Conversie optimalisatie tip: Plaats activerende Call 2 Actions

Aantal woorden
Leestijd: 4 minuten
conversie optimalisatie tip leesbaarheid activerende call 2 actions

Je website heb je omdat je wilt dat mensen iets gaan doen; Contact met je opnemen, een offerte aanvragen, een workshop of training boeken, een item kopen in je shop en noem maar op. Als er op jouw pagina niet wordt aangespoord tot die actie, dan zullen mensen hem ook niet opvolgen. Verbeter je website met onderstaande tips.

Wat is een Call 2 action?

Letterlijk vertaald betekent het een oproep tot actie. Je wilt immers dat de bezoekers van je website “iets” doet op je website. Dat iets moet jij wel zo duidelijk en makkelijk mogelijk maken. Zorgen dat je bezoeker datgene gaat doen wat jij wilt.

Hoe ga je van Call 2 action naar conversie?

Wanneer iemand gehoor geeft aan je call 2 action en dus doet wat jij met je webpagina wilde bereiken (inschrijven voor de nieuwsbrief, een offerte aanvragen of een afspraak inplannen) dan heet dat conversie. De C2A heeft gewerkt als de trigger om die bezoeker te verleiden tot actie. Je C2A moet je dus verleidelijk opbouwen.

Gebruik voor die verleiding altijd activerende woorden. Een passieve toon slaat altijd de plank mis.

‘Klik hier’ valt bijvoorbeeld gelijk af. Dit is de meest nietszeggende tekst die je voor je CTA kan gebruiken. Het vertelt je bezoeker niet wat er achter de knop zit en het vertelt Google daardoor ook niet over de bestemming van de link.

Bestel nu [product] en voorkom [probleem] > is activerend en vertelt exact wat er gebeurt als op de link geklikt wordt.

 

Hoe maak je een goede Call 2 action, waar moet die aan voldoen?

 

#1 Maak een call 2 action zodanig dat hij goed opvalt

Maar maak hem niet schreeuwend of agressief. Je kan hem opvallend maken door:

  • een afwijkend font te gebruiken buiten je standaard fonts
  • een afwijkende kleur te gebruiken buiten je standaard kleurenpallet
  • een afwijkende opmaak die als het ware uit de pagina springt

 

#2 Zet de call 2 action op de juiste plek op je pagina

Je C2A kan tussen je tekst door, onderaan de tekst als afsluiting of in de sidebar, maar dan staat hij wel buiten de content van de pagina.

Waar je hem ook zet, zorg ervoor dat de C2A een logisch gevolg is van de tekst die je bezoeker leest. Alleen als je bezoeker getriggerd wordt door je tekst en het laatste zetje krijgt met de C2A werkt die optimaal.

 

#3 Wees concreet in je C2A knop of tekst.

Alleen een knopje met het woord "contact" is niet voldoende om iemand erop te laten klikken. Vertel een baat die de bezoeker heeft door op die knop te klikken.

 

Klinkt dit interessant en wil je graag meer informatie?
Maak NU een vrijblijvende afspraak > [link naar je contactpagina]

Er is geen gouden regel voor de perfecte C2A.

Het is volledig afhankelijk van de doelen die jij met je website wilt behalen. De beste manier om erachter te komen wat wel en niet werk is om een AB test te doen. Probeer verschillende C2A uit en meet de resultaten.

Lees ook:

Online overtuigen - Neuro Marketing - Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie; 4 pijlers om toe te passen op je website

conversie optimalisatie tip leesbaarheid teksten verhogen

Conversie optimalisatie tip: Leesbaarheid van je teksten optimaliseren.

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Heb je wat aan deze tips en wil je nóg meer lezen over het verbeteren van je website of hoe je kan werken aan conversie optimalisatie?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over onze niet zo technische schrijver van deze blog 😉

"Het is maar een detail maar als ik naast Kelly zit om wat veranderingen of wijzigingen voor te leggen voor mijn website, dan zijn haar handen op het toetsen bord sneller dan mijn ogen kunnen volgen." ~ Guido Lamm

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter