
Communiceren op je website: ‘jij’ of ‘u’?
Een van de meest gestelde vragen die wij krijgen is: “Moet ik professioneel communiceren in U of in JIJ? In dit blog vind je ons antwoord.
Het gehele plaatje
Naast dat wij nieuwe websites ontwikkelen en bestaande sites verbeteren adviseren wij onze klanten steeds vaker in het gehele marketing plaatje.
Dat gaat van stijl in fotograferen, gebruik van Social Media en opstellen van de perfecte commerciële teksten tot tone of voice die je professioneel gebruikt.
Op welke manier word jij het liefst aangesproken? Met ‘je’ of met ‘u’? En is daarin je privéleven gelijk aan je zakelijke leven of heb je voor beide andere maatstaven?
Zelf word ik het liefst gewoon met ‘je’ aangesproken. Klinkt cliché maar anders voel ik me oud. En niet zozeer in het aantal jaren dat ik leef (34 om exact te zijn), maar meer in de zin van ouderwets.
Tijden veranderen, communicatie verandert ook
Vroeger moest men in de zakelijke communicatie zoveel mogelijk afstand scheppen tussen een bedrijf en haar doelgroep. Bijvoorbeeld door het woord ‘u’ zoveel mogelijk te gebruiken en door altijd te spreken over ‘wij’ en ‘ons’ wanneer het over het bedrijf ging, ook al was dat bedrijf een eenmanszaak. Tegenwoordig mag je gewoon praten zoals je bent. Dat schept een band, vergroot je gunfactor en maakt je communicatie een stuk persoonlijker.
Communiceer op je website zoals je ook je de telefoon opneemt
Wanneer wij op de website van Sterk in MEDIA onze doelgroep zouden aanspreken met ‘u’ en we de teksten vol zouden zetten met vakjargon zouden wij gelijk bij het eerste echte contact totaal anders overkomen dat de website, omdat wij onszelf hebben aangeleerd om altijd in begrijpelijk Nederlands tegen onze doelgroep te praten. En wanneer wij met iemand praten, over de telefoon of gewoon in real life, dan tutoyeren wij iedereen (behalve onze opa en oma 🙂)
Mensen die zich aangesproken voelen bij de teksten op onze website zouden zich dus ook aangetrokken moeten voelen tot onze amicale manier van communiceren en de versimpelde versie van uitleg van techniek die wij gebruiken tijdens onze gesprekken. Dat is ook de doelgroep waar wij graag voor werken; mensen die de techniek van websites niet snappen en dus hulp nodig hebben met bij het succesvol maken van hun website. En waarom zouden wij ons op de website anders voordoen dan we zijn?
Is jouw website in TOP conditie?
Deze checklist gaat je helpen om:
Je website en Social Media pagina’s zijn je vaak visitekaartje voor een eerste indruk
Heel vaak komen wij nog websites tegen waar teksten op staan die niet passen bij de ondernemer achter de site. Dat is zonde, want dat kan je serieus klanten kosten. Als de tone-of-voice op jouw site niet overeenkomt met wie jij daadwerkelijk bent, kan een potentiële klant zich bedrogen voelen. Hij voelde zich immers aangesproken door jouw site. Je website, bedrijfsfolder, profielfoto en Social Media pagina’s zijn je visitekaartjes; je eerste indruk bij de doelgroep. Die moeten dus uitstralen wie jij bent en waar je onderneming voor staat. Daarna pas komen je skills en persoonlijkheid aan bod. Die zijn nog veel belangrijker, maar een eerste indruk kun je maar één keer maken.
Non-verbale communicatie
Ook in je non-verbale communicatie zitten veel woorden verstopt. Zo kun je een profielfoto maken strak in een (mantel)pak, met een strenge blik en politiek correcte houding. Maar wanneer jij bij je klanten op bezoek gaat in een spijkerbroek met T-shirt, dan word je waarschijnlijk vreemd aangekeken.
Doe je op je website of in je folder niet anders voor dan je bent.
Daar kom je het verst mee. Openheid en eerlijkheid duurt nog altijd het langt. Dat zal nooit veranderen. Wees dus altijd jezelf.
- Spreek jij je klanten aan met ‘jij’? Schrijf dan ook je teksten zo.
- Loop jij het liefst in een spijkerbroek met sneakers? Laat dat dan zien in je profielfoto.
- Werk je in je eentje aan al je projecten of werk je in samenwerking met andere ondernemers? Geef dat aan in je communicatie.
Wees eerlijk, open en oprecht. Maak je onderneming niet groter of afstandelijker dan hij is en behandel je klanten zoals jij zelf ook behandeld zou willen worden. Alleen dan spreek je de juiste doelgroep aan en voelen jouw ideale klanten zich tot jouw bedrijf aangetrokken.
Je leukste klanten kies je zelf
Welke manier van communicatie je ook kiest voor je marketing, er zullen altijd mensen zijn die zich niet aangesproken voelen bij jou persoonlijke stijl of de branding die voor je bedrijf is bepaald. Mensen en bedrijven die dus nooit jou ideale (of leukste) klanten gaan worden. Maar dat is helemaal niet erg. Je kunt toch niet de hele wereld bedienen.
Dus wil er iemand geen zaken met je doen omdat je met een oorbel te veel op de foto staat of een te gekleurde achtergrond hebt gekozen voor je buitenfoto? Dan zou je je kunnen afvragen of je die persoon zelf wel als klant wilt hebben. Want je klanten moeten bij je passen, daar heb je elke dag plezier van!
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
> Hoe communiceer jij op jouw website?
Laat het ons weten in het reactieveld hieronder.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.