Branding? Je kunt toch zelf wel een visitekaartje maken?!
Wil je meer van dit soort tips ontvangen?
Ja, natuurlijk kan ik dat. Punt is: ik wil het niet!
Zelf onderneem ik vanuit twee bedrijven; LevenderWijs en PCML. En beide bedrijven hebben hun eigen huisstijl. Sterker nog, as we speak is de viruele inkt van de PCML Whitepaper die door Kelly is opgemaakt net droog en hebben Kelly en Wendy onlangs een compleet nieuwe huisstijl inclusief website opgeleverd van LevenderWijs. Die was na 5 jaar ondernemen wel aan een opfrisser toe.
Ieder zijn vak
Waarom kies ik ervoor geld uit te geven aan branding? Voor mij is dat heel simpel. Ten eerste: ieder zijn vak. Mijn vak heeft alles te maken met mensen helpen hun vaardigheden te versterken. Ik ben een professional. En ik kan er echt van balen als ik een klant ontvang die met goed bedoeld amateurisme eigenlijk alleen maar verder van zijn (of haar) doel verwijderd is geraakt.
Professionals werken met professionals
De eerste versie van mijn website, maakte ik zelf (yes, i know…). Ik was natuurlijk heel trots en heel blij (Kijk! Ik kan een website maken!) maar die blijdschap was van korte duur. Als vrij snel kwam ik erachter dat een site meer is dan een online visitekaartje. En het echt heel handig is als je site vanaf verschillende devices goed leesbaar blijft. En dat plaatjes gebruiken die je van Google haalt, duurder is dan een pro vragen foto’s voor je te maken. Die dan ook nog eens onderscheidend zijn. En nog zoveel meer tips die je erbij krijgt – het effect van een kleur, wat een lettertype doet met leesbaarheid, hoe je je huisstijl consequent doorvoert en wat dat doet met je herkenbaarheid etc.
En zo is het ook met branding: ook dat is een vak. En alle goedbedoelde hulp ‘van een neefje die wel handig is op de PC’ levert niet het gewenste resultaat. Professionals werken met professionals.
Herkenbaar!
Een herkenbare huisstijl is van zoveel meerwaarde. Tijdens de coaching geef ik altijd veel handvatten mee. Mensen schrijven die graag op en met de pennen en kladblokken die volledig in mijn eigen huisstijl zijn bedrukt geeft dat een meerwaarde aan mijn verhaal. De kleuren en iconen die in mijn huisstijl terug komen hebben een duidelijk doel. Mijn praktijk is professioneel, maar tijdens de coaching is er ook voldoende ruimte voor humor en luchtigheid. Niet alles hoeft altijd serieus te zijn.
Unboxing met een smile 🙂
En dan…het valt nooit tegen. Iedereen die wel eens eigenhandig heeft gehobbyd met drukwerk of relatiegeschenken, herkent het moment dat je verwachtingsvol je bestelling in ontvangst neemt, openmaakt en dacht… mwoah. Of erger.
Dus branding: Ja. Branding uitbesteden: dubbel Ja! En gaat er dan een keer iets niet goed? Dan wordt het zonder gedoe opgelost. Ook handig!
Esther Grudelbach, schrijfster van dit blog
Coach voor persoonlijke ontwikkeling en trainer van teams in gespreksvaardigheden. Wat er op je pad komt, daarin heb je niet altijd een keuze. In hoe je er mee om wilt gaan, daarin heb je wél een keuze. En dat is wat Esther graag overbrengt met training en coaching.
Dit artikel is afkomstig uit ons eigen Sterk in MEDIA Marketing Magazine. De oktober 2020 editie staat volledig in het teken van branding!
Je kan deze gratis aanvragen door je in te schrijven voor onze wekelijkse Maandag = Blogdag in je mailbox mailinglijst!
Inspiratie nodig?
Heb je geen idee wat er allemaal mogelijk is op marketing gebied?
Kom met ons brainstormen!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je gaat gegarandeerd met een leuk idee naar huis.
Gratis en vrijblijvend uiteraard. 🙂
Deel dit blog op Social Media
Auteur:
Kelly Eekhof
Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.
Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.