6 redenen waarom je website geen klanten oplevert

Aantal woorden
Leestijd: 7 minuten
6 redenen waarom je website geen klanten oplevert en wat jij hieraan kan doen.

Heel veel ondernemers lopen met hetzelfde probleem; er is een website, maar die website levert geen klanten op. De formulieren worden niet ingevuld voor contact en de aanmeldingen voor de nieuwsbrief zijn niet om over naar huis te schrijven. Waar ligt dat aan?

Bij veel ondernemingen ligt dat niet aan de website, maar aan het marketingbeleid dat gevoerd wordt. Het runnen van een gezonde website met een gezonde stroom aan nieuwe klanten is keihard werken. Simpel lanceren van een website is niet voldoende. Doe je er daarna niets mee dan is die website verzekerd een vroegtijdige dood te sterven. Websites hebben de potentie om je veel klanten op te leveren, als jij goed met je website leert werken.

 

Je kan het vergelijken met het hebben van een auto.
Wanneer je een auto koopt en je parkeert hem voor het huis dan heeft die de potentie om je van A naar B te brengen. Maar haal jij je rijbewijs niet en ga je er niet zelf fysiek in zitten en daadwerkelijk rijden, dan kom je nog steeds nergens. Ook al staat die auto voor de deur. Zo werkt dat ook met je website. Als je hem hebt aangeschaft dan zul je er ook mee moeten werken.

 

Wij geven je hier 6 redenen waarom jouw website niet voldoende nieuwe klanten aantrekt en daarbij diverse tips om te zorgen dat je website wél klanten gaat opleveren.

#1. Je website spreekt je doelgroep niet aan

Een veel gemaakte fout bij het (laten) ontwikkelen van een website is dat er niet gekeken wordt naar de doelgroep. Wie probeer je te bereiken met de website. Gebruik kleuren die je doelgroep aanspreken, schrijf je teksten met woorden die je doelgroep begrijpt en sluit de stijl van de fotografie aan op wat die doelgroep graag ziet.

TIP; Ontwikkel een persona van je doelgroep en bij elke stap van je website leef je je in in die persoon. Is de doelgroep jongeren, ga in de schoenen van een jongere lopen. Is je doelgroep hoogopgeleiden, spreek die aan met de juiste tone of voice. Is je doelgroep jonge ouders, gebruik dan pastelkleuren omdat dat kleuren zijn die je rustig maken in de hectiek van het jonge gezinsleven.

#2. Je website is af en nu wacht jij op actie vanuit je doelgroep

Nog een veelgemaakte fout bij websiteeigenaren is dat ze achterover gaan zitten wachten totdat er vanzelf bezoekers naar de website komen. Maar als jij de wereld niet laat weten wat je doet en welk probleem jij oplost voor je doelgroep, dan zal je doelgroep ook niet naar je website komen. Google pikt je website sowieso pas op als er een weg naartoe lijdt. Die weg moet jij aanleggen.

TIP; Deel overal waar je kan de URL (domeinnaam) van je website. Op Social Media, in de communicatie naar je klanten, op fora waar je doelgroep aanwezig is etc. Op die manier trek je mensen naar je website. Als ze eenmaal komen pikt Google dat ook op en gaat je website indexeren. Pas na indexeren kun je in de zoekresultaten naar voren komen en nieuwe bezoekers aantrekken.

Lees meer over online marketing >

#3. Je doelgroep vindt jouw website niet in Google

Nadat je je website klaar is en je deze overal bekend hebt gemaakt ben je nog niet klaar. Dan begint het eigenlijk pas. Vergelijk dat maar eens met een nieuwbouwhuis. Zodra je als eigenaar de sleutel van de aannemer krijgt, is de woning “woonklaar” maar niet klaar om in te wonen. Dan pas begin jij als bewoner pas!

Muren en vloeren krijgen een kleurtje, je gaat het naar je eigen smaak inrichten en je vult het huis met je eigen spullen. En door de jaren heen worden dat steeds meer spullen. Je gooit ook af en toe wat weg en je zorgt ervoor dat je regelmatig schoonmaakt, je tuin onkruid vrijhoudt en om de zoveel jaar schilder je buitenom. Je huis is nooit af, en zo werkt dat ook met je website.

TIP; Om je website relevant te houden voor je doelgroep én voor Google is het noodzakelijk dat je je website regelmatig voorziet van onderhoud als in nieuwe content. De beste manier om dat te doen is door (on site) content marketing (bloggen) en Social Media marketing. Maar ook regelmatig een referentie toevoegen en het schrijven van goede case-omschrijvingen is een heel goede manier van content marketing.

