeer uitgebreid formulier. Dit zodat er voor heel veel  voorkomende vragen in één formulier een aanvraag kan worden gedaan. Super handig in onderhoud en laagdrempelig voor onze bezoekers.

Dit is een voorbeeld van het formulier zoals hij op onze website staat:

Boekingsformulier met speciale keuzeopties

Voor een klant, een entertainer, hebben we een heel gaaf formulier gemaakt. Zij wil dat haar klant, naast het aangeven van de standaard gegevens en het soort optreden op de gewenste datum, zelf kan kiezen welke outfit zij draagt bij een optreden en ook zelf een voorkeur kan aangeven voor de liedjes welke er gezongen kunnen worden. Omdat dit als geheel wel een heel lang formulier ging worden hebben we er een uitklap (accordeon) formulier van gemaakt.

Om alle verschillende opties te kunnen realiseren hebben we nog 2 plugins als add-on in gravity verwerkt

Het eindresultaat is een super uitgebreid formulier waarbij onze klant nagenoeg geen opvolging hieft te geven aan de aanvraag, behalve de boekingsbevestiging. Het scheelt haar een hoop mails met vragen en keuzestress. Bekijk zelf het resultaat.

Het uitklap formulier.

Het formulier geopend bij de n.a.w gegevens.

Keuze uit liedjes, je kan eerst de fragmenten beluisteren als je wilt en vervolgens je keuze maken.

En dan, de keuze voor het outfit, wat gaat Debra aantrekken op jouw feestje. Met het loepje kan je plaatje vergroten en als je je keuze heb gemaakt dan klik je daarop.



Jetsloth: Add-on voor Gravity Forms

Om dit formulier te realiseren werken wij met JetSloth, zij hebben voor Gravity forms meerdere mooie toevoegingen gemaakt de al uitgebreide keuzes van Gravity zelf te verrijken met nóg betere opties en multi inzetbare oplossingen.

Mini webshop mogelijkheden voor verkoop van enkele producten

Maar contactformulieren is niet alles wat Gravity kan! Je kan ook iets verkopen met Gravity forms, dan hoef je direct die hele zware WooCommerce plugin op je website te installeren.

Met de plugin van Indigo, kan je een iDEAL koppeling maken als toevoeging in je formulier.
Op die manier kan je op een handige manier je training, een e-boek,  betaalde content of bijvoorbeeld een retreat verkopen;

Met behulp van goede formulieren je conversie optimaliseren en de verkoop van je website verhogen.


Formulieren werken mee aan de gebruiksvriendelijkheid van je website als je ze op de juiste manier inzet. Vraag nooit overbodig veel informatie en zorg ervoor dat je formulier voldoen aan de AVG wetgeving. Er is niets irritanter voor je bezoeker dan het invullen van een formulier die overbodig lang is of waarbij de gegevens die worden gevraagd niet relevant is voor datgene waar het formulier voor bedoelt in. En irritatie is het laatste wat je wilt opwekken met je formulieren. Ga dus wel zorgvuldig om met de mogelijkheden van de velden en denk goed na wat het doel van het formulier is.

Zelf aan de slag!

Ga met bovenstaande tips zelf aan de slag! Loop op je website je eigen formulieren na en bedenk je per pagina; kan ik hier een formulier toevoegen om het mijn bezoekers makkelijker te maken om datgene te doen wat ik van hen vraag op die pagina?

En kom je er zelf niet uit, of weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan zijn wij je graag van dienst, zo is het nog makkelijker voor jou om meer rendement te behalen uit je website!  :-D.

Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?

Kom online een kopje koffie met me drinken!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

profielfoto-kelly-blogs

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep

Logo_Sterk-in-MEDIA_wit_250

15+ jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.

West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.

Contact opnemen:

Sterk in MEDIA
De Veken 17
1716 KE Opmeer

kelly@sterkinmedia.nl
06 – 50 969 173