8 tips om je online zichtbaarheid vergroten met LinkedIn

Aantal woorden
Leestijd: 8 minuten
8 tips om je online zichtbaarheid vergroten met LinkedIn

Iedere ondernemer weet dat social media belangrijk zijn en veel ondernemers zijn goed bezig op Facebook en Instagram. Maar… LinkedIn wordt vaak overgeslagen en dat is zonde! Hieronder vertellen wij je hoe jij jezelf kan onderscheiden op LinkedIn.

 

Laat ik starten met het verschil uit te leggen tussen Facebook (en Instagram) en LinkedIn. Dat verschil bepaald namelijk de toon en de inhoud van succesvolle content.

  • Doelgroep: particulieren en casual professionals
  • Groot bereik op persoonlijk vlak
  • Ideaal voor kennisdeling en humor
  • Doelgroep: particulieren en casual professionals
  • Groot bereik met beeldende taal
  • Ideaal voor storytelling en opbouw gunfactor
  • Doelgroep: professionals
  • Creëer expertstatus in je netwerk
  • Ideaal voor kennisdeling en professionalisering

Hoe te communiceren op LinkedIn?

Het verschil in de platformen is vooral het niveau van professionaliteit en de toon van humor die gewaardeerd, of juist niet gewaardeerd, wordt. Waar Facebook en Instagram vooral toespelen op het persoonlijke - en schattige katten video’s domineren - wordt dat op LinkedIn absoluut niet gewaardeerd. Hier is de toon zakelijk en alles wat gedeeld wordt met je netwerk zou ook puur zakelijk moeten zijn. Kennisdeling en je netwerk om hulp vragen is dé manier van doen.

Maar hoe doe je dat dan, je zichtbaarheid vergroten op LinkedIn?

 Tip #1  - Vergroot je netwerk, connect met zo veel mogelijk mensen

Heel vaak krijgen wij de vraag of je mensen die je eigenlijk niet kent en je een connectieverzoek hebben gestuurd moet toelaten in je connecties. In mijn beleving is dat altijd een ja, tenzij je weet dat iemand onbetrouwbaar is om totaal niet interessant is voor je business. Maar waarom zou je niet connecten via LinkedIn met iedereen die dat graag wil? Je weet nooit op welk kunt in het leven je iets aan diegene kan hebben en andersom. En… je deelt via LinkedIn geen gevoelige en persoonlijke informatie, want daar is het platform niet voor bedoelt. Of Facebook is dat een ander verhaal. Daar zou ik wel wat voorzichtiger zijn met het toelaten van jan en alleman in je connecties en echt niet elk vriendschapsverzoek zomaar aannemen. Maar op LinkedIn juist wél.

Tip #2   -   Bloggen

Kennisdeling kan op vele manieren. De beste is uiteraard het bijhouden van een blog op je eigen website. Je wilt natuurlijk dat je netwerk en doelgroep regelmatig je website bezoeken. Maar bloggen kan tegenwoordig ook via LinkedIn. Het is een uitgebreide versie van de statusupdate die we gewend zijn op het platform maar dan met meer opties voor opmaak en het plaatsen van externe links en een mooie bijpassende sfeerfoto. Als je dus niet de middelen hebt om zelf een eigen blog op je eigen website te maken, dan is de blogoptie van LinkedIn daar een goed alternatief voor.

 

Je kan de twee natuurlijk ook combineren, maar dan moet je Google wel laten weten dat je website en je linkedIn profiel dezelfde tekst hanteren en dat er geen sprake is van plagiaat.

 

Het grote voordeel van bloggen op LinkedIn is dat al je connecties direct na het publiceren van je blogpost een melding krijgen dat je een nieuwe post heb geschreven. Daar hoef je verder helemaal geen moeite voor te doen. Da’s handig!

Het nadeel van bloggen op LinkedIn is dat je voor het behoud van je content afhankelijk bent van een derde partij en het niet 100% zelf in handen hebt. Valt LinkedIn om ben jij ook je content én je online bereik kwijt. En als je denkt dat gebeurt niet…. Waar is Hyves? 😉

Tip #3  -  Deel waardevolle content, ook al heb je die niet zelf geschreven

Heb je een boek gelezen met tips uit jouw eigen vakgebied, of een blog van iemand anders die je interesse heeft gewekt? Schrijf er een recensie over met jouw, goed onderbouwede, mening en link naar de bron. Je hoeft écht niet al je content zelf te schrijven om het te kunnen delen. Ook jou mening aan de hand van het werk van iemand anders kan waardevol zijn voor je netwerk. Vermeld er wel altijd bij wie de bron heeft geschreven met een link zodat je doelgroep zelf ook het hele stuk kunnen lezen, en je de schrijver van de bron credits geeft voor zijn of haar werk.

Tip #4  -   Schrijf referenties voor anderen en vraag referenties terug van jouw klanten

De beste reclame die je kunt hebben is mond tot mond reclame. Als jij goed werk hebt geleverd en je vraagt je connecties een recensie te schrijven is de kans heel groot dat ze dat voor je willen doen. Referenties doen het goed in elke branche. Ga maar eens na bij jezelf. Als jij op zoek bent naar een product of dienst of restaurant of vakantiebestemming of wat dan ook en je komt op een website waar je gevonden hebt wat je zocht, dan lees je voor aankoop toch even de referenties.

 

Hoe meer positieve woorden hoe meer jij geneigd bent de koop te sluiten. Daarnaast zijn referenties heel goed om je zoekwoorden mee te pijlen. Je klanten gebruiken in het schrijven van hun referentie die woorden waar zij naar zochten (in Google).

 

Voorbeeld: Een van onze diensten is het doorvoeren van SEO op websites. Nu kunnen wij onze website en SEO inrichten op het zoekwoord SEO maar uit de referenties van onze klanten blijkt dat zij SEO als benaming niet kennen (en dus ook niet op zoeken). Wel gebruiken zij de woorden “vindbaarheid in Google”. En met die wetenschap hebben wij dus onze zoekwoorden gewijzigd van “SEO op je website” naar “Vindbaarheid in Google” en “Gevonden worden in Google”.

Uit de referentie kun je ook meerdere quotes halen die je los van elkaar kunt plaatsen in posts op zowel LinkedIn als op Facebook en Instagram. Quotes doen het op elk platform goed. Een zeer waardevolle bron van een reeks aan social posts dus!

Tip #5  -  Zorg voor een goed gevuld profiel

Zorg er altijd voor dat jee zo volledig mogelijk gevuld profiel hebt. Maar wel met alleen maar waardevolle toevoegingen voor diploma’s, werkervaring en certificaten. Gebruik je bedrijfslogo op je bedrijfspagina en je eigen foto op je persoonlijke profiel. Mensen werken graag met mensen en voelen zich aangetrokken tot een profielfoto. Om je persoonlijke profiel kracht bij te zetten koppel je die aan je bedrijfspagina.

 

TIP: Zorg altijd voor een professionele profielfoto en geen vakantiekiekje. Je foto moet exact uitstralen wie jij bent en op welke manier jij naar buiten treed met je bedrijf.  

 

Relevante info op je profiel: Heb je in een ver verleden bij de supermarkt gewerkt om wat bij te verdienen met vakkenvullen naast je studie en werk je nu in een compleet ander veld? Dan heeft die werkervaring niet zoveel toegevoegde waarde op je profiel. Tenzij je nu supermarktmanager bent natuurlijk!

Bij je werkervaring en opgedane diploma’s/certificaten is het beter om een paar super relevante te hebben staan dan om ze vol te zetten met ongerelateerde info. Beknopt, to the point en no-nonsens is de tendens op LinkedIn.

Tip #6  -   Pas je profiel link aan nadat je profiel is aangemaakt zodat de nummers uit de URL gehaald worden.

Dit is een tip die heel veel mensen vergeten te doen, heel makkelijk is en je profiel meteen een stuk professioneler maakt: je publieke profiel URL aanpassen. Zoals je kan zien in de afbeeldingen hieronder doe je dat in twee stappen.

Op je profiel staat rechts bovenin een knop met "Edit public profile & URL" of "Wijzig je publieke profiel en URL" Klik je daarop dan verschijnt het tweede plaatje en dan kun je de de URL aanpassen door op het potloodje te klikken.

 

LinkedIn profiel URL aanpassen

Tip #7  -  Wees een actieve bijdrager door te reageren op anderen hun berichten en posts

Als jij je zichtbaarheid wilt vergroten dan moet je er wel voor zorgen dat je zichtbaar bént. Door reacties te plaatsen op anderen hun bijdragen en door actief te zijn in groepen kun jij zelf zorgen dat je steeds weer in beeld komt bij je netwerk en hún netwerk. Zo blijf je “Top of mind” en doordat jij (vanuit tip 5) een goede foto van jezelf hebt ingezet zien mensen steeds jou foto voorbijkomen. 😉

Tip #8  -   Heb een lange adem en houd vol.

Social Media marketing, zonder betaalde advertenties, werkt niet binnen een paar dagen meteen met explosieve resultaten. Maar de aanhouder wint. Je bereik moet je opbouwen je moet eerst de grond vruchtbaar maken (je profiel vullen) en dat zaadjes zaaien (content delen) en dan je grondstoffen goed verzorgen (actief deelnemen) en dan kun je na een periode van verzorging en aandacht oogsten (daadwerkelijk conversie verkrijgen via LinkedIn).

 

Wanneer je start met LinkedIn en je hebt na 3 maanden niet het gewenste resultaat bereikt raak dan dus niet gefrustreerd en stop vooral niet met posten, delen, liken, linken en reageren. Houd vol, zet door en je zult uiteindelijk merken dat mensen jou input gaan waarderen en je

Extra tips, gewoon omdat ook wij graag onze kennis delen:

DO's op LinkedIn

  • Maak altijd een zakelijke pagina/profiel aan
  • Herhalen van leuke posts zorgt voor meer herkenbaarheid
  • Kies de juiste tone-of-voice voor elk kanaal
  • Stel je kwetsbaar op op sociale kanalen
  • Stel je krachtig op op professionele kanalen

 

DONT's op LinkedIn

  • Doe geen like en deel acties
  • Gebruik geen vakjargon
  • Voer geen uitgebreide discussie in comments
  • Max. 30% van je posts zou commercieel mogen zijn
  • Minimaliseer het aantal privé foto’s

Lees ook:

Welk lettertype kan je het beste gebruiken op een website

Wat is het beste lettertype om te gebruiken op je website?

Klant testimonials vragen verhoogt je expertstatus

Klant testimonials verhoogt je expert status!

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

"Ik heb heel veel geleerd tijdens de 1 op 1 training. Zelf had ik nog helemaal geen ervaring met Social Media maar de uitleg was daar helemaal op afgestemd.

Het was een TOP ochtend"

 

~ Sylvia Kors, training Social Media

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter