Accessibility oftewel webtoegankelijkheid wordt groots aangepakt binnen WordCamp Europe 2019

Accessibility_v2

Waar vorig jaar tijdens WordCamp Europe in Belgrado talks over Accessibility (afgekort a11y) nog volle zalen trok omdat heel veel bezoekers relatief nieuw waren tot de term, is het nu een hot item binnen de organisatie.

In de wereld om ons heen worden onze ogen steeds meer geopend voor de problemen die mensen met een beperking ervaren. In een steeds groeiende digitale wereld waarin we met z’n allen steeds vaker en langer online zijn is het ook niet zo wonderlijk dat we steeds meer rekening (moeten gaan) houden met juist ook die mensen voor wie surfen op het web minder makkelijk is.

 

 

In de “echte” wereld zijn we daar natuurlijk al veel langer mee bezig;

  • Openbare ruimten dienen ten alle tijden rolstoelvriendelijk te zijn
  • Je staat op als er een oudere de trein in stapt en er geen stoel meer is
  • Mensen die blind zijn loop je niet voor de voeten
  • Op televisie worden bij steeds meer programma’s ondertitels aangeboden voor mensen die doof zijn
  • Kermissen krijgen een prikkelvrije middag voor mensen die snel overprikkeld raken (zelfs de Albert Heijn heeft een prikkelvrij winkel uur waarbij de hele winkel zo stil mogelijk is).
  • etc.

 

Wat al deze mensen gemeen hebben is dat ze een beperking hebben.

Dat kan lichamelijk zijn of mentaal. Zichtbaar of niet zichtbaar. Het lijkt wel of de groep mensen met een beperking steeds groter wordt. Maar dat komt gewoon omdat we de vele verschillende dimensies van beperkingen steeds beter gaan begrijpen en daar dus ook op kunnen inspelen.

Op websites is nog een hele slag te slaan als het gaat om toegankelijkheid voor mensen die met een beperking online hun aankopen of informatie willen vinden;

 

  1. Denk bijvoorbeeld aan een blinde die door middel van een brailleleesregel of screenreader een website probeert te lezen. Heel veel websites die vandaag de dag gebouwd worden zijn daar helemaal niet geschikt voor.
  2. Of een slechtziende die door te weinig contrast de teksten op een website niet kan onderscheiden van de achtergrond.
  3. Wat dacht je van iemand die doof is en graag een online leerprogramma wil volgen. In veel gevallen kan dat alleen via uitlegvideo’s die niet ondertiteld zijn.

 

WordCamp Europe 2019

Een conferentie als WCEU, en ook de software waar die om heen draait, heeft de reputatie toegankelijk te zijn voor iedereen. Dat is al jaren zo in de vorm van extreem lage ticketprijzen, zodat het voor niemand een drempel zou moeten zijn om uit financiële overwegingen niet te kunnen komen. Zelfs bij het selectieproces voor het gastland wordt er naar gekeken dat om de conferentie heen wel betaalbare slaapplaatsen te krijgen zijn. Binnen de organisatie is ook een zogeheten “attendee services team”. Dat team is ervoor verantwoordelijk dat elke bezoeker zich welkom voelt, en helpt bijvoorbeeld bij het verkrijgen van een visum mocht dat nodig zijn. Er is een “code of conduct” waarin staat dat elke bezoeker gelijkwaardig is, ongeacht afkomst, overtuiging, geslacht en of voorkeuren. Werkelijk iedereen is welkom en voelt zich ook altijd zo.

 

Website nu nóg toegankelijker en gebruiksvriendelijker

Maar op de website van de conferentie werd niet altijd even goed rekening gehouden met elke bezoeker. En daar zijn we dit jaar verandering in aan het brengen. A11y is een ding. Niet alleen in de WP-community maar dus ook in de organisatie van WCEU. Wij als Design Team zijn verantwoordelijk voor de doorvoering van de A11y regels.

 

Duurzaamheid

Vorig jaar was het niet zo’n ding. Het grote thema toen was duurzaamheid en zoveel mogelijk letten op de CO2 footprint van het drukwerk en de swag bijvoorbeeld. Die lijn zullen we dit jaar doorzetten, maar dat gaat nu vrijwel onopgemerkt. Het framework daarvoor is vorig jaar gelegd en hoeven we nu alleen maar voort te zetten. Ik had dan ook nooit verwacht dat nu vanuit zoveel verschillende hoeken (andere teams) zoveel vragen en suggesties zouden komen voor de verbetering van de website. En dat maakt het organiseren van zo’n event nou zo leuk. Als organisatoren leren we enorm veel van elkaar.

 

A11y onder de loep

Het gebruik van de kleuren, lettertypen, schrijfwijzen en leesrichting brengen extra uitdagingen in de mix van een toch al zeer complexe werkwijze. Zo hebben we gekozen voor vijf basiskleuren in het thema. Drie daarvan zijn de hoofdkleuren, maar we hebben er twee kleuren met een dieper contrast aan toegevoegd zodat we in afbeeldingen meer opties hebben voor leesbare teksten. Ook gebruiken we, in tegenstelling tot vorig jaar, nu geen hoofdletters meer in koppen en in afbeeldingen. Enerzijds omdat een screenreader hoofdletters als afzonderlijke letters uitspelt in plaats van een woord te vormen en anderzijds omdat mensen met dyslexie maar lastig een tekst kan lezen die in hoofdletters geschreven is, ook al is die tekst maar één regel lang.

 

Sterk in MEDIA is gespecialiseerd in Webtoegankelijkheid

Voor Wendy en mijzelf is dat niet zo’n grote omschakeling. Wij zijn al een paar jaar onszelf aan het opleiden tot het maken van meer toegankelijke website. Zo volgde Wendy in 2016 een opleiding bij Accessibility  en zelf ben ik me sinds die tijd ook aan het verdiepen in het onderwerp en mezelf die regels eigen aan het maken. Want als ik er in het ontwerp geen rekening mee hou, kan Wendy programmeren wat ze wil maar werkt het alsnog niet optimaal en vise versa.

 

Ook werken wij bijvoorbeeld mee aan de ontwikkeling van het Prikkelprofiel. Een super gaaf initiatief van Merlijn Goldsack en Saskia Buma. Met het prikkelprofiel willen zij in klassen op de basis scholen en het middelbaar onderwijs de leerlingen, leerkrachten en ouders bewuster maken van prikkelingen en het effect van die prikkels op de individuele leerlingen. Zodat iedereen naar school kan. Ook met autisme, adhd, add, over- of juist onderprikkeling. Dit doen wij door te werken aan een prikkelvrije website, werkboeken en een heus kaartspel. Deel van de uren die wij hieraan werken sponsoren wij.

 

Bewustwording is het sleutelwoord

Wat Merlijn en Saskia doen met het Prikkelprofiel en Wendy en ikzelf doen met bijvoorbeeld onze blogs is ervoor zorgen dat er bewustwording ontstaat voor het effect dat wij hebben op de wereld met onze manier van werken. Denk je eens in dat je een webwinkel hebt die niet toegankelijk is. Dan kunnen mensen met een beperking dus niet bij jou kopen… Dan laat je dus een hele grote doelgroep links liggen. Of je hebt keihard gewerkt aan een het bedenken, ontwikkelen en uitrollen van een online leeromgeving. Omdat jij al je kennis graag met de wereld wilt delen. Maar die leeromgeving is helemaal niet toegankelijk voor doven en slechtzienden… Dan sla je behoorlijk de plank mis…

 

Wij kunnen je helpen om juist de volledige scope van je doelgroep te bereiken. Want wij maken de wereld op het internet niet alleen mooier maar ook toegangelijker voor íeredeen!

 

Heb jij als eens geprobeerd om je eigen website voor de ‘ogen’ van een blinde te bekijken?

Laat een reactie achter