Branding doorvoeren op je social media tijdlijnen. Hoe doe je dat?

Als grafisch vormgever hou ik me geregeld bezig met Social Media Branding. Je zou social media kunnen zien als een verlengstuk van je website. Hoe zorg je er nu voor dat alles één uitstraling heeft en je door middel van branding de juiste doelgroep bereikt? Ik geef je 4 tips:

Tip 1; Het kleurenpalet

Als je consistent dezelfde kleuren laat terugkomen
in je posts; het logo, tekst, en zelfs je beelden zal je doelgroep vertrouwen krijgen in je merk en creëer je herkenbaarheid. Door middel van kleuren roep je bepaalde gevoelens op bij de klant en kan je de juiste doelgroep bereiken. Zo staat blauw voor rust en kalmte, groen voor natuur en ontspanning en oranje voor feestelijk en vreugde.

Tip 2; Het lettertype

Gebruik het lettertype uit je huisstijl en welke past bij jouw merk. Je kunt ervoor kiezen om gebruik te maken van drie soorten lettertypes: een titel, subtitel en eentje voor reguliere tekst. Het lettertype van de titel heeft vaak wat meer persoonlijkheid en het lettertype voor de subtitel en de reguliere tekst moet vooral goed leesbaar zijn.

Tip 3; Beelden

Voor bijvoorbeeld Instagram en Pinterest zijn afbeeldingen en sfeerfoto’s belangrijker dan tekst. Het is daarom handig om een beeldbank te hebben die een afspiegeling is van jou en jouw bedrijf. Deze kun je laten maken door een fotograaf. Ook kun je, als het budget wat minder groot is, zelf foto’s maken met je smartphone. Zorg ervoor dat je consistent blijft met kleuren en filters.

Tip 4; Huisstijlhandboek

Het is handig om een huisstijlhandboek te hebben die je kan gebruiken voor alle communicatie-uitingen. Hierin staan de kleurcodes en lettertypes van je huisstijl, maar ook logo variaties en beeldstijlen. Zo kun je op je social media kanalen de huisstijl consistent doorvoeren om zo eenheid te creëren, die als basis fungeert voor je visuele strategie.

Met deze tips kun je zelf aan de slag

Het is soms een beetje uit je comfortzone stappen, maar uiteindelijk zul je merken dat je er veel voor terugkrijgt.

Ga jezelf niet vergelijken met concurrenten maar blijf dicht bij jezelf. Geef je doelgroep een ‘kijkje achter de schermen’ en deel je persoonlijke verhaal. Daar zijn je volgers in geïnteresseerd en zo creëer je een band en vergroot je je gunfactor.


Steffie Witte, schrijfster van dit blog

Steffie Witte

Steffie is Grafisch Vormgever en een perfecte aanvulling van ons team van samenwerkingspartners. Steffie specialiseert zich in huisstijlen & huistijlhandboeken en de doorvoering van die huisstijl in communicatie en Social Media.

Haar ontwerpen zijn fris, minimalistisch en eigentijds, zonder al teveel poespas. Multifunctioneel en goed te vertalen naar online en offline communicatie.


Dit artikel is afkomstig uit ons eigen Sterk in MEDIA Marketing Magazine. De oktober 2020 editie staat volledig in het teken van branding!

Je kan deze gratis aanvragen door je in te schrijven voor onze wekelijkse Maandag = Blogdag in je mailbox mailinglijst!

Inspiratie nodig?

strategiesessie afspraak maken

Heb je geen idee wat er allemaal mogelijk is op marketing gebied?

Kom met ons brainstormen!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je gaat gegarandeerd met een leuk idee naar huis.

Gratis en vrijblijvend uiteraard. 🙂

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

direct mail monica ebbes

Direct Mail: val op bij je doelgroep op de deurmat!

branding zelf doen

Branding? Je kunt toch zelf wel een visitekaartje maken?!

branding belangrijk

Is branding echt zó belangrijk?

gebruik van stockphoto’s

Dit is waarom het gebruik van stockphoto’s je serieus veel geld kan kosten