Commerciële teksten
Voor je website, gedrukte marketing en blogs

Commerciële teksten... Wat is dat?

Een commerciële tekst is een activerende tekst die de bezoeker van je website aanspoort tot het nemen van actie. Gebaseerd op feiten, géén fabels, harde verkoopteksten en mooi weer verhalen.

Wanneer jij met je teksten aan de slag gaat voor welk marketing doel dan ook, doe je er goed aan die zo commercieel mogelijk te schrijven. Een commerciële tekst is geen keihard verkoop praatje. Zelf houden wij ook niet van gelikte salesteksten die te goed klinken om waar te zijn. 😉

4 veelgemaakte fouten wanneer ondernemers zelf hun teksten schrijven

Jezelf in de hoofdrol zetten

Zet altijd je doelgroep in de hoofdrol van je teksten. Spreek hen direct aan op de pijnpunten die zij hebben. Vertel niet point blanc hoe geweldig jij zelf bent.

Passief of onzeker schrijven

Mensen, zéker West-Friezen, schrijven heel snel passief. Een passieve tekst is een onzekere tekst. Sta voor wat je doet en schrijf met een actieve toon.

Te veel lappen tekst

Een fijn leesbare tekst is kort en krachtig. Bevat voldoende tussenkopjes en bulletlijstjes. Makkelijk scanbaar voor de lezer.

Vakjargon

Past KISS toe. Keep It Stupid Simple. Gebruik zo weinig mogelijk vakjargon (tenzij je doelgroep mede-experts zijn). Ga er altijd vanuit dat de lezer van je tekst niet zal begrijpen waar je het over hebt. 

Het schrijven van teksten die je lezers grijpen en precies die snaar weten te raken die het meeste pijn doet bij je doelgroep, dat is een hele kunst. Het wel een heel belangrijk onderdeel van je marketing. Je kan een super strakke huisstijl en de allermooiste foto's in je beeldbank hebben, maar wanneer jouw teksten niet perfect zijn zal je weinig conversie verkrijgen. Eeuwig zonde!

Zelf schrijven of uitbesteden?

De teksten voor je website en promotioneel drukwerk schrijven is een vak apart. Wij raden je dan ook aan dat uit te besteden aan een professioneel schrijver die gespecialiseerd is in commerciële teksten schrijven. En voor je website zelfs ook gespecialiseerd is in SEO schrijven. Wat dat is nog weer een aparte skill.

Er zijn natuurlijk heel veel verschillende soorten teksten. Maar in ons vakgebied is er een heel duidelijke tweedeling in website teksten en drukwerk teksten. In basis zijn aan beiden soorten teksten dezelfde commerciële regels van toepassing. Uiteraard altijd commercieel geschreven. Activerend en met een duidelijke call to action. Verhalend in sfeer en met een tone-of-voice zoals jij ook de telefoon opneemt. Exact zoals je ook praat dus.

Maar in de uitvoering zijn er ook een aantal significante verschillen die de twee soorten teksten van elkaar onderscheiden.

Website teksten

Een website tekst moet voldoen aan de volgende punten:

  • Een activerende titel
  • Voldoende tussenkopjes
  • Zoekwoorden op de juiste plek
  • De juiste zoekwoordverdeling en dichtheid
  • Afwisseling in het exacte zoekwoord en synoniemen
  • Kun je voldoende interne linkjes leggen
  • Signaal- of overgangswoorden
  • Minimale lengte van 300 woorden per pagina

Drukwerk teksten

Een drukwerk tekst moet voldoen aan de volgende punten:

  • Kort en bondig
  • Maximaal 20 woorden per zin
  • Opeenvolgingen in een bulletlijstje zetten
  • Zoekwoorden doen er niet toe in een gedrukte tekst
  • In opmaak rekening houden met witmarges en opvallende elementen
  • Vaak beter om geen data of prijzen te noemen maar te verwijzen naar je website
  • Link verwijzingen zo kort mogelijk, zodat mensen de link kunnen typen

Vind je het lastig om je eigen teksten objectief te benaderen of de juiste woorden te formuleren?

Geen zorgen! Dat hebben heel veel mensen. Zelf zie je veel vaak het onderscheid niet meer omdat je door en door weet wat er in je tekst staat en wat je met de woorden bedoelt over te brengen.

Wij hebben hier de oplossing voor;

Laat ons je teksten nalopen en je verbeterpunten geven zodat je zelf verder kunt. Let wel; de verbeterpunten gaan over de inhoud van de tekst. Wij kijken niet naar spelfouten!

Investering: 149,-

We lopen dan maximaal 4 webpagina’s na. Met de tips die we geven kun jij de rest van je pagina's ook verbeteren. We leggen je namelijk meteen uit waarom onze bevindingen verbeterd kunnen worden. Zodat jij tijdens het proces zelf anders naar je eigen teksten leert kijken.

Teksten schrijven is vakwerk.
Daarom werken wij met experts op het gebied van commercieel en SEO schrijven.

Wij zijn zelf geen tekstschrijvers. Verre van eigenlijk. We zijn absoluut geen taalpuristen en zijn dan ook enorm blij met ons team van tekstschrijvers waar wij mee samenwerken.

TIP: Wij raden aan je teksten door een professional te laten schrijven. Je kan ze in grote lijnen vaak prima zelf schrijven maar laat dan je teksten achteraf redigeren. Een professionele schrijver zet vaak zinnen net even actiever en haalt er heel wat spelfouten voor je uit!

Waar wij veel kennis hebben van wat voor teksten wel en niet werken in marketing en wij heel ver komen met de juiste bewoordingen en van een passieve een actieve tekst kunnen maken houdt onze kennis op waar die van onze samenwerkingspartners verder gaan.

Zij zetten de juiste punten op de i, weten wanneer een d, t of dt te gebruiken en zijn expert in storytelling. Je vind onze teksttoppers op de partnerpagina.

Wil jij tips ontvangen in je mailbox?

Over het verbeteren van je website en je (content) marketing?
Wij schrijven elke week Maandag = Blogdag! boordevol tips en trics waar jij zelf mee aan de slag kan.

Logo_Sterk-in-MEDIA_wit_250

13 jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.

West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.

Volg ons op:

Contact opnemen:

Sterk in MEDIA
Galileistraat 67
1704 SE Heerhugowaard