7 tips voor een commerciële tekst schrijven voor op je website

Wanneer jij met je website teksten aan de slag gaat doe je er goed aan die zo commercieel mogelijk te schrijven.

Een commerciële tekst is geen keihard verkoop praatje. Zelf houden wij ook niet van gelikte salesteksten die te goed klinken om waar te zijn. 😉

Een commerciële tekst is een activerende tekst die de bezoeker van je website aanspoort tot het nemen van actie. Gebaseerd op feiten, geen fabels en mooi weer verhalen.

Wij geven je 7 tips om van je teksten commerciële teksten te schrijven.

 1. Val direct met de deur in huis

De bezoekers van je website hebben de aandachtspanne van een guppy. Je moet direct in de eerste zin (de kop) al de aandacht trekken en vasthouden. Anders ben je direct bij binnenkomst je bezoeker alweer kwijt.

Ook voor Google schrijf je de perfecte kop; de titel van de pagina. Die aantrekkelijk is geschreven; dat die in één zin precies vertelt waar de pagina over gaat. Als het ware is dat het antwoord op de zoekvraag die in Google is ingevuld, of een zin die triggert om door te lezen.

2. Ken je doelgroep

Zorg ervoor dat jij precies voor ogen hebt voor wie jij de tekst schrijft. Houdt je doelgroep altijd in je achterhoofd en schrijf je tekst alsof je tegen diegene aan het praten bent. Wat vaak helpt is om je tekst, als hij af is, hardop voor te lezen. Klinkt het al iets wat je tegen iemand zou zeggen die tegenover je zit?

Vertel in je tekst datgene wat je ook zou zeggen tijdens een 1 op 1 gesprek. Door de pijnpunten van je doelgroep en jouw oplossing meteen én aansprekend te benoemen, voelen mensen zich aangesproken en lezen ze verder.

3. KISS (Keep it Short and Simple)

Schrijf korte alinea’s, met heldere tussenkopjes. Op die manier kan je bezoeker de pagina scannen en de alinea’s lezen die voor hem relevant zijn en kan Google zien dat je tekst meerdere zoekvragen kan beantwoorden en dus ook meer keer in de zoekresultaten naar voren kan komen. En zorg dat ook je zinnen kort zijn. Vervang ’s een komma door een punt.

4. Schrijf actief

Er zijn twee soorten teksten; passieve en actieve teksten. Het zit in onze natuur, zéker in West – Friesland, om te schrijven in een terughoudende en passieve toon. Het is echter zo dat hoe passiever jij schrijft hoe minder overtuigend jouw teksten zijn en hoe minder conversie je hebt. Dat is zonde.

  • Gebruik de bedrijvende, actieve vorm. Vermijd passieve zinnen.
  • Vermijd overbodige hulpwerkwoorden.
  • Vermijd twijfelwoorden.
  • Gebruik enkelvoudige zinnen. Vermijd samengestelde zinnen.

Kom uit je comfort zone en schrijf je teksten actief!

Voorbeeld:

Passief: Wij doen ons uiterste best je de beste kwaliteit te bieden op het gebied van …
(je uiterste best doen kan ook resulteren in falen).

Actief: Wij bieden de beste kwaliteit … die er is!
(geen twijfel. Dit is de beste kwaliteit).

Vermijd woorden die twijfel opwekken; Je zou kunnen, wellicht wil je, we proberen zo goed mogelijk, wij streven ernaar, wij hopen er op deze manier

Al deze voorbeelden kun je achteraan ‘of niet’ zetten. Dat wekt twijfel op. Gebruik zinnen waar “of niet” niet achter past.

Maak ook voldoende gebruik van overgangswoorden;
Dat zijn woorden die je tekst fijner maken om te lezen. Ze geven vaak een soort aankondiging van wat er gaat komen. Maar het kunnen ook woorden zijn die twee zinnen aan elkaar verbinden. Denk aan: maar, want, en. Woorden die iets aankondigen aan de lezer zijn bijvoorbeeld: Omdat, daarom, dus, zodoende en waardoor.

5. Jip en Janneke

Gebruik geen vakjargon. Wij noemen het altijd jip-en-janneke taal. Maar dat klinkt soms denigrerend. Feit is dat jij expert ben in je vakgebied, maar je lezer wellicht niet altijd het vakjargon begrijpen. Hou je teksten daarom ook simpel. Als je lezer je tekst niet begrijp haken ze af voordat ze bij jou call 2 action zijn aangekomen en dat moet je natuurlijk ten alle tijden voorkomen.

6. Overtuig direct aan het begin

Structureer je alinea’s zo, dat de belangrijkste informatie – de belangrijkste verkoopargumenten of USP’s – bovenaan staan. Dat zijn de redenen waarmee je overtuigt. Naar mate je verder naar beneden gaat, neemt de relevantie af. Schrijf je USP’s niet vanuit jezelf maar zet ze om naar het oogpunt van je doelgroep; zogeheten Unique Buyer Reasons.

7. Zet aan tot actie

De C2A werkt als de trigger om je bezoeker te verleiden tot actie. Je C2A moet je dus verleidelijk opbouwen. Gebruik voor die verleiding altijd activerende woorden. Een passieve toon slaat altijd de plank mis.

‘Klik hier’ valt bijvoorbeeld gelijk af. Dit is de meest nietszeggende tekst die je voor je CTA kan gebruiken. Het vertelt je bezoeker niet wat er achter de knop zit en het vertelt Google daardoor ook niet over de bestemming van de link.

Bestel nu [product] en voorkom [probleem] > is activerend en vertelt exact wat er gebeurt als op de link geklikt wordt.

Aan de slag!

Met deze tips geven we je handvatten om zelf een goede commerciële tekst te schrijven. Start met het nalezen van je bestaande teksten. Check je tekst op passieve toon en probeer die zinnen om te zetten naar actieve zinnen. Als je daarmee voldoende oefent wordt het actief schrijven vanzelf een tweede natuur. 😉



Vind je het lastig om je eigen teksten na de kijken of de juiste woorden te formuleren? Geen zorgen! Dat hebben heel veel mensen. Zelf zie je veel vaak het onderscheid niet meer omdat je door en door weet wat er in je tekst staat en wat je met de woorden bedoelt over te brengen.

Wij hebben hiervoor de oplossing; laat ons je teksten nalopen en je verbeterpunten geven zodat je zelf verder kunt.

Investering: 149,- (we lopen dan maximaal 4 pagina’s na)

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

storytelling blog

Storytelling; Je hart in de hoofdrol van je blogs voor rake verhalen

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

404 pagina en 301 redirect

404 pagina’s, 301 redirects?

yoast bolletjes uitgelegt

Yoast voor dummies