Het belang van kleurgebruik in je huisstijl

Hoe belangrijk is de kleur die jij kiest voor je huisstijl en waar moet je op letten? Kies je een kleur die je zelf mooi vindt, of komt er meer bij kijken?

 

Kleur heeft (onbewust) een enorme invloed op ons mensen. Het kan onze stemming beïnvloeden, ons koopgedrag sturen en zelfs ervoor zorgen dat we wel of geen honger krijgen.

Marketinguitingen

De laatste tijd krijg ik veel vragen over het gebruik van kleuren in de huisstijlen die ik ontwikkel. Niet alleen in het logo, maar voor al je marketinguitingen is kleurgebruik de belangrijkste factor om mensen te overtuigen om over te gaan tot aankoop van jouw product of dienst. Of dat nu op je website is of via een folder of huis-aan-huis flyer. Doelgroeponderzoek is nooit een overbodige luxe wanneer je aan de slag gaat met je logo, huisstijl en andere marketingproducten.

Zo vindt 85 procent van de consumenten dat de verpakking de primaire reden is om een product wel of niet te kopen. Het gaat dan om hoe de verpakking eruit ziet, maar vooral ook welke kleuren er gebruikt worden. 93 procent kijkt naar hoe de verpakking eruit ziet, 6 procent kijkt naar de textuur en 1 procent gaat af op de geur/gehoor.

Geen geel in de babykamer

Ook zijn er kleuren die een bepaalde doelgroep meer of minder aanspreken. Wist je bijvoorbeeld dat volwassen mensen van geel erg vrolijk worden, maar dat baby’s van die kleur gaan huilen? Daarom is het niet aan te raden om geel in je babykamer te gebruiken.

Ook niet onbelangrijk is het feit dat kleuren elkaar kunnen versterken. Zo versterkt groen de intensiteit van de kleur rood. Kijk maar eens bij de slager in de vitrine. Slagers leggen blaadjes sla onder het vlees, zodat het rood van het vlees er beter uit ziet. Mensen zijn daardoor eerder geneigd die biefstuk te kopen.

Aan de andere kant is 9 procent van de wereldbevolking kleurenblind (en dus ook 9% van jouw doelgroep). En dat betekent dat die mensen het verschil tussen rood en groen niet kunnen zien. Dus wanneer je een groene achtergrond hebt met daarop een rode call-to-action, ziet die 9 procent van de mensen de call-to-action niet. Rood is overigens de nummer één kleur voor opvallende elementen zoals call-to-actions op je website of een aanbieding in je folder. Gevolgd door oranje op nummer 2. Beide kleuren zijn activerend en wijzen mensen op een actualiteit.

Denk aan je doelgroep

De kleurencombinatie zwart, wit en goud/zilver straalt luxe uit, maar kan je doelgroep ook laten denken dat je product of dienst heel duur is. Dus afhankelijk van je doelgroep is deze combinatie wel of niet verstandig.

Ook is het goed om naar je daadwerkelijke doelgroep te kijken. Bijvoorbeeld: vaak zie je dat een kinderdagverblijf in de communicatie naar buiten gebruik maakt van een complete regenboog aan kleuren, met kinderlijke lettertypes en tekeningen. Leuk voor de kinderen natuurlijk, maar de échte doelgroep van een kinderdagverblijf is niet kinderen, maar hun ouders. En die moet je op een heel andere manier aanspreken natuurlijk.

Houd dus altijd je doelgroep in gedachten bij de ontwikkeling van je huisstijl en marketinguitingen.

In onderstaande infographic hebt ik een opsomming gemaakt van de meest voorkomende kleuren, en wat deze doen met ons onderbewuste. Doe er je voordeel mee!

Laat een reactie achter