Het belang van goede foto’s in jouw zakelijke uitingen

Een goed beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat is misschien een beetje cliché, maar wel absoluut waar. Daarom vind ik het zo jammer dat ik steeds vaker slecht beeldmateriaal tegenkom in marketinguitingen. Zonde, en helemaal niet nodig.

Een flyer is gewoon niet af als er geen goed beeld op staat. En goede foto’s hoeven helemaal niet veel te kosten. Er zijn genoeg stockphotowebsites die voor weinig geld heel mooie beelden aanbieden. Het zou echter het beste zijn om enkel eigen beelden te gebruiken. Dit voorkomt dat een concurrent dezelfde beelden zou kunnen gebruiken, het maakt jouw drukwerk echt uniek. Maar natuurlijk heeft niet ieder bedrijf of iedere zzp’er genoeg budget om zomaar kwalitatief hoogstaand beeldmateriaal te laten schieten door een fotograaf.

 

 

Google afbeeldingen

Voor ondernemers met een kleiner budget is het gebruik van stockphotowebsites een goed alternatief. Te vaak kom ik advertenties tegen waarbij gebruik wordt gemaakt van lage kwaliteit foto’s. Dat zijn foto’s geschoten met een telefoontje, gemaakt door een amateur fotograaf of gewoon van het internet zijn geplukt. Dat drukt meteen een stempel op de adverteerder. Begrijp me niet verkeerd; Google afbeeldingen is een leuke tool om foto’s te zoeken en zo ideeën op te doen voor het maken van eigen foto’s. Maar de meeste beelden die daarmee gevonden worden zijn klein en hebben een lage resolutie. Én – niet onbelangrijk – men heeft daar geen beeldrecht op.

Verschil in beeldscherm en drukwerk

Wanneer ik de opdracht krijg om een flyer, folder of poster te maken, krijg ik daar vaak foto’s voor aangeleverd door mijn klanten die er op het beeldscherm van hun laptop prima uit zien. Echter, het beeldscherm van een laptop of computer is iets heel anders dan een gedrukt vel papier.

Zonder al te technisch te worden zal ik proberen uit te leggen wat het verschil is. Een beeldscherm heeft een resolutie van 72 DPI (dots per inch) een gedrukt vel papier is 300 DPI. Dus wanneer je een foto op je beeldscherm ziet staan, moet je ervan uitgaan dat die foto drie tot vier keer vergroot moet worden, wil hij mooi op het gedrukte papier komen te staan. Wanneer je dus een foto full screen op je beeldscherm zet, en je zoomt drie á vier keer in, dan moet het beeld mooi blijven. Kun je de pixels tellen (de blokjes waaruit de foto is opgebouwd) dan is dat ook zichtbaar in het drukwerk en dus is de foto niet van hoge kwaliteit. Foto’s van het internet zijn bijna altijd 72 DPI en dus per definitie niet goed genoeg voor drukwerk.

Rechtenvrije beelden

Zelf maak ik voor mijn klanten gebruik van verschillende stockphotowebsites om de juiste beelden van hoge kwaliteit en rechten vrij aan te schaffen. De foto’s variëren van 1 tot 15 euro per foto. Hartstikke betaalbaar dus!

Wat belangrijk is voor het gebruik van foto’s is dat je beeldrechten heb betaald aan de fotograaf (bij algemene foto’s) of bij de persoon op de foto (als het gaat om bekende mensen). Zonder die beeldrechten mag je simpelweg geen commercieel gebruik maken van de foto’s.

Besteed tijd en aandacht aan de foto’s

Wanneer je bijvoorbeeld een folder laat opmaken om je bedrijf te promoten, dan stop je veel tijd in het bedenken en schrijven van de teksten. Als je het helemaal slim aanpakt, dan laat je de teksten schrijven of redigeren door een professional. En wanneer je alle teksten af hebt, ga je op zoek naar mooie geschikte foto’s om het verhaal kracht bij te zetten, de folder aan te kleden en ervoor te zorgen dat hij interessant wordt voor je doelgroep. Mensen kijken nu eenmaal liever naar (mooie) plaatjes dan dat ze een tekst lezen. Daarom is het van belang dat de beelden ook écht mooi zijn en helemaal aansluiten op de inhoud van de tekst. Daar moet je zeker niet op bezuinigen of het zoeken naar geschikte beelden als een tussendoor klusje beschouwen.

Want echt waar: een goed beeld zegt meer dan duizend woorden!

Laat een reactie achter