Skip to content

Wat doet kleur met je merk, je huisstijl en je doelgroep?

Aantal woorden
Leestijd: 4 minuten
Psychologie van kleur

Welke kleur heb jij gebruikt in je huisstijl? Heb jij een kleur gekozen die je gewoon mooi vond of heb je er écht over nagedacht?

 

Kleur heeft (onbewust) een enorme invloed op ons mensen. Het kan onze stemming beïnvloeden, ons koopgedrag sturen en zelfs ervoor zorgen dat we wel of geen honger krijgen.

Marketinguitingen

Niet alleen in je website, maar overal in je marketinguitingen is kleurgebruik een van de belangrijkste factoren om je doelgroep te overtuigen om over te gaan tot aankoop van jouw product of dienst.

Of dat nu op je website is of via een folder of huis-aan-huis flyer. Doelgroeponderzoek is nooit een overbodige luxe wanneer je aan de slag gaat met je website, visitekaartje en andere marketingproducten.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van de consumenten geeft aan dat de verpakking de primaire reden is om een product wel of niet te kopen. Het gaat dan om hoe de verpakking eruit ziet, maar vooral ook welke kleuren er gebruikt worden.

Van die 85% is de verdeling als volgt:

  • 93% kijkt naar hoe de verpakking eruit zie
  • 6%kijkt naar de textuur
  • 1% gaat af op de geur/gehoor

Geen geel in de babykamer

Ook zijn er kleuren die een bepaalde doelgroep meer of minder aanspreken.

Wist je bijvoorbeeld dat volwassen mensen van geel erg vrolijk worden, maar dat baby’s van die kleur gaan huilen? Daarom is het niet aan te raden om geel in je babykamer te gebruiken.

Ook niet onbelangrijk is het feit dat kleuren elkaar kunnen versterken.

Zo versterkt groen de intensiteit van de kleur rood. Kijk maar eens bij de slager in de vitrine. Slagers leggen blaadjes sla onder het vlees, zodat het rood van het vlees er beter uit ziet. Mensen zijn daardoor eerder geneigd die biefstuk te kopen.

Aan de andere kant is 9% van de wereldbevolking kleurenblind (en dus ook 9% van jouw doelgroep).

En dat betekent dat die mensen het verschil tussen rood en groen niet kunnen zien. Dus wanneer je een groene achtergrond hebt met daarop een rode call-to-action, ziet die 9% van de mensen de call-to-action niet.

Rood is overigens de nummer één kleur voor opvallende elementen zoals call-to-actions op je website of een aanbieding in je folder. Gevolgd door oranje op nummer 2. Beide kleuren zijn activerend en wijzen mensen op een actualiteit.

Denk aan je doelgroep

De kleurencombinatie zwart, wit en goud/zilver straalt luxe uit, maar kan je doelgroep ook laten denken dat je product of dienst heel duur is. Dus afhankelijk van je doelgroep is deze combinatie wel of niet verstandig.

 

Ook is het goed om naar je daadwerkelijke aankoop doelgroep te kijken. Richt je je markting op je buyer persona of je user persona? Die kunnen behoorlijk verschillen.

Bijvoorbeeld: vaak zie je dat een kinderdagverblijf in de communicatie naar buiten gebruik maakt van een complete regenboog aan kleuren, met kinderlijke lettertypes en tekeningen. Leuk voor de kinderen natuurlijk, maar de échte doelgroep van een kinderdagverblijf is niet kinderen, maar hun ouders. En die moet je op een heel andere manier aanspreken natuurlijk.

Houd dus altijd je doelgroep in gedachten bij de ontwikkeling van je huisstijl en marketinguitingen.

In onderstaande infographic hebben we een opsomming gemaakt van de meest voorkomende kleuren, en wat deze doen met ons onderbewuste. Doe er je voordeel mee!

Lees ook:

communceren-met-je-doelgroep_v2

Communiceren op je website: ‘jij’ of ‘u’?

Welk lettertype kan je het beste gebruiken op een website

Wat is het beste lettertype om te gebruiken op je website?

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Kleur psychologie; wat doet kleur met je huisstijl, uitstraling en merknaam

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

Kelly heeft heel goed naar onze wensen geluisterd. Zij kwam elke keer met goede ideeën van foto’s, opmaak, films etc.

Daarnaast leveren Wendy en Kelly meer dan afgesproken waardoor de foundation nog beter tot uiting komt. Dit alles hebben zij grotendeels gesponsord waarvoor mijn dank


Jeffrey Stuut Foundation

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter





Scroll To Top