Lees meer over het verversen van je website pagina's >

#4. De leesbaarheid van je website is te lastig

Op het moment dat je website wel bezoekers aantrekt is het van levensbelang dat je die bezoekers op de juiste manier aanspreekt. In hun eigen taal. Zodat ze zich zelf kunnen identificeren met jouw website en dan besluiten om over te gaan tot actie. Een actie die jij wilt dat ze nemen; contact opnemen, een afspraak inplannen of een artikel in je shop kopen.

TIP; Gebruik zo weinig mogelijk vakjargon en moeilijke woorden. Hou je zinnen kort en schrijf op een activerende toon. Gebruik ook voldoende koppen en korte alinea’s en zorg ervoor dat je zoekwoorden in de koppen verwerkt zijn.

Lees meer over het gebruik van de juiste koppen >

#5.  Je hebt geen succesverhalen op je website staan (referenties)

Mensen, en daarmee ook je doelgroep, zijn kudde dieren. We hebben niet voor niets het gezegde; “Is er één schaap over de dam, dan volgen er meer.”  Of in het Engels: “Monkey see, monkey do”.

TIP; Vertel zelf op je website wat het succes is van jouw product of dienst, maar geen ook andere de mogelijkheid om dat voor je te doen. Tevreden klanten kun je prima vragen om een referentie voor je te schrijven. De meesten zullen dat graag voor je doen. Die referenties zet je dan op je website en eventueel vul je dat aan met een case omschrijving en als het om een fysiek product gaat foto’s van dat product.

Naast de website deel je de referenties ook via Social Media, met een link naar je website erin en vraag je meer klanten hún succesverhaal te delen.

Lees meer over plaatsen van goede content >

#6. Je spoort niet aan tot actie (call 2 action)

Nog een van de meest gemaakte fouten op websites; als jij je je doelgroep niet exact vertelt wat je van ze verwacht, dan zal je doelgroep niet datgene doen wat jij wilt dat ze doen. Mensen die je website bezoeken kunnen jouw gedachten niet lezen, jouw behoeftes niet raden en mensen die website bezoeken zijn enorm lui. Als het meer dan drie klikken kost om het doel te bereiken dan haken ze af.

TIP; Elke pagina op je website dient een goede Call 2 Action te bevatten. Dit kan zijn een knop met < Neem nu contact op > of een link naar een volgende pagina over een soortgelijk onderwerp < Wellicht vind je xxx ook interessant > Of, in het geval je een webshop hebt, moeten mensen op de snelste manier artikelen in hun winkelmandje leggen. Liefst vanaf de Home direct de aanbiedingen die je hebt en maximaal vanaf de tweede pagina. Hoe minder klikken tot “afrekenen” hoe minder kans je je doelgroep geeft om af te haken.

Lees meer over goede call 2 actions toepassen >

Dus waarom levert jouw website te weinig klanten op?

Samengevat komt het erop neer dat je als eigenaar van de website dus niet stil kunt zitten wachten tot mensen op je website stuiten. Wil jij een echt succesvolle website dan zul je daar ook echt werk van moeten maken. Ofwel door zelf aan je content marketing te werken, ofwel door dit uit handen te geven aan een online marketingbureau.

Wil jij echt een werk maken van je website?

Kom met ons sparren over de mogelijkheden voor jouw website die past bij je doelgroep en wij gaan je helpen een succes te maken van jouw website

BONUS TIP; Check je website eens op je mobiele telefoon. Schaalt hij mee met je scherm en hoef je dus niet zelf in te zoomen om je teksten te kunnen lezen? Dan zit je goed. Maar is dat niet het geval dan is je website niet klaar voor de toekomst. Niet responsive heet dat in ons vakjargon. Google straft websites af die niet responsive zijn door de onderaan in de zoekresultaten te zetten. Tijd voor actie dus!

Lees ook:

Online overtuigen - Neuro Marketing - Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie; 4 pijlers om toe te passen op je website

conversie optimalisatie tip leesbaarheid teksten verhogen

Conversie optimalisatie tip: Leesbaarheid van je teksten optimaliseren.

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over onze andere blogs met tips:

Met deze tips ben ik heel blij!

De hele week aan je mail moeten denken. Dat is precies het punt waar ik op dit moment ben. Website is er en hoe nu verder? Promoten, netwerken, maar hoe? Of moet ik gaan bloggen, of juist gaan vloggen. Allemaal dilemma's.

 

En ben mij nu daar mee bezig aan het houden, hoe dat er uit ziet en wat mij het meeste aanspreekt. Het is ook allemaal niet niets.

 

Nog steeds sta ik wel te popelen en heb er zo veel zin in om aan de slag te gaan.

 

Mieke Bakker

kelly_rond

Advies nodig over
jouw website of SEO?

Wij bloggen elke week over deze onderwerpen. Als ondernemer komt er veel op je af als het gaat over (online) marketing en op welke manier jij jouw producten of diensten onder de aandacht gaat brengen.

Wil jij graag sparren specifiek over jouw eigen website? Dat kan!

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter