5 redenen waarom elke website een FAQ pagina zou moeten hebben

Aantal woorden
Leestijd: 5 minuten
FAQ-pagina_FB-LI-TW

Een FAQ-pagina, oftewel Frequently Asked Questions aka veel gestelde vragen pagina, is een waardevolle bron voor zoekwoorden en verdiepingsinformatie. Veel bedrijven vergeten deze echter toe te voegen aan de website en dat is écht een gemiste kans.

Elk bedrijf krijgt vragen over de producten of diensten die geleverd worden. De meest voor de hand liggende manier om die vragen te stellen is via e-mail of telefoon. Ook zullen veel mensen de vragen die ze hebben niet eens stellen, omdat ze je niet lastig willen vallen of niet willen wachten op het antwoord. Maar die vragen spelen wel mee in de koopcurve van je doelgroep. Het beantwoorden van vragen kan tijdrovend zijn als het te vaak voorkomt. En vaak zul je merken dat steeds dezelfde vragen worden gesteld.

 

Ben jij ook zo iemand die dan steeds het antwoord weer uit zit te typen? Ik voorheen wel…

 

Het kan een groot voordeel opleveren om de meest gestelde vragen te beantwoorden op een FAQ-pagina. Die pagina stel je één keer op en je typt de antwoorden op de vragen één keer uit en iedereen kan de antwoorden vinden. Ook die mensen die wel met vragen rondlopen maar niet de moeite nemen ze aan je te stellen.

Hieronder vijf redenen waarom ook jij een FAQ pagina op je website zou moeten hebben:

1.  Vertrouwen wekken bij potentiële klanten

De veel gestelde vragen die je beantwoord op de pagina kun je zo diepgaand maken als je zelf wilt. Maar door de transparante houding die jij opstelt naar de bezoekers van je website toe laat je zien open te zijn en dat wekt vertrouwen op.

Bij potentiële nieuwe klanten kunnen de antwoorden op de vragen belemmerende overtuigingen wegnemen waardoor mensen net dat extra zetje krijgen om wél met je in zee te gaan.

2. Bouwen aan je expert status

Een FAQ pagina is een heel eenvoudige manier om jezelf als expert neer te zetten in de markt en jezelf te onderscheiden van je concurrenten. De antwoorden die jij geeft tonen je kennis aan, maar laten ook zien op welke manier jij omgaat met bepaalde situaties. Zo kun je er omschrijven op welke manier jij service biedt en op die manier een stap verder gaan dan je concurrentie. Of je kunt wat dieper in gaan op veel gebruikt vakjargon om zo je doelgroep jou product of dienst beter te laten begrijpen.

3. Google houdt van FAQ pagina’s

De FAQ pagina is onwijs goed voor je positie in de zoekmachines en verbetert je vindbaarheid. Dat komt omdat je (al dan niet onbewust) in je antwoorden veel gebruik maakt van de zoekwoorden die mensengebruiken binnen Google. De missie van Google is: mensen voorzien van het best mogelijke antwoord op hun vraag. Laat jij nou op jouw FAQ pagina aan die missie voldoen! Zo maakt het Google makkelijk en daardoor kom je hoger in de rankings!

4. Het is efficiënt

Zoals hierboven al beschreven stellen mensen vaak dezelfde vragen per mail of telefoon. Zonder jouw FAQ pagina zou jij elke vraag steeds opnieuw moeten beantwoorden en dat kost elke keer weer tijd. Tijd die je niet hoeft te spenderen als je een goede FAQ pagina hebt opgesteld.

5. Je bereikt en behoud meer mensen

Er zijn heel veel mensen die online zoeken naar antwoorden of producten en met vragen zitten. Lang niet iedereen stelt die vragen in een mailtje of belt je op. Er zijn ook veel snuffelaars online die wel kijken op je website maar bij het niet vinden van het juiste antwoord snel doorklikken naar de volgende. Als jouw website dus inspeelt op dat gat in de markt blijven die mensen bij jouw website om uiteindelijk op die koopknop te drukken!

Wat staat er op een FAQ-pagina?

Start met het maken van een lijst van de daadwerkelijk meest gestelde vragen die jij regelmatig beantwoord en werk daar de antwoorden van uit. Je kan die lijst aanvullen met vragen waarvan jij vind dat je doelgroep de antwoorden moet weten. Soms lopen mensen met vragen die ze zelf nog niet weten te stellen of formuleren zij het in hun hoofd anders. Ook die antwoorden kunnen behulpzaam zijn.

 

Extra tips:

  • Verwerk je Unique Selling Point’s (USP’s) in de vragen en antwoorden (dat zijn goede zoekwoorden!)
  • Leg zoveel mogelijk interne linkjes in je antwoorden naar je productpagina’s of blogberichten
  • Neem belemmerende overtuigingen weg waarop je weet dat mensen vaak nee zeggen op je voorstel
  • Als je veel vragen te beantwoorden hebt, catagoriseer je pagina dan
  • Bied de mogelijkheid om contact op te nemen als bezoekers hun antwoord niet kunnen vinden
  • Schrijf de antwoorden zoveel mogelijk in jip en janneketaal. Begrijpbaar voor al je bezoekers.

Waar plaats je de FAQ-pagina?

Je FAQ-pagina kan je het beste in de footer plaatsen. Die is op elke pagina zichtbaar, maar er wordt niet heel veel aandacht van je bezoekers naar getrokken. Je wilt de pagina wel hebben maar niet elke bezoeker hoeft hem te vinden. Zorg er daarnaast voor dat er vanaf je contactpagina ook naartoe wordt gelinkt voordat mensen je formulier invullen.

 

Succes met het maken van een FAQ-pagina!
Heb jij een (veelgestelde) vraag? 😉
Kijk dan eens op onze veelgestelde vragen pagina.
Wellicht doe je er inspiratie op!

Lees ook:

Welk lettertype kan je het beste gebruiken op een website

Wat is het beste lettertype om te gebruiken op je website?

Klant testimonials vragen verhoogt je expertstatus

Klant testimonials verhoogt je expert status!

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

"Wat me opviel, al bij het eerste gesprek, is de fijne sfeer. Kelly stelt je écht op het gemak en luistert goed naar wat je wilt.

Mijn website ziet er prachtig uit, werkt goed en is ook nog eens makkelijk te onderhouden door de extra uitleg die ze erbij gaven na oplevering"

 

Martine Dol - Hollands Welvaren

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter