Black Hat vs White Hat

Wat je moet weten over SEO en het gebruik ervan.

Black Hat, Grey Hat, White Hat SEO…Waaaaattt?!

 

We willen allemaal dat onze website hoog scoort in Google (zoekmachines) en net zoals in het verkeer weten we (bijna) allemaal wat wel en niet hoort in het verkeer; denk aan door rood rijden, doorgetrokken streep, snelheid, telefoneren tijdens het rijden. En ze kunnen we het rijtje nog wel aanvullen.

Hier heb je ook te maken bij het gebruik SEO, uiteraard gelden hier andere regels voor. Het gebruik van SEO kan je score in Google doen stijgen of doen dalen, en dat laatste is niet wat je wilt. Toch?

 

Weet jij wat wel en niet mag?

Google heeft hier speciaal Google richtlijnen voor opgesteld, ofwel Webmaster Richtlijnen

Zou het kunnen dat jij bewust deze richtlijnen overtreed? Ik adviseer je om daar per direct mee te stoppen; Google bestempeld je website dan als ‘Black hat SEO’.

Volg je wel keurig deze richtlijnen op dan krijg je een vinkje van Google want je doet dan aan ‘White hat SEO’.

Zoals overal heb je grijze gebieden, zo ook in de SEO, dan krijg je de noemer ‘Grey hat SEO’

Mocht je echt alle richtlijnen negeren en er zogezegd, schijt aan hebben, dan moet je er niet raar van opkijken als je door Google uit de zoekresultaten wordt gehaald…. En dit was nu nét niet het doel….

Maar wat zijn nou die Black hat SEO technieken?

 

#Cloaking
Cloaking is een Black Hat SEO techniek waarmee er aan de Googlebot een andere pagina wordt getoond dan dat er aan de bezoekers wordt getoond.

 

#Link Spam
Dit staat voor een aantal ongeoorloofde technieken die het doel hebben om backlinks te verhogen.

Bv:

  • Gebruik van link Farms: Een link farm is een website welke is opgezet alleen om backlinks te creëren.
  • Het aangaan van betaalde links, verkoop van links is ook in overtreding.
  • Spamblogs: blogsites die alleen het doorgeven van links tot doel hebben.
  • Spam in blogs: het plaatsen van links in gastblogs, forums en elke andere site waar gebruikers commentaren kunnen plaatsen.

 

#Content Spam
De naam zegt het al, het misbruiken van je content;

  • Scraper sites: Scraper sites kopiëren content van talloze pagina’s, deze sites staan vol met advertenties.
  • Doorway-pages: pagina’s speciaal gemaakt om gebruikers te trekken door de pagina’s vol te zetten met niet gerelateerde zoekwoorden. Eenmaal op een Doorway pagina geland, word je doorverwezen naar een andere pagina.
  • Keyword-spam: Te veel gebruik van zoekwoorden met een zoekwoordendichtheid van 3-8%
  • Verborgen content: Een vorm van verborgen content is het plaatsen van teksten in de kleur van de achtergrondpagina. De gebruiker ziet de teksten niet maar….de zoekmachines wel!

 

Waarom zou je Black hat SEO gebruiken?

Je optimaliseert je website voor de gebruiker, je bezoeker en/of je potentiële klant en niet voor de zoekmachine. Google kijkt ook zo naar jouw website. Handel je met dit oogpunt dan voldoe je meestal aan White hat SEO, wring je je wel in allerlei bochten om zo hoog mogelijk in de zoekmachines te komen? Vraag je dan af of je wel op het goede pad bent. Je wilt immers je bezoeker goede en informatieve content leveren waar zij iets aan hebben, iets mee kunnen. Focus je hierop!

Mocht Google je toch een penalty hebben gegeven dan kan je het volgende doen:

  • Je moet zelf uit vinden welke pagina’s aan Black hat SEO zijn toegeschreven.
  • Je moet bij Google door het stof om een ‘heroverweging’ aan te vragen, ofwel een “Reconsideration request” indienen. Dit kan je doen via de Search Console, als je hierin duidelijk kan aangeven dat je je wel volgens de richtlijnen heb gehouden (je verbeteringen) (je bezwaarschift aan de politie bij het aanvechten van je bekeuring) dan kan Google, mits zij tevreden zijn, je website weer terug in de ranking zetten.

 

LET OP: “Pas goed op met het uitbesteden van SEO. Er zijn een hoop “SEO Specialisten” die het beste voor je website beloven maar hiervoor gebruik maken van Black hat SEO. “

 

Duurzame Zoekmachine Optimalisatie
Wij (Sterk in MEDIA) werken zelf alleen aan holistische SEO oplossingen. Dat betekent dat we geen truckjes uithalen om je heel snel hoger in de ranking te krijgen. Wij werken aan duurzame oplossingen. Dat zorgt ervoor dat je ranking iets langer duurt, maar ook dat je langer hoger in Google blijft staan. Je hebt er een langere adem voor nodig, maar je website bouwt wel conditie op en dus een langer uithoudingsvermogen op die eerste pagina van Google. En dat is natuurlijk het doel

 

Wij doen niet aan sprinten naar de top maar zorgen ervoor dat jij de marathon kan uitlopen in een topconditie!

 

 

(bron: www.imu.nl, Edufocus.nl)

Aantal woorden
Leestijd: 5 minuten

Lees ook:

Waarom-Google-Mijn-Bedrijf-noodzakelijk-is-voor-je-bedrijf

Waarom Google Mijn Bedrijf noodzakelijk is voor je bedrijf.

WCEU-organisator

Organisator van WCEU 2019

3 redenen om je online marketing te versterken met gedrukte marketing

3 redenen om je online marketing te versterken met gedrukte marketing

Profielfoto_Wendy-Kelly_bw

Kelly en Wendy

"Wij helpen ondernemers een succes te maken van hun website."

Sterk in MEDIA is een marketingbureau dat wordt gerund door West-Friese nuchterheid. Het knalt van het enthousiasme, lol en teamwork. We hebben 11 jaar ervaring in het ontwerpen van drukwerk en maken van websites.

Die ervaring delen we graag met anderen middels dit blog.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over onze webbouwer:

Wendy werkt snel, is gemakkelijk benaderbaar, denkt mee en heeft goede ideeën. Daarnaast is ze betaalbaar, ook voor een niet zo grote onderneming. Wij zijn erg blij met de samenwerking en hebben haar bij collega ondernemers aanbevolen.
Voor ons een topper eerste klas!


~Anita Terlouw

wendy_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Wendy.

E: wendy@sterkinmedia.nl
T: 06 - 48 403 058

Laat een reactie achter